عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کارهای عمرانی بهتر کارکردن مهم است نه ارزان تر کارکردن.

به گزارش   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،، در ادامه هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورا پس از شنیدن گزارشات علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص نظارت بر بودجه سال 92 شهرداری تهران به ارائه نظرات خود در این خصوص پرداختند.

احمد حکیمی پور در ابتدا ضمن مخالفت با گزارشات ارائه شده دبیر در خصوص نظارت بر بودجه سال 92 اظهار داشت: آنچه امروز از سوی ایشان به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد حاکی از انحراف در بودجه است چرا که با توجه به مشخص بودن ستون اعتبار آن و طول مدت زمان پیشرفت فیزیکی ارزش ریالی هزینه‌های پروژه‌ها مطابق این گزارش با پیشرفت فیزیکی همخوانی نداشته وهمه اینها بیانگر انحراف از بودجه است.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه گزارش ارائه شده بسیار خوب بوده افزود: تفریق بودجه 92 موضوع دیگری است که باید در این گزارش به آن توجه می‌شد.


اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصلاً آمار فیزیکی وریالی پیشرفت پروژه‌ها قابل اعتماد برای قضاوت یک پروژه نیست افزود: باید با استفاده از سیستم‌های نرم افزاری که بر مبنای مطالعات علمی و دقیق است در این زمینه قضاوت نمود که با توجه به دسترسی کم آن در کشور مبنا باید بر اساس ارزش کسر شده باشد.


*اقبال شاکری: برای اولین بار اجازه ندهید پروژه‌‌ای بدون تصویب برنامه مطالعاتی عملی شود


وی با اشاره به اینکه با توجه به تبصره 45 بودجه 93 باید اجرای پروژه‌ها پس از انجام کار مطالعات وکارشناسی باشد خاطرنشان کرد: برای اولین بار اجازه ندهید پروژه‌‌ای بدون تصویب برنامه مطالعاتی عملی شود .


در ادامه تذکرات دوستی یکی دیگر از اعضای شورای شهر با عنوان اینکه ازسه منظر گزارشات ارائه شده در خصوص نظارت بر بودجه سال 92 دارای ایراد است بعد اول را در خصوص تحویل گزارشات عنوان نمود وافزود: چرا که آمارها ازسوی مناطق اعلام می شود و مطلب دوم نیز درخصوص کیفی سازی پروژه‌هاست.


این عضو شورای شهر در واکنش به علیرضا دبیر در خصوص اینکه آیا هیچ کدام از پروژه‌هایی که عنوان کردید ایراد نداشته ؟ موجب به هم ریختن صحن شورا و تعجب برخی از اعضا شد که در پاسخ علیرضا دبیر با توجه به اینکه ایشان همواره به عنوان یک فرد تذکر دهنده در شورا شناخته شده‌اند با لبخند گفتند: دوستی از دیگرکه این پاسخ بار دیگر سبب واکنشی از سوی دوستی شد که اگر این طور صحبت نمایی مجبور می شوم همه چیز را بگویم.


وی درادامه به میزان طلب پیمانکاران در پروژه‌های شهری اشاره نمود و افزود: این موضوع درگزارش امروز ارائه نشد در حالیکه بسیاری از پروژه‌های شهری با پیمانکارانی رو به روهستند که از پیمانکاران طلبکارند.


این عضو شورای شهر در پایان با عنوان اینکه قصد من این نیست که گزارش را زیر سوال ببرم خاطر نشان کرد : اما باید در نظر داشت گزارش باشد تحلیلی باشد.


سالاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با عنوان اینکه گزارش امروز دبیر تحولی درشورای چهارم محسوب می شود افزود: آقای دوستی باید در نظر داشته باشد تا زمانی که گزارشی ارائه نشود ایرادات آن مشخص نمی شود و در واقع پس از ارائه این گزارش است که می توان در خصوص نقاط ضعف و قوت آن صحبت کرد.


وی ادامه داد: از آقای دبیر تشکر می‌کنم که رودربایستی را کنار گذاشتند و انحرافات و ایرادات برخی از پروژه‌ها را بازگو کردند و امیدوارم سایر کمیسیون‌ها نسبت به تداوم این موضوع تشویق شوند.


این عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری اینکه بودجه حوزه معاونت شهرسازی و معماری ناچیز بوده به عدم جذب کمتر از 20 درصد اعتبار تخصیص یافته اشاره نمود وافزود: متاسفانه هم اکنون نیز پس از گذشت 5 ماه از سال مبلغی از این اعتبار تخصیص نیافته است.


وی با عنوان اینکه هنوز برخی از معاونتها از وظایف خود آگاه نیستند و برنامه را دقیق نخوانده‌اند گفت:‌ این گزارش نظارتی ، کمی است درحالی که کیفیت اجرای بودجه مهمتر است.


مسجد جامعی در پاسخ به سالاری اظهار داشت: گزارش ارائه شده از سوی دبیر نظارتی و با توجه به حوزه مربوطه ایشان بوده و ارزیابی کیفی باید از سوی اعضا در  حوزه‌های دیگر صورت پذیرد ضمن اینکه پاسخ نهایی در این خصوص را باید از معاون برنامه ریزی و توسعه شهرسازی پرسید.


ناصحی یکی دیگر ازاعضای شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه باید زمان لازم جهت انجام پروژه‌های کوچک تعیین گردد چرا که اجرای بسیاری از این پروژه‌ها طولانی شده خاطر نشان کرد: باید در نظرداشت طولانی شدن زمان پروژه‌ها سبب گرانتر شدن مصالح و افزایش قیمتها خواهد شد.


محسن پیرهادی یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در ادامه نقطه نظرات ارائه شده در خصوص گزارش نظارت بر بودجه سال 92 افزود: این گزارش درطول فعالیت شورا کم سابقه بوده که جای تشکر دارد اما باید در نظر داشت اقدام در راستای نظارت نیز باید صورت گیرد وتحلیل مورد اشاره اعضا باید پیوست این نظارت باشد.


*زمان کنترل پروژه‌ها از شش ماه به سه ماه کاهش یابد


وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 400 تا 500 پروژه در دستور کار شهرداری است افزود: یکی دیگر از موارد قابل توجه کاهش زمان کنترل پروژه‌ها است و باید از شش ماه به یک ماه تقلیل یابد.


مجتبی شاکری در ادامه با تاکید بر اینکه همه این گزارشها باید در کنار یکدیگر قرار گیرد و سپس تفسیر کنیم که وضعیت چگونه است تصریح کرد: گزارشها باید بر مبنای توصیف مناسبی بین امکانات و ارائه راهکار باشد.


وی در پایان به نامگذاری یک بوستان در منطقه 21 و نیز یک میدان در منطقه 2 با توجه به روز خبرنگار به نام فعالان این عرصه اشاره کرد.


پایان این تذکرات با پایان تذکر شیبانی همراه شد و البته به دلیل اینکه ایشان برای اولین بار درشورا لب به تذکر گشودند این موضوع را بیان صلواتی از سوی اعضا وبه رو شد که اظهار داشتند درکارهای عمرانی بهتر کارکردن مهم است نه ارزان تر کارکردن.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هزینه ، گزارش ، شاکری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار