رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و پنجمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارش نظارتي عملکرد سرمايه‌اي سال 1392 شهرداري تهران را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،علیرضا دبیر هدف از نظارت بر عملکرد سرمایه ای سال ۹۲ شهرداری تهران را تعيين مشكلات اجرايي از مرحله انتخاب تا پايان اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌اي و ارائه راهكار رفع مشكلات با پيشنهاد طرح‌ها و لوايح مورد نياز به شوراي اسلامي شهر تهران دانست و گفت: نظارت كميسيون برنامه و بودجه بر كميت، كيفيت و عملكرد پروژه‌ها است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرآيند انجام نظارت توضیح داد: در راستاي انجام به موقع، صحيح و هماهنگ امر نظارت و رسيدن به اهداف پيش‌بيني‌شده فرم هاي "نظارتي" و "جمع‌بندي" تهیه شد و از تاريخ 93/3/17 لغايت 93/4/20 بازدید میدانی انجام شد.  
 
وی افزود: ارسال فرمهاي اطلاعاتي به مناطق و معاونتها، انتخاب پروژه‌ها جهت نظارت به تفكيك واحدهاي اجرايي، انجام هماهنگي كارشناسان با مناطق و معاونت‌ها براي تعيين زمان نظارت و تعيين برنامه زماني، مراجعه به واحدهاي اجرايي و انجام نظارت و جمع‌بندي و تهيه گزارش نظارتي؛ از مراحل متعدد انجام نظارت و تهیه این گزارش بود.
 
به گفته علیرضا دبیر از هر ۲۲ منطقه شهرداری تهران در این مدت بازدید میدانی انجام شده و همچنین عملکرد و پروژه های معاونت های فني و عمراني، فرهنگي و اجتماعي، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري، شهرسازي و معماري و معاونت مالي و اداري نیز بررسی شد.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر نظارت ها بر روی پروژه های سرمایه غیرمستمر بوده است؛ تاکید کرد: از سال جاری نظارت بر کل پروژه های سرمایه ای مستمر و غیرمستمر شهرداری انجام خواهد شد.
 
دبیر تاکید کرد: درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه ها در زمان بازدید به طور میانگین حدود ۸۹ درصد بوده و انتظار شورا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده است.  
 
وی افزود:‌ هیچ کدام از پروژه های معاونت ها تعطیل نبودند و این از مزایای اجرای پروژه در معاونت ها است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مشکلات عمومی اجرایی پروژه ها اضافه کرد:‌ نتیجه بازدیدها نشان می دهد عدم برآورد صحيح و دقيق اعتبار كل مورد نياز اجراي پروژه‌ها، تأمين اعتبار به منظور اتمام پروژه‌ها را با مشكل مواجه ساخته و موجب طولاني شدن زمان اجراي كار، افزايش هزينه‌ها، نيمه‌تمام ماندن پروژه‌ها و عدم بهره‌برداري به موقع شده است.
 
 وی از پروژه‌هاي تملك و اجراي برج طغرل (منطقه 20) و احداث مسجدالرضا(ع) در منطقه 1، احداث و تجهيز خانه كشتي شوش‌ـ وحدت و احداث مسجد وليعصر (منطقه 11)، مجتمع بانوي آفتاب (منطقه 5)، باغ پرندگان (منطقه 4)، احداث نمايشگاه آفتاب (معاونت مالي و اداري) و… به عنوان مثال هایی در این خصوص نام برد.  
 
دبیر افزود: روش تأييد قراردادها توسط معاونت فني و عمراني مركز همواره با صرف زمان زيادي همراه است و این موضوع موجب تأخير در اجراي پروژه‌ها می شود.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گزارش نظارتی این کمیسیون بیان داشت:‌ اعمال تغييرات مكرر در نقشه‌هاي اجرايي، احجام كار و مشخصات تعدادي از پروژه‌ها، موجب طولاني شدن مدت اجرا، افزايش هزينه‌ها و تأخير در بهره‌برداري اين پروژه‌ها شده است.  
 
تفرجگاه مسيل كن در مناطق 22 و 18، تكميل مركز عرضه و فروش پرندگان زينتي فاز (2) شركت ساماندهي صنايع و مشاغل و رمپ و لوپ بزرگراه گمنام به كردستان و كارگر منطقه 6، مجتمع كودكان بهمن (منطقه 13)‌، مجتمع بانوي آفتاب (منطقه 5)‌، ساختمان اداري (منطقه 6) و احداث نمايشگاه شهر آفتاب توسط معاونت مالي و اداري از پروژه هایی بودند که وی از آنها نام برد.  
 
