مقامات فلسطینی روز چهارشنبه اعلام کردند مصر پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس با هدف پایان دادن به یک ماه تهاجم اسرائیل به غزه ارائه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیشنهاد پس از آن ارائه شد که مذاکره‌کنندگان برای دومین روز گفتگوها به میانجیگری مصر با هدف حل و فصل بحران و برقراری آرامش در نوار غزه گردهم آمدند.

مقامات فلسطینی صبح روز چهارشنبه در گفتگو با اسوشیتدپرس اعلام کردند پیشنهاد مصر خواهان کاهش بخش‌هایی از محاصره غزه توسط اسرائیل است تا اندکی آسایش به این منطقه بازگردد ولی این پیشنهاد، نکات مهم مورد اختلاف از جمله درخواست حماس برای لغو کامل محاصره و درخواست‌های اسرائیل از این گروه برای خلع سلاح را به مذاکرات آتی موکول می‌کند.

این مقامات اعلام کردند اگر طرفین این پیشنهاد را بپذیرند، این تاثیر قابل توجهی بر فلسطینی‌ها در غزه خواهد داشت زیرا تردد افراد و کالاها را به کرانه باختری بهبود خواهد بخشید.

صادرات غزه و دیگر فعالیت‌های تجاری به علت محدودیت‌های اعمال شده در این منطقه توسط اسرائیل و مصر پس از به قدرت رسیدن حماس در غزه در سال 2007، به شدت لطمه خورده است.

یکی از مقامات فلسطینی که با اسوشیتدپرس گفتگو کرد، گفت براساس پیشنهاد مصر، محاصره غزه به تدریج کاهش خواهد یافت.

وی اعلام کرد در این پیشنهاد تصریح شده است که اسرائیل به حملات هوایی علیه مبارزان فلسطینی پایان خواهد داد و یک منطقه حائل 500 متری کنار مرز غزه و اسرائیل به مرور زمان کوچک خواهد شد.

به گفته مقامات، هیئت‌های مذاکره‌کننده فلسطینی و اسرائیلی پس از 10 ساعت گفتگو به کار خود پایان دادند و اواخر روز چهارشنبه حدود 12 ساعت قبل از پایان آتش‌بس جاری در نیمه شب، مذاکرات را از سر خواهند گرفت.

هنوز مشخص نیست که آیا هیچ‌یک از دو طرف این طرح را خواهد پذیرفت یا خیر.
مقامات فلسطینی به شرطی که نامشان فاش نشود، با اسوشیتدپرس گفتگو کردند زیرا اجازه ندارند درباره مذاکرات با رسانه‌ها صحبت کنند.
این مذاکرات پس از اجرای آتش‌بس سه روزه به میانجیگری مصر در روز دوشنبه، آغاز شد.

گفتنی است، آتش‌بس مشابهی روز جمعه شکست خورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار