رحمت امینی، داور هشتمین جشنواره طنز سوره، معتقد است: رویكرد مناسبی از سوی مدیران و مسئولان حوزه هنری به مبحث طنز لحاظ شده است و طنز زمانی مشخص‌تر می‌شود كه به حركت و عمل درآید.

  به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ رحمت امینی، مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و داور هشتمین جشنواه طنز سوره در بخش «نمایش طنز» درمورد رویكرد مسئولان حوزه هنری به مقوله طنز گفت: افزوده شدن بخش نمایش به جشنواره طنز سوره یك حُسن انتخاب از جانب مدیران دفتر طنز است كه می‌تواند اثرات مثبتی در هر دو بخش تئا‌تر و طنز داشته باشد.
 
وی در ادامه در مورد لزوم پرداختن به «نمایش طنز» گفت: بخشی از ویژگی‌های طنز و كمدی در رفتار و موقعیت‌هایی كه می‌بینیم شكل می‌گیرد و برخی نقاط ظریف طنزآمیز زمانی مشخص می‌شود كه به عمل درآید و هر چقدر هم كه نگاشته شود كم اثر است. به عنوان نمونه، نخستین پیشگامان ترویج طنز، كمدی‌های صامت بودند كه مبتنی بر حركت و عمل بودند.
 
این مدرس تئا‌تر دانشگاه بااشاره بر لزوم مشاكت هنرمندان در مسیر جدید هنری گفت: التفاتی كه از سوی مسئولان به موضوع طنز صورت گرفت یك رویكرد مناسب بود اما هنرمندان نیز باید به‌‌ همان میزان به شركت و تولید آثار مناسب التفات داشته باشند تا یك جریان مستمر و ثمربخش شكل بگیرد.
 
 وی این بخش از جشنواره را نو پا دانست و گفت: در سال نخست با كمی اغماض رفتار خواهد شد تا از هراس حضور هنرمندان كاسته شود و آن ها بتوانند در سال‌های آینده با توشه‌ای پربار‌تر و آثاری فاخر‌تر در این جشنواره حضور یابند. 

امینی با اشاره به انتخاب هیئت بازخوانی و داوری جشنواره طنز تصریح كرد: فارغ از حضور خودم در هیئت داوری، مسئولان جشنواره تیم مناسبی را برای داوری انتخاب كرده‌اند. این توجه و دقت نظر حتی در انتخاب هیئت بازخوان و انتخاب متون نیز مشاهده شد كه جای تقدیر دارد و امیدوارم به همراه هیئت داوری بتوانیم پله محكمی در گام نخست برای سال‌های آینده مهیا كنیم.
 
امینی با برشمردن شیوه‌های مختلف طنز و تبیین شكل متعالی آن گفت: ما در ادبیات خود شكل های مختلفی از طنز، هزل و هجو را شاهد هستیم كه متعالی‌ترین آن‌ها طنز است؛ زیرا دارای یك شكل با لایه‌های گوناگون است. لایه نخست آن خنده و سرگرمی است اما در ادامه و با مواجه شدن با لایه‌های دیگر نكات اخلاقی و اجتماعی آن بروز می‌كند.
 
وی افزود: طنز مانند لیمو شیرین است، در ابتدا شیرین و سپس تلخی ظاهر می‌شود، این تلخی بدمزه نیست بلكه تكمیل كننده بخش نخست است و فرد را از ورای بخش شیرین به لایه‌ای می‌برد كه شامل هشدار، پیام و خطر است. مانند یك داروی تلخ كه با یك لایه شیرین بر روی آن پوشانده شده تا تلخی به ناگهان اثر نكند، تلخی كه كاملا مفید و سودمند است.
 
این كارگردان با سابقه تئا‌تر، درباره حمایت‌های مركز هنرهای نمایشی از منتخبان بخش نمایش جشنواره طنز گفت: جای خوشبختی است كه در فرایند داوری از بنده دعوت شده است تا در هیئت داوران حضور یابم و این نكته از آن جهت مفید خواهد بود كه به عنوان مدیر مركز هنرهای نمایشی بتوانیم از آثار منتخب جهت اجرای عموم در تهران و شهرستان برای سال اول حمایت انجام دهیم و آثار منتخب سا‌های آینده جشنواره طنز سوره در بخش نمایش به جشنواره سوره ماه راه یابند
 
وی در پایان گفت: از جناب آقای ناصر فیض بسیار متشكرم كه با یك درایت، دوراندیشی و علاقه با همه دردسرهای بخش نمایش، این خستگی را متقبل شدند و از تئا‌تر و هنرمندان جوان تئا‌تر حمایت به عمل آوردند؛ برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار