وصیت‌نامه امام(ره)، چراغ راه آیندگان/پایانی

با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد/تا روح تعهد در جامعه برقرار است كشور عزیز از آسیب دهر مصون است

از ملت امیدوارم با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در تاریخ 1368.03.15 یک روز پس از ارتحال حضرت امام خمینى(ره)، متن وصیتنامه، حسب‌الامر ایشان به وسیله رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‌الله خامنه‏‌اى در مجلس خبرگان براى نخستین بار مفتوح و قرائت گردید.

گزارش کامل این جلسه از طریق رسانه‏‌هاى گروهى پخش شد و متن دستخط وصیتنامه نیز در اختیار امت اسلامى قرار گرفت. 

وصیتنامه امام خمینى(ره) چشمه حکمتى است که از دل مصفا و الهى آن حضرت جوشیده و بر قلم مبارکش جارى گردیده تا حجّتى دیگر بر تبیین سیره عملى آن بزرگوار باشد و راه را پیشاپیش، بر همه شبهات و تردیدها و القائات خنّاسان مسدود کند.

امام خمینى(ره) نگارش وصیتنامه سیاسى و الهى خویش را که در حقیقت پیام جاوید و خلاصه همه وصایا و پیام هاى زندگى ایشان است- در تاریخ 26 بهمن 1361 به پایان رسانده و نسخه‌اى از آن را طى پیامى به تاریخ 22 تیر 1362 نزد خبرگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبرى به امانت سپردند.

متن کامل وصیتنامه امام خمینى(ره)، به عنوان پیام جاودانه ایشان در جلد پایانى صحیفه امام(به عنوان آخرین سند) درج شده است.

در بخش پایانی وصیتنامه "رهبر کبیر انقلاب" بار دیگر ملت شریف ایران را به ایمان و اعتقادی مستحکم دعوت می‌کنند؛ ایشان با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار، خود را آماده حضور در پیشگاه احدیت کرده و از پروردگار مهربان طلب عفو و مغفرت می‌کنند.

وصیت مجدد به ملت شریف ایران
 
یک مرتبه دیگر در خاتمه این وصیتنامه، به ملت شریف ایران وصیت می‌كنم  كه در جهان حجم تحمل زحمت‌ها و رنج‌ها و فداكاری‌ها و جان‌نثاری‌ها و محرومیت‌ها مناسب حجم بزرگی مقصود و ارزشمندی و علّو رتبه آن است، آنچه كه شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید  و دنبال می‌كنید و برای آن جان و مال نثار كرده و می‌كنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است كه از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مكتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایده توحید با ابعاد رفیع آن است كه اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است؛ و آن در مكتب محمدی ـ صلی الله علیه وآله وسلم‌ ـ به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلی شده؛ و كوشش تمام انبیای عظام ـ علیهم سلام الله ـ و اولیای معظم ـ سلام الله علیهم ـ برای تحقق آن بوده و راهیابی به كمال مطلق و جلال و جمال بی‌نهایت جز با آن میسر نگردد. آن است كه خاكیان را بر ملكوتیان و برتر از آنان شرافت داده، و آنچه برای خاكیان از سیر در آن حاصل می‌شود برای هیچ موجودی در سراسر خلقت در سر‌ّ و عَلن حاصل نشود.
 
شما ای ملت مجاهد، در زیر پرچمی می‌روید كه در سراسر جهان مادی و معنوی در اهتزاز است، بیابید آن را یا نیابید، شما راهی را می‌روید كه تنها راه تمام انبیا ـ علیهم سلام الله ـ و یكتا راه سعادت مطلق است. در این انگیزه است كه همه اولیا شهادت را در راه آن به آغوش می‌كشند و مرگ سرخ را «احلی من العسل» می‌دانند؛ و جوانان شما در جبهه‌ها جرعه‌ای از آن را نوشیده و به وجد آمده‌اند  و در مادران و خواهران و پدران و برادران آنان جلوه نموده و ما باید بحق بگوییم « یا لیتنا كنّا معكم فنفوز فوزاً عظیماً ». گوارا باد بر آنان آن نسیم دل‌آرا و آن جلوه شورانگیز.
 
و باید بدانیم كه طرفی از این جلوه در كشتزارهای سوزان و در كارخانه‌های توان‌فرسا و در كارگاه‌ها و در مراكز صنعت و اختراع و ابداع، و در ملت به طور اكثریت در بازارها و خیابان‌ها و روستاها و همه كسانی كه متصدی این امور برای اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت و خودكفایی كشور به خدمتی اشتغال دارند جلوه گر است. 

و تا این روح تعاون و تعهد در جامعه برقرار است، كشور عزیز از آسیب دهر ان‌شاء‌الله تعالی مصون است. و بحمد‌الله تعالی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و جوانانِ عزیز مراكز علم و تربیت از این نفخه الهی غیبی برخوردارند، و این مراكز در‌بست در اختیار آنان است، و به امید خدا دست تبهكاران و منحرفان از آنها كوتاه.
 
و وصیت من به همه آن است كه با یاد خدای متعال به سوی خودشناسی و خودكفایی و استقلال، با همه ابعادش به پیش، و بی تردید دست خدا با شما است، اگر شما در خدمت او باشید و برای ترقی و تعالی كشور اسلامی به روح تعاون ادامه دهید.
 
و اینجانب با آنچه در ملت عزیز از بیداری و هوشیاری و تعهد و فداكاری و روح مقاومت و صلابت در راه حق می‌بینم و امید آن دارم كه به فضل خداوند متعال این معانی انسانی به اعقاب ملت منتقل شود و نسلاً بعد نسل بر آن افزوده گردد.
 
با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌كنم. و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم. و از خدای رحمان و رحیم می‌خواهم كه عذرم را در كوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد.
 
و از ملت امیدوارم كه عذرم را در كوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.

  والسلام علیكم و علی عباد الله الصالحین و رحـمه الله و بركاته  
  26بهمن 1361 – 1 جمادی الاولی 1403
  روح الله الموسوی الخمینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
محمدتبريزي
۱۶:۵۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
روحت شاد اي بزرگ مرد تاريخ.
آخرین اخبار