رییس پارک علم و فناوری مازندران از ساخت دستگاه خشک کن ایستاده شالی توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان این استان خبرداد .

علی معتمدزادگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت:دستگاه ساخته شده توسط متخصصان این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران توانایی خشک کردن شالی ها با راندمان کاری بالا، کاهش هزینه و سوخت را به همراه دارد .

هم اکنون برنج با پوست ( شالی) بعد از برداشت از زمینهای شالیزاری برای پوست کنی در شالیکوبی ها داخل اتاق و حوضچه های بتنی پهن می شوند تا با گرمای اتاق خشک شوند .

وی ادامه داد: بدلیل نبود حالت دورانی و چرخشی در این شیوه خشک کنی ، شالی های قسمت زیرین بصورت مناسب خشک نمی شود و می بایست این شالی ها مدت بیشتری بمانند .

رییس پارک علم و فناوری مازندران تغییر رنگ ، شکنندگی بیشتر و کاهش کیفیت برنج را از اثرات باقی ماندن بیشتر شالی دراین حوضچه ها عنوان کرد.

وی گفت: دستگاه خشک کن ایستاده بصورت سیلویی است که شالی ها بصورت دورانی در آن چرخش می کند و بصورت یکنواخت گرما به آن ها وارد می شود .

معتمدزادگان ادامه داد: ظرفیت تولیدی دستگاه خشک کن شالی تولیدی شرکت شش تن است که همزمان با خشک کنی میزان رطوبت موجود در شالی را نشان می دهد .

وی گفت:برای کاهش رطوبت یک تن شالی از 26 به 10 درصد حدود 22 لیتر گازوییل مصرف می شودکه با ساخت این دستگاه مصرف این میزان سوخت به 13 لیتر کاهش می یابد .

رییس پارک علم و فناوری مازندران ادامه داد : خشک کردن چهار تن شالی از رطوبت 26 به 11 درصد در شیوه قبلی خشک کنی به 48ساعت زمان نیاز است که در شیوه جدید برای خشک کردن شش تن شالی 11 ساعت زمان می برد .

به گفته معتمدزادگان هزینه ساخت هر دستگاه خشک کن ایستاده شش تنی 600 میلیون ریال که نوع خارجی این دستگاه 850 میلیون ریال است .

وی گفت: هم اکنون 50دستگاه خشک کن ایستاده شالی از سوی شالیکوبی های مازندران به این شرکت سفارش داده شد .

50 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مازندران مستقر هستند.

مازندران دارای 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که به طور متوسط سالانه یک میلیون و300هزار تن شالی از ان برداشت می شود .

برچسب ها: متخصصان ، خشک ، شالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.