بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود شب گذشته با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور شب گذشته (21 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود پرداخت.  
 
نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون لایحه یک فوریتی 30 ماده و 15 تبصره رفع موانع تولید و رقابت‌پذیری گفت: همایش دیروز تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت فرصت بسیار خوبی برای کنار هم بودن فعالان اقتصادی، صاحب نظران اقتصادی، مسئولان ستاد اقتصادی کشور، استانداران، مقامات وزارتخانه و اصحاب رسانه‌ها بود.  
 
وی با اشاره به این که مشکلات کشور را با همدلی و هم فکری می‌توانیم حل کنیم افزود: با این آغاز می‌توان به انجام امیدوار بود.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تقدیم لایحه 18 ماده‌ای به مجلس ادامه داد: این لایحه نیاز به قانون و یا اصلاح قانون دارد.
 
نهاوندیان با بیان این که مجموعه مصوبات هیئت وزیران در 18 ماده است خاطر نشان کرد: این مجموعه به وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود به گونه‌ای که بیش از 60 الی 70 مقرره به یک وزارتخانه مرتبط است.
 
وی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که برای احراز هماهنگی‌های مجموعه سه لایه‌ای شده است گفت: اقتصاد مقاومتی در حال جامع عمل پوشاندن است بنابراین باید بتوانیم در شرایطی که در محدوده تحریم قرار داریم بتوانیم بر روی پای خود بایستیم و به توان داخلی کشورمان تکیه کنیم تا اقتصادمان شکوفا شود.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به رشد درون‌زا و در عین حال برون‌نگر اظهار داشت: باید حرکت‌های جدی دیپلماسی فعال را شاهد باشیم.  
 
*اقتدار اقتصادی قدرت چانه‌زنی در مذاکرات را افزایش می‌دهد

نهاوندیان با اشاره به پیام اقتدار در داخل اقتصاد کشور افزود: این امر سبب می‌شود تا مذاکره کنندگان از قدرت چانه زنی بالاتری برخوردار شوند.
 
وی با تاکید براینکه رکود باید به جهش منجر شود گفت: باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرند.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به این که باید به مردم تکیه کرد گفت: شعار کاهش اتکا به نفت در طی سال‌های گذشته بسیار مطرح شده است، اما در عمل شاهد افزایش اتکا به درآمدهای نفتی بوده‌ایم. باید به جای تکیه بر منابع دولت به منابع لایزال مردم تکیه کرد.
 
* مشارکت مردم در اقتصاد لازمه رشد پایدار است

وی با اشاره به اینکه باید مردم را باور کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم افزود: مشارکت مردم در اقتصاد لازمه رشد پایدار است.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه لازمه نگاه به مردم توانمندسازی آنان است گفت: همه اموال تولید باید از سوی دولت مورد توانمندسازی قرار بگیرند به گونه‌ای که این عنصر اصلی در آغاز سیاست‌های مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است.
 
نهاوندیان با اشاره به همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: در اقتصاد ایران نیازمند همبستگی هستیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه ممکن است تورم تک نرخی شود و قدرت خرید مردم افزایش یابد ادامه داد: بین رشد پایه پولی و رشد نقدینگی باید تمیز قائل شد.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزایش ضریب فزاینده در اقتصاد را به معنای رونق دانست و عنوان کرد: مبادلات پولی در این صورت در حال افزایش است.
 
نهاوندیان با اشاره به این که افزایش پایه پولی زیان‌بار است ادامه داد: این افزایش معمولا با استقراض دولت از بانک مرکزی موثر می‌شود.  
 
وی با تاکید براینکه انضباط مالی رشد پایه پولی را نگه داشته است گفت: رمز خروج از رکود بدون ایجاد تورم همین نکته است.  
 
*دولت نباید به منابع بانک مرکزی تکیه کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت ملزم است تا به منابع بانک مرکزی تکیه نکند و به جیب سیستم بانکی هم نیز دست نزند.  
 
نهاوندیان با اشاره به این که دولت باید شروع به پرداخت بدهی‌های خود کند افزود: بدهی‌ دولت در این مجموعه به بانک مرکزی و به بانک‌ها پرداخت خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که باید بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی پرداخت شود افزود: دولت انضباط را در این بسته از خود آغاز کرده است.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به این که این مسئله به سیستم بانکی کمک می‌کند تا منابعش از حالت قفل درآید و بتواند به بخش خصوصی تسهیلات بدهد افزود: باید سرمایه در گردش افزایش پیدا کند.
 
