به گزارش
خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "آیت الله عباس کعبی" با حضور در نشست سالانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه مازندران در حال برگزاری است به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از نگاهها به شرایط درونی کشور نگاه برون زاست، کسانی که به این نگاه معتقدند بر این باورند غرب شش تا هفت قرن از ما جلو تر است بنابر این نمیتوانیم در عرصه اقتصاد، سیاست، امنیت و ... به آنها برسیم بنابر این پیشرفتمان باید برون گرا باشد.پیشرفت برون زا کم هزینه، آسان، پرفایده، بدون درد سر و معقول است. اگر ما بتوانیم اعتماد کشورهای پیشرفته غربی را به دست بیاوریم و نظم جهانی را رعایت کنیم میتوانیم به رشد و تعالی برسیم.
وی تصریح کرد: نهایت آرمان افراد معتقد به پیشرفت برون زا این است که در اروپا تحصیل کنند و یا در عرصه اقتصادی با غولهای اقتصاد جهانی رقابت کنند. آنها هر چقدر هم که در امنیت پیشرفت میکنند باز هم به قدرت غربی ایمان دارند و از توان داخلی نا امید میشوند. بنابراین تصمیم میگیرند به آنها اقتدا کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نگاه پیشرفت برون زا خود به دو دسته تقسیم میشود دسته اول بر این اعتقادند که از سر تا نوک پا باید غربی شود و از زمان مشروطیت نیز وجود داشتند. دسته دوم هم معتقدند در همه عرصهها باید از آنان تبعیت کنیم به غیر از فرهنگ و دین و شعائر. البته این دیدگاه بیشتر به یک شعار شبیه است چرا که اگر تمام مسائل غربی شود ناخواسته فرهنگ هم دچار تغییر میشود.
وی با اشاره به نگاهی که در مقابل این نگرش وجود دارد تصریح کرد: در مقابل فرهنگ برون زا دو نگاه وجود دارد؛ نخست نگاه درون زا متوجه بیرون که بر این باورند اگر ما پیشرفت را آغاز کنیم میتوانیم در میان راه از غربیان کمک بگیریم و کم کم خود را به آنها برسانیم.
آیت الله کعبی نگاه درون زای نوع دوم را مستقل از مسائل بیرونی خواند و این نگاه را مبنای پیشرفت و خودباوری و خود اتکایی و حرکت از درون دانست و توضیح داد: البته این نگاه هم خود به دو دسته تقسیم میشود که دسته اول معتقد به پیشرفت با استقلال کامل ولی معطوف به گذشته هستند که در زمان حال و آینده زندگی نمیکنند و معطوف به 1400 سال پیش میباشند. این گروه بلافاصله با یک سؤال روبرو میشوند که مناسبات دولتهای جهان کاملاً عوض شده، چگونه میخواهید به گذشته برگردید؟ آنها در پاسخ تمدن امروز را جاهلی میخوانند و خود را مصمم به نابودی آن میدانند، اینان معتقدند باید تمدن دینی ایجاد کنیم.
وی همچنین قشری گری شیوعی را غالب بر این مدل دانست و آنها را محافظه کار خواند، وی ادامه داد، نگاه دیگری که آن هم پیشرفت درون زا با استقلال کامل است نگاهی است که معطوف به آینده بوده و برای رسیدن به آن از وقایع گذشته درس میآموزند تا تمدن آینده را بسازند که این نگاه مورد تأیید است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با برشمردن آثار منفی مدلهای پیشرفت مذکور به بازخوانی آنها پرداخت و خاطر نشان کرد: نخست پیشرفت برون زا، این نگاه به این دلیل درست نیست چون دهها سال طول میکشد و سبک زندگی غربی را به جامعه اسلامی تحمیل میکند، این نگاه اصالت درونی مسلمانان را از بین میبرد و آنها را گرفتار مصرف گرایی میکند چنین جامعه ای دیگر به فکر ساختن آینده و حرکت به جلو نمیافتد.
وی افزود: دیگر نگاه برون زا معطوف به گذشته است که آثار منفی آن بدین شرح است: یکی از دست آوردهای این نگاه عقب ماندگی اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است که قدرت تخریب بالایی دارد. نگاه سلفیها و تکفیریها که همه چیز را نابود میکنند، سندی بر این مدل است. در مقابل این نگاه گروهی حداقلی هستند که تنها میتوانند نگاه محافظه کارانه داشته باشند. این مدل، تخریب و نابودی، بحران در زندگی، بن بست در طرحها و تفرقه و نزاع که نام آن جنگ تمدنی است را به بشر تحمیل میکند. این تمدن به قطع شکست میخورد.
آیت الله کعبی با اشاره به نگاه سوم، التقاطی بودن آن را صحیح دانست و اضافه کرد نگاهی که با استقلال کامل معطوف به آینده باشد، نگاه انقلاب اسلامی است و در اندیشه امام و رهبری نمود داشته.این نگاه، نگاهی است که درون زای بیرون و دورن زای درون را شامل میشود. البته این نگاه چند بعد دارد که پایههای احیا هستند و ما به همین دلیل این نوع تمدن را احیاگر می دانیم.
مقاومت فرهنگی یکی از این پایهها هستند که منظور از آن تثبیت خود باوری در همه عرصهها بر اساس تصمیم گیری محکم و حرکت به جلو با عزمی راسخ است.
وی ادامه داد: استقلال طلبی، کادرسازی، تولید قدرت، داشتن پروژ جامعه تمدنی معطوف به آینده و داشتن دستگاه ادراکی الهی یعنی همان توکل به خدا ویژگیهای هستند که برای به کار گیری این تمدن لازم میباشند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محقق شدن نگاه تمدنی مذکور را ضرورت ایجاد مؤلفه هایی دانست که درصدی از آنها در انقلاب اسلامی به واقعیت پیوستند. مؤلفه هایی چون تولید در همه عرصهها، ساخت عقلی، بالا بردن عقلانیت جامعه، ساخت روحی و عاطفی، حرکت با عزت و کرامت و پیشرفت، رشد و تعالی و حضور فعال در همه عرصهها.
وی با اشاره به وظایف صنعت، دانشگاه و حوزه، مبانی مؤلفه های آنها را ایدئولوژیک دانست و برخی را بینشی، رفتاری خواند که از جمله این مؤلفهها نیز به این موارد اشاره کرد: اعتقاد به نظام احسن الهی، حاکمیت مطلق خدا، قانون مندی الهی حاکم بر انسانها (سنتهای الهی)، اعتقاد به عبودیت تشریعی خدا، آمیختگی علم و ایمان و تقوا در صحنه زندگی، تعهد و تخصص در جامعه، رعایت حقوق مردم، برخورداری از آزادی و ابتکار عمل و خلاقیت که رهبری معظم آن را کرسیهای آزاد اندیشی و جنبش نرم افزاری نام نهادند، نگاه مثبت به جایگاه زن و مبارزه با فمنیسم که ساز و کاری متناقض با خانواده و پیشرفت دارد و نیز توجه به حقوق اقلیتها بر اساس برابری و برادری.
آیت الله کعبی چالشهایی را نیز در رابطه با نگاه احیاگر مطرح کرد که از میان آنها این موارد را برشمرد: گذشته گرایی و تن ندادن به تحول و مدیریت، تحجر و ایستایی، هنجار شکنی و شالوده شکنی که همان تندروی و افراط است، انزوا و گوشه گیری در زندگی سیاسی، مخالفت با دخالت دادن آموزههای دینی در زندگی اجتماعی و سیاسی که همان سکولاریسم است، نگاه تک ساحتی به دین که فقط آن را در مناسبات تشریفاتی خلاصه کنیم.
وی در پایان تک ساحتی و تک بعدی انگاشتن معارف دینی را مانعی بر سر راه پیشرفت تمدن نوین اسلامی دانست و صدق و امانت را گوهر دین داری خطاب کرد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ضعف در مدیریت جهان به عنوان مانعی اصلی در مقابل این پیشرفت تمدن اسلامی است که ما برای درگیر نشدن با این چالشها باید بازه زمانی مشخصی را جزو الزامات پیشرفت خود قرار دهیم و رسالت خود را ارزیابی کنیم.
در ادامه این نشست پرسش و پاسخ دانشجویی صورت گرفت که نخستین سؤال در رابطه با آینده مجلس خبرگان بود. کعبی در پاسخ به این سؤال گفت: جمعی از رسانهها در تلاش هستند مجلس خبرگان را به مجلسی حزبی تبدیل کنند ولی این مجلس از این نوع نگاهها منزه است، طبعاً کسالت آیت الله مهدوی کنی به این اتفاقات دامن می زند. جلسه آینده مجلس خبرگان هم که در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم شهریور ماه برگزار میشود به علت کسالت رئیس مجلس به نائب رئیس اول یعنی آیت الله هاشمی شاهرودی واگذار خواد شد. حال اگر وضعیت رئیس فعلی این مجلس منجر به فوت شود این مجلس ملزم به برگزاری انتخابات میگردد.
دومین سؤال درباره حمایت جامعه مدرسین از برخی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری بود که کعبی پاسخ داد: در حال حاضر وحدت و همدلی بین مجموعه روحانیت برای انجام رسالت خود وجود دارد اما اجازه دهید ک این مسئله را بگذارم و بگذرم.
آخرین سوالی که از عباس کعبی پرسیده شد برخی اتفاقات نامناسبی بود که در این دولت به وقوع میپیوندد اما علی رغم تلاشهای جدی دولت، علامت سؤال هایی در اذهان جامعه باقی میماند، عضو مجلس خبرگان در پاسخ گفت من سخنگوی جامعه مدرسین هستم ولی تدبیرهایی اندیشیده شده که بر پایه وحدت و نگرش با استفاده از تجربه گذشتگان اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/