وی همچنین با اشاره به فقدان برنامه زمانبندي دقيق براي اجراي پروژه‌هاگفت: این موضوع اعمال نظارت دقيق از نظر تطابق عمليات انجام شده با برنامه پيش‌بيني شده را براي ناظرين مشکل می کند.
دبیر با اشاره به پروژه های مجموعه ورزشي-فرهنگي زعفرانيه و پل مقصودبيك منطقه يك اظهار داشت:‌ عدم پرداخت به موقع مطالبات پيمانكاران موجب وقفه در اجرا، تأخير در اتمام كار و نيز افزايش هزينه‌ها می شود.
 
وی تاکید کرد: عدم اجراي پاركينگ در برخي از پروژه‌ها، مشكلات ترافيكي عديده‌اي را بعد از افتتاح براي محله و منطقه ايجاد خواهند كرد. لازم است واحدهاي اجرايي قبل از اجراي پروژه، علاوه بر تأمين پاركينگ، مجوز ساخت هم از شهرسازي برابر طرح تفصيلي، همانند ساير شهروندان اخذ کنند.  
 
تالار شهيد آويني و سالن ورزش مادر در منطقه 16، زورخانه شهرك نفت منطقه يك و مجموعه ورزشي زعفرانيه از پروژه هایی بودند که دبیر به عنوان نمونه ای از پروژه های اجرا شده با مشکلات ترافیکی نام برد.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اجراي تعدادي از پروژه‌ها در اراضي غيرملكي شهرداري و عدم احصاء آن به عنوان دارايي‌هاي شهرداري، ثبت مالي آن را با مشكل مواجه می کند. احداث زائرسرا در امامزاده زيد منطقه 18، احداث مساجد، تكيه شهداي هفتم تير در منطقه 12 و احداث خوابگاه استاديوم ورزشي شهداي هفتم تير (منطقه 12)، احداث مجموعه ورزشي عودلاجان منطقه 12، مجموعه ورزشي نيايش در منطقه 2 و … از جمله این پروژه ها است.
 
یکی دیگر از موارد مورد تاکید دبیر فروش پروژه هایی مثل سراي محله آشتياني به پیمانکاران برای پرداخت بدهی آنان بود. وی با اشاره به اینکه این کار فاقد توجيه كارشناسي است، خاطر نشان کرد:‌سراي محله آشتياني منطقه 13 كه در سال 91 به صورت نيمه‌تمام رها شده بود و در سال 92 هم اعتباري نداشت، از اعتبار پروژه كودكان بهمن تكميل شد و به عنوان بدهي به پيمانكار واگذار شده است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه پروژه‌هاي تعريض معابر به علت وجود معارضين ملكي، مشكلات برآورد، وضعيت تأمين اعتبار و مشكل در تعيين زمان نهايي رفع معارضين، اغلب چندين سال به طول مي‌انجامد پيشنهاد کرد عمليات اين گونه پروژه‌ها در قالب عمليات پروژه‌هاي سرمايه‌اي مستمر آسفالت، جدول، نهر و... پيش‌بيني شوند.
 
وی تاکید کرد: اختصاص مكرر اعتبارات نقدي به پروژه‌هاي بزرگ موجب كاهش تخصيص نقدينگي به ساير پروژه‌ها و نتيجتاً تأخير در اجراي آنها شده است.
 
دبیر همچنین در خصوص پرداخت اعتبارات غيرنقدي (واگذاري املاك) توضیح داد: این نحوه پرداخت به علت وجود مشكلات از جمله طولاني بودن فرآيند واگذاري و عدم انطباق ميزان صورت‌وضعيت‌ها با قيمت ملك و چگونگي تطبيق آن با اعتبار غيرنقدي و نحوه واگذاري ملك مورد نظر موجب عدم استقبال پيمانكاران از پذيرش اعتبارات غيرنقدي شده است.
 
از نظر وی اختصاص اعتبارات غيرنقدي به اغلب پروژه‌هاي كوچك از جمله پروژه‌هاي سرمايه‌اي مستمر و پروژه‌هاي معاونت ترافيك در مناطق، مشكلات عديده‌اي را براي واحد اجرايي و پيمانكاران ايجاد كرده است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار داشت: تأمين اعتبار چند پروژه با مكان‌هاي مختلف در قالب يك شماره طبقه‌بندي، نظارت مالي و فيزيكي و تهيه گزارش نظارتي از نظر پيشرفت فيزيكي و عملكرد هزينه‌اي را با مشكل مواجه مي‌سازد.
 
 
به گفته دبیر عدم توجه كافي به تملك زمين، مكان‌يابي نامناسب، معارضين ملكي، تأسيساتي و غيره قبل از شروع برخي از پروژه‌ها منجر به وقفه و افزايش و يا اتلاف هزينه‌هاي اجرا شده است. از نظر او تداخل و اجراي همزمان دو پروژه توسط دو دستگاه در يك محل موجب درگيري پيمانكاران می شود.  
 
وی تصریح کرد: عدم پيش‌بيني و يا اجرا نكردن همزمان و برنامه‌ريزي شده پروژه‌هاي مكمل، موجب ايجاد مشكل در بهره‌برداري برخي از پروژه‌ها شده است.
 
دبیر در این باره مثال زد:‌ عدم شروع پل دسترسي به باند شرقي اتوبان قم در پروژه احداث نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب كه قرار است در سال 93 مرحله اول آن افتتاح شود و عدم اجراي بزرگراه شهيد شوشتري كه موجب عدم ارتباط بزرگراه امام رضا(ع) و دولت‌آباد و رستگار مقدم به بزرگراههاي شهيد ياسيني و رسالت شده است.
 
به گفته دبیر تراكم جلسات كميسيون مناقصات و محدوديت تعداد كارشناسان نماينده معاونت‌هاي مربوط به مركز در كميسيون، موجب تأخير در برگزاري كميسيون مناقصه و نتيجتاً تأخير در انتخاب پيمانكاران، باعث تأخير در انعقاد قراردادها و تأخير در شروع پروژه‌ها می شود.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه عنوان کرد: تغيير مديريت‌ و اعمال تغييرات در نقشه‌ها و مشخصات فني پروژه‌ها توسط مديريت‌هاي جديد علاوه بر اتلاف منابع و طولاني شدن زمان اجرا موجب افزايش قيمت تمام شده پروژه‌هاي عمراني مي‌شود.
 
وی با اشاره به ناهماهنگي سازماني در اجراي پروژه‌هاي عمراني به ويژه در پروژه‌هاي عمراني معاونت اجتماعي و فرهنگي مثل مجتمع ورزشي و فرهنگي زعفرانيه و مجتمع قائم در منطقه 1 گفت:‌ براي مثال در اجراي مجتمع‌هاي ورزشي و فرهنگي استانداردهاي يكسان اعمال نمي‌شود و اساساً هماهنگي با سازمان ورزش صورت نمي‌گيرد تا نقشه‌ها و مشخصات فني برابر نظر سازمان ورزش تهيه و اجرا شود.  
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه یکی دیگر از مشکلات پروژه ها را نداشتن استاندارد براي ساختمان‌هاي شهرداري دانست و گفت: ساختمان های شهرداری از جمله مناطق و نواحي نماي همگون ندارند تا شهروندان مشخصه ساختمان‌هاي مربوط به شهرداري در ذهن‌شان بماند.
 
وی افزود: ناهماهنگي بين معاونت فني و عمراني و سازمان پاركها در خصوص استفاده از فضاي روي برخي از پلها جهت اجراي فضاي سبز موجب نفوذ آب ناشي از آبياري بر روي عرشه و پايه‌ها و بستر نماي پل می شود.
 
دبیر تصریح کرد: ناهماهنگي بين معاونت فني و عمران و سازمان زيباسازي در خصوص استفاده از فضاي زير پل و بدنه ستون ها جهت اجراي طرح‌هاي زيباسازي موجب پنهان شدن نواقص و عدم اماكن بازديدهاي دوره‌اي به منظور رؤيت موارد نقص و صدمات وارده به اين تأسيسات خواهد شد.
 
وی در ادامه پیشنهاد کرد به منظور تسهيل در اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌اي قبل از شروع عمليات اجرايي، واحد اجرايي نسبت به انجام مطالعات توجيهي، تعيين مشخصات، برآورد كل، حجم عمليات، زمانبندي اجرا و ميزان اعتبار مورد نياز براي هر يك از اجزاء پروژه اقدام کند.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین پیشنهاد کرد به منظور رفع معارض پروژه‌ها متناسب با انجام عمليات اصلي نسبت به رفع معارض اقدام لازم انجام شود و مهندسي ارزش در اجراي كليه پروژه‌هاي عمراني انجام پذيرد.
 
وی در این باره گفت: محل اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌اي با نگاه كلان و سيستمي و بر اساس توجيهات اقتصادي، اجتماعي، ترافيكي و زيست‌محيطي و بر اساس نيازهاي محله‌اي، ناحيه‌اي، منطقه‌اي و شهر تعيين شود. به عبارتي براي استفاده بهينه و كارآمد از امكانات، سرمايه و درآمد محدود لازم است از نگاه بخشي و محدود منطقه‌اي پرهيز و به نگاه كلان و سيستمي مجهز شود.
 
دبیر همچنین پيشنهاد کرد شهرداري تهران در طراحي بوستان‌ها، سرويس‌هاي بهداشتي و ساختمان‌هاي اداري، نياز ذينفعان اعم از معلولين و سالمندان را با بررسي ميداني مشخص کند و اقداماتي را انجام دهد كه متناسب با فراواني و توزيع سكونت شهروندان معلول و سالمند باشد.
 
وی اظهار داشت:‌پروژه‌ها بايستي بر اساس شاخص‌هاي مقدار، اعتبار، نوع سازه و تخصص‌هاي لازم تفكيك شوند تا مناطق از ورود به اجراي پروژه‌هاي بزرگ، پيچيده و نيازمند توان تخصصي بالا منع شوند.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تعريف روابط شوراياري‌ها با مناطق و همين‌طور احصاء وظايف شوراياري‌ها به نحوي كه از آفات احتمالي و تداخل و ناكارآمدي جلوگيري شود تاکید کرد و گفت:‌ ضروری است كارآمدي و اثرگذاري شوراياري‌ها در محلات و مناطق با نگاه كلان در كل شهر تهران افزايش داشته باشد.
 
دبیر همچنین تاکید کرد:‌ براي اجراي پروژه‌هاي عمراني، شهرداري تهران بايستي الگوي استانداردي به لحاظ تجهيز كارگاه، نوع سازي ، ايجاد حريم كارگاه ، رعايت نكات ايمني ، الگوي شهروندان باشد ، بر این اساس لازم است تمام استانداردها و نكات ايمني را رعايت كند.
 
وی اجراي جزء "هـ" دستورالعمل و تعيين ضوابط اجرايي نحوه واگذاري پروژه‌هاي عمراني (سرمايه‌اي) به پيمانكاران و چگونگي اجراي آنها را ضروری دانست و گفت: بر اساس این دستورالعمل باید موضوع انعقاد قرارداد پروژه بر مبناي كل عمليات اجرا از شروع تا خاتمه قرار گيرد.
 
دبیر همچنین به شهرداری تهران توصیه کرد در تعريف پروژه‌هاي بزرگ به اسناد فرادستي مثل چشم‌انداز و طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران توجه شود و از ابتدا ابعاد پروژه مشخص شود تا ارزيابي واقعي از كم و كيف عمليات وجود داشته باشد.
 
وی توضیح داد: ضروری است واحدهاي اجرايي ملزم به داشتن برنامه زمانبندي براي اجراي پروژه‌هاي غيرمستمر و الحاق به اسناد قرارداد باشند.
 
دبیر همچنین از شهرداری تهران خواست به استناد تبصره 3 بودجه مصوب سال 1392، تخصيص نقدينگي را متناسب با پيشرفت فيزيكي، وضعيت اجرا و وضعيت كارگاه و زمان مناسب اجراي كار پروژه‌ها در جهت كاهش مطالبات و تأمين به موقع نقدينگي و اتمام پروژه‌هاي فعال‌تر در قالب پروژه‌ها انجام دهند و واگذاري اجراي پروژه‌ها، مناطق متناسب با توان اجرايي و فني مناطق انجام پذيرد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: پروژه ، عمرانی ، شهرداری ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
ورزشکاران با تمام افتخارات و قهرمانی هایشان که باعث فخر و ستایش است اما چه به شورای شهر آنهم تهران.
هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون؟
آخرین اخبار