نهاوندیان با اشاره به این که سیستم بانکی نتوانست در این رابطه پاسخگو باشد ادامه داد: این مسئله سبب شد برخی کارخانه زیر 50 درصد ظرفیت کار کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌های دولت دارید ادامه داد: بسیاری از فعالان اقتصادی آزرده خاطر هستند.
 
 رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: دولت وقتی به یک پیمانکار بدهکار است جریمه نمی‌َشود زیرا دیوار حاشایش بلند است بنابراین عدالت و انصاف نیست که اوضاع این گونه باشد. لذا دولت باید منصفانه و عادلانه برخورد کند پس بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها یکی از موارد پیشنهاداتی بود که مطرح شد.
 
وی با اشاره به این که بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها از محل افزایش ارزیابی دارایی‌های دولت در بانک مرکزی تصویه می‌شود خاطر نشان کرد: برخی از بدهی‌های شرکت‌های دولتی به مردم بعضا از سوی تصمیماتی بوده است که از سوی دولت به آن‌ها تحمیل شده است و این مسئله ربطی به سو مدیریت شرکت‌ها ندارد.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این که این بدهی‌ها از شرکت‌ها باید به دولت منتقل شود اضافه کرد: متاسفانه لطمه جدی به اعتماد بین دولت و مردم و به اعتبار دولت به عنوان آخرین پناهگاه وارد شده بود که باید اصلاح شود.

نهاوندیان با اشاره به معرفی اسناد خزانه و اوراق صکوک برای تسویه مطالبات و بدهی‌ها گفت: این امکان فراهم شده تا بانک‌ها بتوانند با منابع آزاد شده بدهی‌های دولت به بخش خصوصی را از طریق تسهیلات پرداخت کنند.
 
وی با اشاره به اختصاص 100 میلیارد دلار به وزارت نفت افزود: باید از محل صرفه‌جویی‌هایی که صورت می‌گیرد سبب افزایش بهره‌وری سوخت شویم.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه با پایین ‌بودن بهره‌وری سوخت مقدار بسیار زیادی از منابع را می‌سوزانیم ادامه داد: متأسفانه همچنان گازهای هدر سوز داریم.
 
* طرح‌های صرفه‌جویی منابع ارزی از سوی وزارت نفت تسهیلات می‌گیرند

نهاوندیان اضافه کرد: هر کسی که از بخش خصوصی یا تعاونی طرحی داشته باشد که به صرفه‌جویی و ذخیره منابع ارزی منجر شود معادل میزانی که صرفه‌جویی شده از سوی وزارت نفت تسهیلات در اختیار آن بنگاه قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های اقتصادی می‌شود این مسئله باعث تشویق سرمایه‌گذاران داخلی می‌شود گفت: باید برای بخش خصوصی مشوق فراهم کرد.
 
رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بازار سرمایه به خوبی خود را نشان نمی‌دهد افزود: بانک‌ها باید به وظیفه اصلی خود یعنی بانکداری عمل کنند.
 
نهاوندیان با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار سیستم بانکی گفت: بانک‌ها باید از بنگاه‌داری فاصله بگیرند و رقابتی شوند.
 
وی با تأکید بر ضرورت تقویت بازار سرمایه ادامه داد: تأمین مالی در اقتصاد ایران عمدتاً بانک محور است.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: در بانک‌ها بنگاه‌های بزرگ سهم بیشتری از منابع بانکی را به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که سهم کمتر از آن بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود.
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشترین نقش را در اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند اضافه کرد: باید تقسیم کار کرد و بنگاه‌ها بزرگ گفت شما به بازار سرمایه بروید تا منابع بانکی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بماند.

وی با بیان اینکه باید شرایط را برای حضور در بازار سرمایه آسان کرد افزود: یکی از موارد پیشنهاد داده شده این است که اوراق مشارکت برای شرکت‌هایی که در بورس یا فرا بورس حضور دارند بدون تضمین دولتی و یا بدون تضمین بانک امکان‌پذیر باشد، یعنی شرکت‌ها بتوانند با اعتبار خودشان در بازار سرمایه اوراق مشارکت بفروشند.
 
* ذخیره‌های مردم باید به بازار سرمایه سوق پیدا کند

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه ذخیره‌های مردم باید به بازار سرمایه سوق پیدا کند گفت: در اقتصاد کشور با تورم مزمن نزدیک به 40 ساله مواجه هستیم.
 
نهاوندیان با اشاره به پدیده افزایش قیمت ملک و مسکن گفت: ملک و مسکن نه به عنوان کالایی که تأمین خدمات مسکن را سکونت می‌کند بلکه به عنوان ذخیره ارزشی مورد مطلوبیت قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه باید از منابع عظیم به بازار سرمایه منتقل شود تا به تولید کمک شود گفت: باید موانع را از سر راه صادرات برداشت.
 
رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید موانع را از سر راه صادرات برداریم خاطرنشان کرد: برای رونق باید تقاضا صورت گیرد زیرا یکی از راه‌ها برای بالا رفتن تقاضای کل صادرات است.
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه باید قدرت خرید را در بیرون مرزها جستجو کنیم گفت: اگر بتوانیم بازار خارجی پیدا کنیم در این صورت توانسته‌ایم با پول مردم کشورهای دیگر اشتغال ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید امکان‌های صادراتی‌مان را افزایش دهیم گفت: این امر از طریق دیپلماسی فعال با همسایگان می‌تواند ایجاد شود.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه در بازار عراق تقاضای بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیرامون مواد غذایی ساخت ایران می‌شود گفت: برخی موانع در گمرکات و استاندارد برداشته شده است.
 
نهاوندیان با اشاره به واکنش روسیه نسبت به واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا ادامه داد: بازار بزرگ بالقوه‌ای برای صادرکنندگان مواد غذایی پیدا شده است.
 
وی با اشاره به شرایط بالقوه صادرات در کشورمان گفت: آذربایجان، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند پس باید از ابزار استاندارد بهینه استفاده کرد.

* لزوم بکارگیری استاندارد اجباری متناسب با بازار هدف

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه استاندارد اجباری را باید متناسب با اقتضای بازار هدف در نظر بگیریم ادامه داد استاندارد به عنوان مانع نباید مطرح شود بلکه به عنوان کمک‌کار صادرات برای تشویق صادرکنندگان باید در نظر گرفته شود.
 
نهاوندیان با تأکید بر اینکه هرگونه عوارض بر صادرات ممنوع است اظهار داشت: دولت باید این عوارض را برای تشویق صادرات با ارزش افزوده بالاتر مصرف کند یعنی اگر درآمدی از محل صادرات نسیب دولت شد باید برای افزایش صادرات از آن استفاده کند.
 
وی با اشاره به تسهیلاتی که برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده ادامه داد: مشوق‌هایی که برای تولید صادرات در نظر گرفته شده می‌تواند قیمت‌های تمام شده را کاملاً رقابتی کند.
 
رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت یازدهم چه تضمینی به فعالین اقتصادی خواهد داد تا آنها با آرامش خیال به  فعالیت بپردازند افزود: در طی سال‌های گذشته فعالین اقتصادی با فضای پر التهاب و پر اضطرابی مواجه بودند. به گونه‌ای که بخش‌های متناقض و متعددی از بانک مرکزی و وزارت بازرگانی شاهد بودیم.
 
*دولت از تغییر مکرر سیاست‌ها دست برداشته است
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه در سنوات گذشته فضای کسب کار برای فعالین اقتصادی غیرقابل برنامه‌ریزی بود گفت: خوشبختانه در یازده ماه آغاز به کار دولت جدید فعالان اقتصادی احساس می‌کنند که کشتی‌بان با سیاستی دیگر آمده است.

وی با اشاره به فهم عمیق دولت نسبت به دغدغه فعالان اقتصادی گفت: دولت از تغییر مکرر سیاست‌ها دست برداشته است.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه در بازار ارز آرامش حاکم است خاطرنشان کرد: در گذشته فعالان اقتصادی نگران تغییر نرخ ارز بودند اما اکنون دیگر از نوسانات ارزی و تغییر مکرر سیاست‌های دولت خبری نیست.
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه فاصله بین نرخ بازار ارز و مرکز مبادلات ارزی مرتباً کاهش یافته است اضافه کرد: این مسیر تدریجی ما را به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان اعتماد فعالان اقتصادی در طی 10 یازده ماه گذشته افزایش یافته است گفت: مجموعه مصوبات برخی از این رویکردها را الزام قانونی می‌کند.
 
رییس دفتر رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت برخی از این الزامات را بر خود می‌پذیرد گفت: یکی از بندهای مطرح شده در قانون بهبود محیط کسب و کار این است که دولت خود را موظف می‌کند تا اگر سیاستی عوض شد در یک فاصله زمانی معقول آن را به فعالان اقتصادی اعلام کنند تا آنها بتوانند خود را با شرایط تطبیق کنند.

*  دولت در سیاست‌های اقتصادی با بخش خصوصی مشورت می‌کند

نهاوندیان ادامه داد: دولت موظف است در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی با بخش خصوصی مشورت کند.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون روابط رو به قوام است خاطر نشان کرد: باید بتوانیم این روحیه را نهادینه کنیم، زیرا در مجموعه مواد پیشنهادی اتکاء به بخش خصوصی مطرح شده است.
 
رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه بسیاری از منابع پیشنهادی در این بسته از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده است بیان کرد: علت شادمانی فعالین اقتصادی این است که حرف‌های آنها در لایحه و مصوبات پیشنهادی مطرح است.
 
نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه دولت برای جلوگیری از خطاهای گذشته در خصوص مازاد ارزی نفتی چیست گفت: باید حرکت محکم و مستمری را در راستای کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی برداریم زیرا این مسئله در قانون پیش‌بینی شده است.
 
وی با اشاره به تأسیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: هر سال سهم صندوق توسعه ملی افزایش می‌یابد تا منابع این صندوق در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به سرمایه بین نسلی گفت: نفت از این صفت برخوردار است، زیرا از زیر خاک به روی زمین سرمایه را میان نسل‌ها به وجود می‌آورد.
 
* تحریم‌ها درآمد نفتی دولت را کاهش جدی داده است

نهاوندیان با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران گفت:‌ با تحریم میزان درآمد نفتی دولت به طور جدی کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 700 هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اظهار داشت: استفاده از این منابع خیلی بهینه نبود.
 
رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته به تولید ملی توجه جدی‌ای نشد گفت: اکنون درآمد نفتی پایین آمده است به طوری که بودجه دولت تحت فشار است.
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه امیدوارم تحریم‌های ظالمانه شکسته شود افزود: امیدوارم مجموعه درآمد نفتی کشور به حد قابل قبولی برسد تا سهم بودجه دولت و سهم صندوق توسعه ملی قابل توجه شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید بتواند از درآمد مازاد در بودجه عمرانی استفاده کند افزود: به طور موقت یک دوره 5 ساله از سهم صندوق توسعه ملی در حد 20 درصد برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است.
 
رییس دفتر رییس جمهور یکی از پیشنهادات دولت را توجه جدی به منابع آب دانست و عنوان کرد: سالانه 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود.
 
نهاوندیان با اشاره به گسترش صنعت ریلی در شکوفایی سواحل و وصل بنادر به راه‌آهن شمالی گفت: کارهای زیرساختی سبب بهینه‌سازی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه درآمد نفتی باید برای زیرساخت‌ها مصرف شود گفت: در این صورت می‌توانیم منابع بین نفتی را از زیر زمین بر روی زمین انتقال دهیم.
 
رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون انتقاد از اصناف از بسته پیشنهادی دولت گفت: یک طرح باید مرتبا مورد اصلاح قرار بگیرد.
 
* بسته اقتصادی دولت برای پیشنهادات جدید باز است

نهاوندیان با اشاره به اینکه پیشنهادات این مصوبه از سوی فعالین اقتصادی مطرح شده است گفت: این بسته بر روی پیشنهادات جدید باز است.
 
وی با اشاره به اینکه قرار است به بخش خصوصی و اصناف تسهیلات داده شود گفت: باید فضای کسب و کار را بهبود داد تا سیستم بانکی برای تسهیلات بتواند از آن استفاده کند.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به توانمندسازی بخش خصوصی گفت: این مسئله شامل اصناف، تولیدکنندگان و واردکنندگان هم نیز می‌شود.
 
نهاوندیان ادامه داد: همگان می‌توانند از رویکرد مردم محور بهره‌مند شود.
 
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما باید این بسته را مورد اطلاع‌رسانی قرار دهند افزود: تحولات جدی در مناسبات دولت و فعالین اقتصادی صورت خواهد گرفت.
 
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به معافیت مالیاتی گفت: برای سرمایه‌گذاری خارجی و مناطق کمتر توسعه یافته معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا  کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: رکود ، تورم ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار