برخی تحلیلگران می‌گویند پافشاری آمریکا بر کناره‌گیری نوری المالکی، به تشدید بحران سیاسی در این کشور منجر شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "دیلی بیست" در یکی از مقالات امروز خود به قلم "جاش راگین" نوشت: تحلیلگران می‌گویند شتابزدگی آمریکا برای تحت فشار گذاشتن سیاست عراق احتمالاً نتیجه معکوس به بار آورده و به بحران دامن زده است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، کمک های بیشتر این کشور به عراق برای مبارزه با داعش را منوط به تشکیل دولت فراگیر در عراق کرده است. با وجود این، راهبرد آمریکا برای تحت فشار گذاشتن فرآیندهای سیاسی در عراق ظاهراً نتیجه عکس داشته است.

مقامات آمریکا اواخر دیشب گفتند اقدام نوری المالکی غیرمنطقی است و او نباید فواد معصوم رئیس جمهور عراق را به علت انتخاب نکردن نخست وزیر تا نیمه شب یکشنبه، به عنوان مهلت تعیین شده از سوی قانون اساسی، به راه انداختن کودتا متهم کند. 

در شرایطی که گزارش ها از حضور تانک ها و نیروهای ویژه عراقی در خیابان های بغداد حکایت دارد، دولت اوباما علناً از هر کسی به جز نوری المالکی برای تصدی سمت نخست وزیری عراق حمایت می‌کند. با وجود این، تحلیلگران می‌گویند خود آمریکا نیز تا حدی به علت بحران کنونی در عراق مسئول است. واشنگتن بر تکمیل روند شکل گیری دولت فراگیر در عراق و تعیین ضرب الاجل در این راستا پافشاری می‌کند و در نتیجه این فرآیند حساس سیاسی را به خطر انداخته است. 

"رمزی ماردینی"، کارشناس شورای آتلانتیک و مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: این بحران تا حد زیادی قابل پیش بینی بود. واشنگتن نیز تا حدی به علت اقدام شتابزده و این ذهنیت که "فرآیند دموکراتیک هر قدر سریع‌تر رخ دهد، ثبات بیشتری خواهد داشت"، مسئول است. این گونه مسائل از حساسیت برخوردار است. اگر نظام شکننده سیاسی را بیش از اندازه تحت فشار بگذارید، (مانند دینامیت) در دستان شما منفجر خواهد شد. 

تلاش های چند ماهه و پشت پرده اوباما برای جلوگیری از آغاز سومین دوره نخست وزیری نوری المالکی در عراق، دیشب برای عموم فاش شد؛ "برت مک‌گورک" معاون وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه، پیامی با این عنوان در وبگاه توئیتر منتشر کرد که آمریکا خواستار کاندیداتوری فردی برای نخست وزیری عراق است که بتواند اجماع ملی به وجود آورد، یا به بیان دیگر شخصی غیر از نوری المالکی باشد. 

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تأیید پیام مک گورک در وبگاه توئیتر، شامگاه یکشنبه گفت: آمریکا کاملاً از فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق در نقش تضمین کننده قانون اساسی این کشور حمایت می‌کند. ما دوباره حمایت خود را از تلاش ها برای انتخاب نخست وزیری در عراق اعلام می‌کنیم که بتواند با ایجاد اجماع ملی و اداره دولت به شکل فراگیر، پاسخگوی آرمان های مردم عراق باشد. ما با هر گونه تلاش برای گرفتن نتیجه از طریق اعمال فشار، دست بردن در قانون اساسی یا روال قضایی، مخالفیم. 

شخص باراک اوباما نیز روز شنبه گفت تا زمانی که فرآیند تشکیل دولت جدید در عراق به پایان نرسیده است، بررسی اقدامات نظامی پرهزینه‌تر علیه داعش منتفی است؛ بدین ترتیب اوباما شخصاً نیز برای تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید در عراق به مقامات سیاسی این کشور تکیه کرده است



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار