روزنامه واشنگتن پست نوشت بحران کنونی در عراق میراث دولت بوش است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه آمریکایی واشنگتن پست امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم "یوجین رابینسون" نوشت در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با بحران عراق تلاش می‌کند، بد نیست به خاطر بیاوریم که ابتدا جورج بوش و دیک چنی بودند که این مشکلات را برای جهان ایجاد کردند.

 تصمیم آنها برای تهاجم احمقانه و غیرضروری در سال 2003 به عراق، سرنگونی صدام و از بین بردن هر گونه اثری از دولت این کشور، علت اصلی هرج و مرجی است که امروز شاهد آن هستیم از جمله پیشروی سریع شبه نظامیان جهادی مسلحی که خود را حکومت اسلامی می‌خواند.

بوش در مورد آنچه که دولت وی برای ما به ارث گذاشته سکوت محتاطانه‌ای را اختیار کرده است. با این حال، چنی همانطور که قابل پیش بینی بود بی پرده در مورد این مسئله به اشتباه سخن گفته است.

وی ماه گذشته در مصاحبه با سی ان ان گفت: اوباما با خروج نیروهای خود از عراق موجب هرج و مرجی شده است که اکنون ما در این کشور شاهد آن هستیم.

چنی افزود: زمانی که ما عراق را ترک کردیم این کشور تقریبا باثبات بود. ما القاعده را شکست دادیم و یک دولت ائتلافی تشکیل دادیم.

چنی پیش بینی کرد که تاریخ نشان خواهد داد که اوباما مسئول اصلی از بین رفتن صلح و ثباتی است که دولت بوش در عراق برجای گذاشته بود.

در ادامه این مقاله آمده است اوباما از اول نیز با تهاجم و اشغال عراق مخالف بود. وی به علت وعده پایان این جنگ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد.
 
اگر آمریکا به عراق حمله نمی‌کرد، به طور حتم عراقی‌ها تحت حکومت سادیستی صدام در رنج و عذاب زندگی می‌کردند. اما دستکم 110 هزار عراقی و شاید چندین برابر این تعداد، در این جنگ و پیامدهای پس از آن به طرز فجیعی کشته نمی‌شدند.

 آیا این احتمال وجود داشت که صدام تشنه به خون این تعداد را بکشد؟ آیا قابل تصور بود که ارتش موقت داعش حتی بتواند از مرز سوریه و عراق گذر کند، بخش وسیعی را تصرف کند و اقلیت های مذهبی را به قتل عام تهدید کند؟

حتی اگر نیروهای اشغالگر آمریکایی پس از تهاجم به عراق تلاش کرده بودند ارتش این کشور را به جای منحل کردن، اصلاح کنند، اکنون عراق یک ارتش حرفه ای برای مقابله به داعش داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار