یک کارشناس سیاست خارجی گفت: وحدت ملی عراق با یک چالش جدی روبه رو شده، که سبب عدم موفقیت دولت ملی عراق در جلوگیری از پیشروی‌های گروه تروریستی داعش شده است.

"حسین معین‌آبادی" در گفتگو با خبرنگار سیایت خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق اظهار داشت: در حال حاضر با یک بحران وحدت ملی در عراق رو به‌ رو هستیم که سبب ایجاد زمزمه‌های جدایی اقلیم کردستان از عراق شده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط دولت رسمی یا افرادی که دارای قدرت هستند را مقصر بدانیم.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: در رابطه با "نوری المالکی" اجماع نظری وجود ندارد و  یکی از موضاعات مهم در عراق  بحث نیاز‌ها و کمک‌های امنیتی از دولت‌های خارجی چون ایران و آمریکا است.

معین‌آبادی با اشاره به ایجاد وحدت ملی در عراق افزود: بحثی که امروز در رابطه با  عراق در حال شکل گیری است،  فراتر از مباحث حزبی و در‌ واقع یک نوع اقدام سیاسی در جریان، تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم از نظر پارلمان تاریستی به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم که حق با نوری‌‌المالکی است، اما موضوع فراتر از این مسائل است و باید با ائتلاف و با یک اجماع بیشتری عراق را اداره کرد، چرا که وضعیت عراق یک وضعیت خاص بوده و باید به این موضوع نگاه خاص‌تری داشت.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: احزاب پیروز نیز، در درون ائتلاف عراق به گزینه‌های دیگری در مورد نوری‌المالکی می‌اندیشند.

معین‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاه رئالیسمی نسبت به  عملکرد نوری‌المالکی در طول حزب دولت عراق داشته باشیم، می‌توان ناتوانی مالکی در اداره کردستان عراق و فروش نفت از سوی این اقلیم را ضعف دولت مرکزی خواند.

انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار