نجفی گفت: اگر فضای مناسب بوجود آید و ثبات در اقتصاد کلان ایجاد شود و امیدواری در مردم افزایش یابد، می‌توان پیش‌بینی کرد که بیش از 500 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مردمی در صندوق‌های خاص پروژه‌های اقتصادی انجام شود.

محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه گفته می‌شود 22 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 218 هزار میلیارد تومان از محل بانکها و فاینانس‌ها برای اجرای بسته خروج غیر تورمی از رکود به اقتصاد تزریق می‌شود اظهار داشت: نمی‌توان عددی را برای این مسئله اعلام کرد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: چراکه برخی از سیاستهایی که در این بسته پیش‌بینی شده متکی به سرمایه‌گذاریهای مردم است. بعنوان مثال در ارتباط با بخش سیاست های مالی پیش بینی شده براساس برخی از پروژه‌های بزرگ و سود ده کشور صندوقهای خاص آن پروژه ها تشکیل شود.

وی تصریح کرد: برای مردم پروژه را توضیح داده و میزان سوددهی‌اش را تببین می‌کنیم و سپس از مردم می خواهیم با سرمایه‌های کوچک و یا بزرگ خود در صندوق خاص آن پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

نجفی با تاکید بر اینکه هم اکنون نمی‌توان تخمین کافی برای این مساله زد گفت: ارقامی (22 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 218 هزار میلیارد تومان از محل بانکها و فاینانس‌ها ) که مطرح می‌شود ارقامی است که در اختیار دولت قرار دارد و به نظرم خارج از این ارقام، باید اعداد خیلی بزرگتری را انتظار داشته باشیم که از طریق سرمایه گذاری مردمی این کار انجام شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور به بند ق تبصره 2 لایحه تقدیم شده به مجلس که بعنوان ماده دائمی قانونی در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: بر این اساس فقط در همین ماده اجازه داده شده که تا سقف 100 میلیارد دلار در ارتباط با بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی انرژی‌هایی با وضعیت بهتر به جای انرژی‌های قبلی هزینه شود.

وی افزود: اگر فرض کنیم خود این 100 میلیارد دلار باید در عرض 6 سال اجرا شود به معنای این است که  باید سالی بین 15 تا 20 میلیارد دلار انتظار داشته باشیم.

نجفی به سرمایه‌های مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: در این خصوص اگر فضای مناسب بوجود آید و ثبات در اقتصاد کلان ایجاد شود و امیدواری در مردم افزایش یابد می‌توان پیش‌بینی کرد که بیش از 500 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مردمی انجام شود.  

انتهای پیام/

برچسب ها: پروژه ، اقتصادی ، مشاور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار