سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد تجویز داروهای آزمایش نشده ابولا برای مبتلایان غیر اخلاقی نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، سازمان بهداشت جهانی با درنظر گرفتن شیوع و مرگبار بودن بیماری که تاکنون جان بیش از هزار نفر را در غرب آفریقا گرفته، استفاده از این داروها قابل قبول است.

این سازمان پس از نشست دیروز کارشناسانش در سوئیس، نظر خود را در این باره امروز (سه‌شنبه ۲۱ مرداد، دوازدهم اوت) در بیانیه‌ای اعلام کرد: با در نظر گرفتن شرایط خاص شیوع این بیماری، به شرط آنکه که ضوابط مشخصی رعایت شده باشند، هیات کارشناسان به اتفاق آرا به این نتیجه رسید که استفاده از دارویی که تاثیر و عوارض جانبی آن روشن نیست، به عنوان دارویی آزمایشی برای درمان یا پیشگیری، منع اخلاقی ندارد.

سازمان بهداشت جهانی هفته پیش اعلام کرده بود که ابولا به یک فوریت بهداشتی جهانی تبدیل شده است.
 
با این حال سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده تجویز این داروها باید با رضایت بیماران باشد و نتایج درمان باید بررسی و منتشر شوند.



دولت لیبریا، یکی از کشورهایی که ابولا در آن شایع است، از آمریکا درخواست کرده تا داروی آزمایش نشده "زیمپ" را در اختیار این کشور قرار دهد.

این دولت تاکید کرد که از خطرات استفاده از این داروی آزمایش نشده آگاه است اما در صورت عدم استفاده از این دارو، مرگ مبتلایان به این بیماری "قطعی" است.

"زیمپ" که ترکیبی از آنتی بیوتیک‌هاست به پروتئین‌های سطح ویروس حمله می‌کنند که تا به حال این دارو برای درمان دو امدادگر آمریکایی به کار گرفته شده و گفته می‌شود علائمی از بهبود در آنها دیده شده است.

تنها دارویی که روی انسان آزمایش شده TKM-Ebola نام دارد. این دارو در ماده ژنتیکی ویروس اختلال ایجاد می‌کند و مانع از تولید پروتئینی می‌شود که باعث عوارض بیماری می‌شود.

تحقیقات و آزمایش برای ساخت واکسن ابولا هم سرعت گرفته و شرکت داروسازی بریتانیایی گلاکسواسمیت‌کلاین آزمایش این واکسن را از ماه آینده آغاز می‌کند و به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۵ این واکسن در دسترس قرار خواهد گرفت.



با این حال کارشناسان می‌گویند تنها راهی که می توان مطمئن شد این واکسن کارایی کافی دارد استفاده از آن در کشورهایی است که ویروس شیوع دارد؛ اگر واکسن جلوی گسترش بیماری را در این کشوها بگیرد می‌توان یقین کرد که موثر است.

ابولا درمان ندارد از این رو تشخیص زودهنگام آن در نجات جان بیماران اهمیت حیاتی دارد. میزان مرگ بر اثر این بیماری می‌تواند تا نود درصد برسد.

از زمان شیوع آن در بهمن سال گذشته در گینه ۱۷۷۹ نفر به این بیماری ویروسی مبتلا شده اند.
دوره بیماری حدود سه هفته است. بیماری با علائمی شبیه آنفلوآنزا شروع می‌شود، به همراه تب بالا و اسهال و استفراغ، و در نهایت به خونریزی داخلی یا خارجی، لخته شدن خون در تمام بدن، از کار افتادن ارگان‌های متعدد و مرگ منجر می‌شود.

ویروس ابولا در سال ۱۹۷۶ ابتدا در خفاش میوه شناسایی شد. این خفاش بجز زیستگاه طبیعی‌اش در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی هم زندگی می‌کند.
 
مردم مناطقی از آفریقا از این خفاش‌ها و میمون تغذیه می‌کنند و گاهی گوشت آنها هم به فروش می‌رسد و به این ترتیب ویروس به انسان منتقل می‌شود.

انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم با ترشحات فرد یا حیوان مبتلا (ادرار، مدفوع، خون و استفراغ یا جنازه) نیز صورت می گیرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: ابولا ، افریقا ، دارو ، تب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار