رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اگر سیاست های کلی و تصمیمات اعلامی به طور جدی، درست و فوری اجرا شود شرایط خروج از رکود فراهم خواهد شد گفت: وضع امروز ما بدتر از وضعیت بعد از جنگ تحمیلی نیست با همین نوع سیاست هایی که اکنون مطرح شده می توان کارها را به پیش برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی  اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش پنجاه سال تاسیس  سازمان صنایع و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: سقوط هواپیمای مسافری که دیروز اتفاق افتاد یک هشدار به مسولان نظام کشور است بایستی با اتحاد  و همکاری بتوانند راه استفاده از صنایع پیشرفته و امن را در کشور ایجاد نمایند. در این زمینه نیاز به توضیح بیشتر نیست ما دراین سالها از خیلی از امکانات برای امنیت پرواز محروم بودیم امیدواریم این حوادث دیگر در کشور تکرار نشود.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به بحران غزه اشاره کرد و افزود: تاسف خودمان را از آنچه در غزه و عراق می گذرد اعلام می کنیم که هم اماکن تخریب می شود و هم مردم زیادی به شهادت می رسند.
 
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در کشورهای اسلامی داریم به هوشیاری، دلسوزی، سیاست گذاری های درست و همکاری منطقه ای به خصوص کشورهای اسلامی احتیاج داریم تا جلوی این قضایا گرفته شود.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به موضوع همایش اشاره کرد و گفت: ما در شرایط خوبی نیستیم بسیاری از شهرک های صنعتی با صنایع کوچک یا تعطیل هستند  یا نیمه حال؛ گروهی را فرستادم و از مواردی بازدید کردند که حقیقتا حزن آور است و دل آدم برای کسانی که سرمایه های کوچکشان را برای تولید متمرکز کرده بودند، می سوزد.

 مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صنایع کوچک و شهرک بخشی از نیازهای همیشه صنعت است  که در کشورهای  پیشرفته هنوز در این مورد غفلت نکردن بنابراین ما در اینجا آسانترین کار و ضروریترین این مسایل ار در مورد صنایع کوچک حل کرده ایم.  

وی با تاکید بر اینکه اگر سیاست های کلی و تصمیمات اعلامی به طور جدی، درست و فوری اجرا شود شرایط خروج از رکود فراهم خواهد شد اظهار داشت: اگر بانک های کشور درست درک کنند که ضرورت فعلی نظام و انقلاب، خروج از رکود است بسیاری از این کارها در مدت نه چندان زیاد، شدنی است.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: وضع امروز ما بدتر از وضعیت بعد از جنگ تحمیلی نیست. ما در آن روز ضرورت های اولیه همچون برق، آب، سیمان و هر آنچه که فکر کنید را نداشتیم اما با همین نوع سیاست هایی که اکنون مطرح شده است و امکاناتی که پیشرفته تر از آن زمان است می توان کارها را به پیش برد.

وی افزود: تجربه تاریخی در خصوص چنین وضعیتی وجود دارد و البته وزیر صنعت معدن و تجارت نیز تجربه کافی در این زمینه داشته و به خوبی می داند چه باید بکند.

هاشمی رفسنجانی بیکاری را عیب و مشکل بزرگی برای ملت بویژه تحصیلکرده ها و نیروهای کیفی دانست و اضافه کرد: «ما بعد از جنگ 16 درصد بیکاری داشتیم به اضافه بیکاری هایی که ناشی از عقبه جنگ بود اما شعار اصلی مان را تولید قرار دادیم و هر جا که می رفتیم اهمیت آن را گوشزد می کردیم که کار عظیمی انجام شد.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضع امروز هم همانگونه است گفت: متاسفانه امروزه ده ها هزار واحد ساخته شده و آماده تولید از چرخه خارج شده است و مشکلاتشان ادامه دارد.
 
من فکر نمی کنم وضع بانک های امروز بدتر از بعد از جنگ باشد. سال ها از بانک مرکزی قرض می کردیم و در پایان جنگ 51 درصد کسری داشتیم.
 
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه بسیاری از واحدها بخاطر قطع برق و نبود گاز تعطیل بود و ارزی برای واردات نداشتیم یادآور شد 12 میلیارد دلار بدهی سررسید شده داشتیم و حدود 1 میلیارد دلار درآمد ما بود اما اکنون حدود 22 میلیارد یورو در چین داریم، چینی ها در این مدت از ما استفاده کرده اند و ضرورت دارد ما فعال تر باشیم.
 
رییس جمهور سال های پس از جنگ تحمیلی با یادآوری اینکه توانستیم در مدت یکی دو سال تورم را زیر 10 درصد برسانیم بیکاری را مهار و بازار را با تولید و واردات اشباع کنیم اضافه کرد: در شرایط فعلی بخش خصوصی هم ارز فراوانی دارد. میدان را باز کنیم و بگذاریم بخش خصوصی با سیاست درست وارد شود آنگاه خواهیم دید که تصمیمات دولت قابلیت اجرایی دارد.
 
هاشمی رفسنجانی با اشاره به طرح های بزرگ نیمه تمام اظهار داشت: این طرح ها خودش تورم زا است و ما باید وضع فعلی را برای مطلوب تر کردن شرایط جامعه، کاهش بیکاری و خروج از رکود همراه با تورم که محصولش فلاکت است به سرعت حل کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: یک موضوعی را بعد از جنگ داشتیم که متاسفانه امروز نداریم و در سایه تصمیم جمعی ایجاد خواهد شد و آن هم همدلی و همکاری است.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در آن زمان مشاجرات جناحی و چنددسته بودن نداشتیم همه چیز بین دولت و مجلس می گذشت و رهبری هم به طور قاطع حمایت می کردند.
 
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در زمان جنگ هم تحریم بودیم اضافه کرد: بعد از جنگ میانه روی حاکم شد و سیاست هایی که دولت همچون جنگ عراق و آمریکا در پیش گرفت باعث شد تا نگاه بهتری نسبت به ایران ایجاد شود که ماجراجو نیستیم و خواهان صلح در منطقه هستیم. درها باز شد و مجلس اجازه داد 135 میلیارد دلار در برنامه اول مصرف کنیم.
 
وی ادامه داد: نیمی از این رقم داخلی و مابقی از منابع خارجی تامین شد. 95 میلیارد دلار مصرف کردیم و هرچه خواستیم به صورت فاینانس وارد می کردیم.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: فکر می کنم در شرایط فعلی دست دولت بازتر است و بعد از انتخابات فضای خوبی ایجاد شده است که اگر آن را خراب نکنیم مشکلاتی که از خارج تحمیل می شود را می توانیم حل کنیم.
 
هاشمی رفسنجانی در این حال تصریح کرد: اگرچه ایران به خاطر این مشکلات از پای درنمی آید اما طبیعی است که مردم با مشکلاتی مواجه می شوند. در مجموع حرکتی که آقایان شروع کرده اند و آقای نعمت زاده هم تجربه کاملی دارد و از همکاران خوبی هم بهره مند است می توانیم این مرحله را به زودی پشت سر بگذاریم.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام لازمه پشت سر گذاشتن شرایط خروج از رکود را همکاری دولت، مجلس، دستگاه قضایی و سایر بخش های کشور برشمرد و با تاکید بر نقش بانک ها افزود: دلیلی نمی بینم که وقتی وزیر اقتصاد اعلام می کند که بانک ها امسال 28 درصد بیشتر از سال های قبل توانسته اند اعتبار جذب کنند بانک ها مانع تراشی کنند البته ملاحظاتی در دادن اعتبارات همچون افزایش تورم هست اما الان اولویت اول خروج از رکود است و با همین تصمیمات طلسم رکود شکسته می شود.
 
هاشمی رفسنجانی همچنین از فعالان اقتصادی و بخش های خصوصی دعوت کرد برای خروج از رکود با نشاط بیشتر و جدی تر وارد عمل شوند.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به موضوع بحران در برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: وضع موجود در دنیای اسلام خوب نیست و شرایط بدی ایجاد شده است. شما ببینید اختلافات درونی چقدر ضرر دارد هر چند که این اختلافات کلامی است و می تواند به سرعت رفع شود اما اختلافات بیرون در دنیای اسلام بسیار خطرناک است.
 
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مثلثی بر منطقه حاکم شده است و به طور کلی کشورهای در حال حرکت به سوی دموکراسی را تقریبا طلسم کرده است افزود: در برخی از کشورها دیکتاتورها حاکم هستند و به همین دلیل کشورهای استکباری هم نفوذ دارند، استبداد و استکبار دو لبه قیچی هستند و منافع ملت را غارت می کنند.
 
وی عامل جدید را تروریسم و افراطی گری دانست و ادامه داد: این سه عنصر همدیگر را حفظ می کنند که نمونه آن در کشور مصر قابل مشاهده است.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم مصر بعد از جمال عبدالناصر به استبداد عمیقی مبتلا شدند بعد از سال ها به فکر نجات افتادند اتفاقات خوبی افتاد که ما می گفتیم بیداری اسلامی، به سرعت استبداد را شکستند متحد بودند و مخالفان اندکی داشتند.
 
هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: دولتی با رای مردم سر کار آمد اما به زودی جریان افراطی، تندروی، تروریسم عرصه را بر مردم تنگ کرد و منابع اقتصادی مصر همچون حضور گردشگران خارجی با مشکل مواجه شد.
 
این حالت آنقدر پیشرفت کرد که همان مردم انقلابی به کسی رای دادند که یک نظامی رسمی کشورشان بود.
 
وی افزود: به شخصیت رییس جمهور منتخب مصر کاری ندارم و این که روحیه اش چیست و چه کاری می خواهد انجام بدهد اما شاهد هستیم که بار دیگر انقلاب شان را به استبداد واگذار کردند و استکبار هم از این موضوع استقبال کرد درهای کمک ها را باز کرد و دیدیم همه مستبدان به آنها پیوستند.
 
وی به حوادث اخیر لیبی هم اشاره کرد و گفت: در لیبی هم دیدیم چه اتفاقی افتاد قذافی تابع استکبار نبود اما رهبری هم نبود که آزدی خواهی را برای مردم به رسمیت بشناسد و ما امروزه می بینیم که چه اتفاقی در بن غازی و جاهای دیگر این کشور می افتد.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشورهای دیگر هم شبیه این حوادث رخ می دهد به عراق اشاره کرد و افزود: مردم عراق قانون اساسی خوبی نوشتند و منافع همه گروه ها را تامین می کرد. شیعه نخست وزیر شد کردها رییس جمهور و سنی ها هم ریاست مجلس را بر عهده گرفتند. یک تقسیم خوب و عادلانه نسبت به جمعیت و وظایف بود و بهتر از این نمی شد.
 
هاشمی رفسنجانی درباره عراق ادامه داد: همین تروریست ها دوباره عرصه را بر مردم تنگ کردند هر روز انفجار و ناامنی در سراسر عراق منتهی شد به وضعی که کارد به استخوان مردم رسید و فرصتی برای گروهک هایی همچون داعش فراهم آورد.
 
وی ادامه داد: این گروهک موصل را گرفت موصل نقطه ورودی فرات به عراق است بزرگترین سد در عراق و سومین سد در خاورمیانه در این شهر است که اگر آن را منهدم کنند بغداد را هم آب می برد.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه البته معلوم است این وضع قابل دوام نیست اظهار داشت: گروه تروریستی که به سرعت آدم می کشد مسیحی را از وطن بیرون می کند و فضای دنیا را علیه اسلام تحریک می کند و مردم را بدبین کرده که نمونه آن در غرب نیجریه است که گروهکی عقب افتاده تر از داعش ایجاد می شود. معلوم است که در صورت تداوم باید با زور و فشار آنها را مهار کرد.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: این بلای جدیدی در دنیای اسلام است و این مثلث بسیار خطرناک است اگرچه الحمدالله در کشورمان این مسایل را نداریم.
 
وی با اشاره به اختلافات مقطعی در بین نیروهای خودی انقلاب اظهار داشت: این گونه اختلافات که یکی چپ روی می کند و یکی راست روی قابل حل است و اگر هم ضرورتی باشد رهبری دخالت می کند.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشورمان اهل سنت حضور دارند خاطر نشان کرد: مشکلی با آنها نداریم که تصور شود مسایل عراق پیش می آید.
 
در سال های اولیه انقلاب در برخی از شهرها تجزیه طلبی هایی مطرح شد اما الان همه همدلی دارند و در کشور ما الحمدالله این فضا وجود ندارد.
 
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: خیلی ها شیطنت می کنند تا شاید بتوانند هسته هایی از همین جریان خطرناک را در کشور تخم گذاری کنند که باید مواظب باشیم.
 
وی رضایت مردم را مهم دانست و خاطرنشان کرد: امروز رضایت مردم تا حد زیادی به شکستن رکود، ایجاد اشتغال، کم کردن تورم و مخصوصا در بخش مصرفی اقشار متوسط به پایین همچون غذا، درمان و تحصیل بستگی دارد که انشاءالله با همت دولت و با همکاری مجلس و مراعات سیاست هایی که رهبری اعلام کردند مشکلات را کم کنیم.
 
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه فضای جهانی نسبت به کشورمان بهتر شده است و نباید آن را تخریب کنیم گفت: بی تردید نیروهای انقلابی از شرایطی که بتواند مشکلات را حل کند ناراحت نخواهند شد.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود دلیل حضور خود در این همایش را ابراز علاقه به فعالیت صنعتگران دانست و آمادگی مجمع تشخیص مصلحت را برای تصویب سیاست های مورد نیاز اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار