مدیر کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران در یونسکو، این اقدام را موجب رونق روز افزون این ورزش آیینی دانست.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران ، فرهاد نظری در این باره اظهار داشت: باید پرونده آیین های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران تبدیل به یک پرونده چند ملیتی شود.
 
نماینده سازمان میراث فرهنگی در ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی در ادامه افزود: ما با کشورهای آذربایجان، عراق، افغانستان، تاجیکستان و ... اشتراکاتی داریم که همچون پرونده نوروز به عنوان پرونده چند ملیتی می توانیم یک امکان فرهنگی مناسب و فراملی را در بحث ترویج فرهنگ غنی و پربار پهلوانی ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به قدمت تاریخی این ورزش آیینی خاطر نشان کرد: در برخی از محافل خارج از فدراسیون ایران شنیده می شود که از حضور بانوان و فعالیت آنها در گود زورخانه صحبت می شود که چنین اقداماتی باید با بهره گیری از کارشناسان و صاحبان نظر، مطالعات جامع در این مورد صورت پذیرد تا بر پیکره و سنت‌های این ورزش اصیل ایرانی صدمه ای وارد نشود. زیرا یکی از شاخص های ثبت یونسکو، حفظ و پاسداری از اصول و سنت های میراث است.
 
لازم به ذکر است برنامه ویژه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به میزبانی سازمان میراث فرهنگی در مجموعه تاریخی کاخ موزه گلستان به عنوان آوردگاه کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای در گذشته ، عصر پنجشنبه با حضور رییس جمهوری، وزرای ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون ریییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و ... همراه با بستن بازوبند پهلوان کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار