حجت الاسلام و المسلمین "احمد سالک" عنوان کرد: بی تردید با داشتن میلیون‌ها مخاطب با سلایق و عقاید مختلف، بحث مخاطب شناسی موضوع مهمی در تولید و توزیع محصولات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی و نوشت افزار اسلامی – ایرانی عصر دیروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت الاسلام شهاب مرادی،‌ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی بخشی زاده، مدیر شبکه دوم سیما، امیر خجسته، نماینده دوره‌ی نهم مجلس و رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراها، علی حدیدی، مدیر شرکت انتشاراتی آزاده، سعید حسینی، رئیس مجمع تولید کنندگان و توزیع کنندگان نوشت افزار اسلامی ایرانی،‌ لاله افتخاری، نماینده‌ی مجلس، سعید گلشناس، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری، یدالله سلطانیان، مدیر پخش شبکه دوم، خانواده شهید باغبانی، مجتبی رحماندوست و جمعی از مدیران سیما و شهرداری و نمایندگان مجلس در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.
 
پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، پخش سرود جمهوری اسلامی و خوشامد گویی مجری، حسینی رییس مجمع تولید کنندگان و توزیع کنندگان نوشت افزار اسلامی بیان کرد: همه به اهمیت نقش نوشت افزار واقفیم و نیاز به گفتن ندارد. این حرکت از دو سال قبل آغاز شد و اولین اقدامات از سوی انتشارات ایام، قاصدک و روشنا صورت گرفت که با 10 برند، 5 میلیون دفتر تولید شد.

 
حسینی همچنین ادامه داد: امسال که سال سوم این حرکت فرهنگی است، مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزارهای اسلامی- ایرانی تشکیل شده است که به پیشرفت بیشتری در زمینه تولید این نوشت افزارها دست یافته‌اند.
 
وی اظهار داشت: در سال‌های متمادی و در سنین کودکی و نوجوانی، فرزندان ما با تصاویر بیگانه و کاراکتر‌های خارجی مانوس بوده‌اند و این حرکت انس کودکان و نوجوانان را با شخصیت‌های اسلامی و ایرانی و بومی کشورمان بیشتر می‌کند.
 
رئیس مجمع تولید کنندگان و توزیع کنندگان نوشت افزار اسلامی ایرانی عنوان کرد: وظیفه این مجمع سیاست گذاری است و در این جا باید به چند مرکز تولید و توزیع نوشت افزارها اشاره کنم که آزاده، قاصدک و روشنا از جمله این موسسات هستند که طرح و تولید کاراکتر‌ها و تصاویر را بر عهده دارند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته رسانه ملی به طور جدی اقدام کرد و امیدوارم امسال و سال‌های آتی نیز این حرکت به عنوان حرکت مردمی و فرهنگی تداوم یابد.
 
پس از پخش یک کلیپ، حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن امیدواری از آینده روشن این حرکت فرهنگی گفت: این حرکت پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه و تاکید ایشان به این اقدامات فرهنگی بوده است.
 
وی اظهار داشت: مخاطب شناسی بحث مهمی است، چون این مرکز تهیه و توزیع نوشت افزار اسلامی- ایرانی،‌با داشتن میلیون‌ها مخاطب با سلایق و ذائقه مختلف و عقاید گوناگون باید مخاطب شناس باشند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: این حرکت فرهنگی که سه سال است آغاز شده، جهاد هم جانبه با فرهنگ بیگانه در تمام زمینه‌هاست.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که سال پیش با رهبر معظم انقلاب داشتیم، با رهنمود‌ها و بیانات مقام معظم رهبری، جوانان فعال در عرصه فرهنگ، تشویق به پشتکار داشتن در این زمینه‌ها شدند، در واقع مقام معظم رهبری با ریز بینی و نکته سنجی موجب تقویت حرکات و فعالیت‌های فرهنگی این چنینی شدند.
 
حجت الاسلام و المسلمین سالک عنوان کرد: در استان‌های مختلف بدون کمک گرفتن از دولت با پشتوانه بخش خصوصی جبهه‌های فرهنگی تشکیل شده است.
 
وی با ابراز امیدواری از تامین بودجه‌ برای مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزار اسلامی – ایرانی در مجلس گفت: قول قطعی نمی‌دهم، اما اگر همچنان فعال باشید و طرح‌ها و پیشنهادات را به کمیسیون فرهنگی ارائه کنید و دیده شوید، بودجه برای فعالیت‌های این مجمع تامین و تصویب می‌شود.
 
پس از رونمایی از تصاویر سریال پایتخت و بازی رایانه‌ای تولید شده در شرکت پروانه، علی بخشی زاده مدیر شبکه دوم سیما به جایگاه رفت.
 
وی بیان کرد: قریب به 14 میلیون دانش آموز کاربر نوشت افزار داریم،‌ البته با احتساب دانشجویان که اگر این عدد را در 10 یا 20 ضرب کنیم، رقم قابل توجهی است که تذکر می‌دهد باید رشد و افزایش تولید و توزیع را بهبود بخشد.
 
بخشی زاده در ادامه افزود: یکی از وظایف مهم رسانه انعکاس اخبار محیط پیرامون خود است. شبکه دو سیما و تمامی برنامه‌های کودک و نوجوان برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما بی منفعت مالی و در نظر داشتن سود مالی در اختیار این مراکز است. حوزه سیما بنا بر دستورات رئیس صدا و سیما و معاونت سیما در اختیار این موسسات و انتشارات این مجمع است.
 
پس از پخش کلیپی که در آن شخصیت آشنای "سنجد" دیده می‌شد، مدیر شبکه 2 سیما به رونمایی از تصاویر مربوط به سنجد و پس از آن "مختار" پرداخت.
 

سپس حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی،‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران سخنرانی کوتاهی انجام داد.
 
وی عنوان کرد: موضوع نوشت افزار بسیار مهم است. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما اگر با کمال گرایی به قضیه نگاه کنیم، با نواقص و کمبود‌هایی روبرو می‌شویم.
 
حجت الاسلام و المسلمین مرادی همچنین افزود: ممکن است برخی از شخصیت‌هایی که روی جلد دفاتر و نوشت افزار دیگر هستند، محبوب باشند اما باید ارزیابی و بررسی کرد که مفهوم ذهنی کودکان و دانش آموزان از این تصاویر چیست؟ برخی قابل دفاع و برخی دیگر رد هستند.
 
وی بیان کرد: چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های فرهنگی که دغدغه فرهنگ را دارند، بحث این است که نوشت افزاری که در دست فرزندان ماست، نباید غربی باشد. بومی بودن، ایرانی و البته اسلامی بودن نوشت افزار بسیار مهم است. تلاش‌های صورت گرفته هرچند جای بحث و تقدیر و پیشرفت دارند، اما قابل تقدیر و تحسین نیز هستند.
 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: باید به ذائقه عمومی فکر کرد و باید جامع و کامل نگر باشیم. در طرح کاراکتر‌ها باید دقت کنیم تصاویری که طرح می‌کنیم، برای دانش آموزان دختر، با روحیات دخترانه و لطیف آن‌ها هماهنگی داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که تصاویر مختار و زره و اسب و جنگ را برای دفاتر دخترانمان نقش کنیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین مرادی در پایان گفت: ما باید تا جایی که می‌توانیم از تصدی گری فاصله بگیریم. ما نمی‌خواهیم به اقتصاد مراکز تولید و توزیع آسیب بزنیم. باید سلیقه مخاطب را ارجع بر تمام سلایق دانست.
 
اهتمام و تلاش را باید ستایش کرد و قدر دانست، یک حرکت یک شبه موفق و کامل نمی‌شود، فضا برای کارهای فرهنگی مهیا و فراهم است، ما حتی برای مردم بخش رای گیری هم قائل شده‌ایم.
 
حجت الاسلام و المسلمین مرادی به دلیل تعجیل به بخش رونمایی تصاویر نرسید و با عذر خواهی از حضار سالن را ترک کرد.
 
سپس پویا بابائی خواننده جوان با اجرای دو قطعه برای مردم غزه و همچنین کشته شدگان سانحه هواپیما که توسط ناو آمریکایی در سال‌های گذشته حادث شده بود و پس از آن خانواده شهید باغبانی، شهید دافع حرم حضرت زینب (س) در سوریه دعوت شد.
 
پدر، همسر و فرزند شهید باغبانی در رونمایی از تصاویر، به تصویر شهید باغبانی رسیدند که فرزند شهید به عکس پدر بوسه زد.
 
مجتبی رحماندوست پس از ابراز گلایه از تاخیر زیاد در ایجاد این حرکت فرهنگی با رونمایی از تصاویر بخش دیگر جای خود را به لاله افتخاری داد.
 
افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تجمید از تنوع و زیبایی آثار و طرح‌های ایجاد شده گفت: درست است که این حرکت کمی دیر آغاز شد اما به امید خدا با الگو گرفتن فرزندان ما در مدارس از این طرح‌ها و مفاهیم از این پس باید شاهد جریان فرهنگی در مدارس باشیم.
 
وی پس از رونمایی از تصاویر بعدی به جایگاه خود بازگشت.



 
سپس از گلشناس، معاون فرهنگی هنری شهرداری دعوت شد که او نیز از بخشی از تصاویر محصولات رونمایی کرد.
 
مراسم با رونمایی تمام محصولات به پایان رسید.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار