معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهره‌برداری از 21 شهرک و ناحیه صنعتی جدید خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های پیش‌روی صنایع کوچک و شرکت‌های استانی، نبود ساختار و نظام مالی و بانکی مناسب برای ارائه خدمات با کمترین بروکراسی به صنایع کوچک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سید محمدعلی سید ابریشمی معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در همایش 50 سالگی تاسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: اهمیت توانمندسازی صنایع کوچک کشور و ارتقای توان رقابتی آنها موجب گردیده تا سازمان به ویژه طی یک دهه اخیر و در راستای وظایف اساسنامه‌ای خود طیف وسیعی از خدمات متنوع از جمله خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای، خدمات آموزشی و ارتقاء مهارت‌های کارکنان آنان، تامین مالی، ارتقای سطح فناوری، توسعه و تقویت پیوند بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ را ایفا نموده و توانمند سازی و رقابت‌پذیر شدن هزاران واحد صنعتی خرد، کوچک و متوسط کشور را در قالب 84 پروژه توسعه خوشه‌ای دنبال نمایند.

 وی تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان یکی از سازمان های توسعه‌ای است که از شبکه استانی گسترده ای برخوردار می‌باشد.

در حال حاضر دارای 930 شهرک و ناحیه صنعتی است که در 731 شهرک به بهره‌برداری رسیده و از آن 61 هزار واحد تولیدی در دست ساخت وجود دارد.
سید ابریشمی وجود 124 هزار و 430مساحت کل اراضی در اختیار، 508 هزار و 89 هکتار مساحت کل زمین‌های صنعتی، 31 هزار و270 هکتار مساحت زمین واگذار شده، 19 هزار و 619 هکتار مساحت زمینهای صنعتی باقیمانده و 4 هزار و 927 متر مربع میانگین زمین واگذار شده به ازای هر قرارداد را از اطلاعات زیرساختهای صنعتی کشور عنوان کرد.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: از آنجا که مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی کوچک استفاده از تسهیلات بانکی است و برای اخذ آن نیاز به تامین وثیقه دارند بنابراین صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بعنوان یکی از نهادهای حاکمیتی می‌تواند خدمات موثری در حوزه صدور انواع ضمانت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و بیمه ها برای صنایع ایفا نمایند تشکیل شوند.
 
سید ابریشمی توسعه‌ای شدن شرکت‌های تابع سازمان با اخذ مصوبه از مجلس شورای اسلامی را از مهمترین فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: اهمیت نقش سازمانهای توسعه‌ای به ویژه در بخش صنعت و معدن و تجارت کشور در توسعه صنعتی و رشد اقتصادی باعث گردیده است تا سازمانهای توسعه‌ای مانند سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایدرو و ایمیدرو مورد توجه دولتمردان و قانونگذاران قرار گرفته و نقش و اهمیت این سازمانها را در شتاب‌بخشی فرآیند توسعه‌ی صنعتی و رقابت‌پذیرتر کردن واحدهای صنعتی کشور مضاعف سازد .

وی همچنین پیشنهاد پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید از مجلس، تشکیل کمیته هم‌اندیشی سازمان‌های توسعه‌ای، عقد تفاهم‌نامه ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک ایران و چین، اختصاص 100 هزار میلیارد ریال جهت رونق صنایع کوچک کشور توسط دولت با اولویت رونق‌بخشی به صنایع در حال بهره‌برداری، واگذاری اداره 81 شهرک و ناحیه صنعتی به صاحبان صنایع مستقر در شهرکها و بهره‌برداری از 22 شهرک و ناحیه صنعتی جدید را از اقدامات سازمان در دولت تدبیر و امید برشمرد.

*چالش‌های پیش روی سازمان و شرکت‌های استانی

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: عدم کفابت منابع مالی جهت ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به صنایع کوچک از جمله چالش‌های پیش روی سازمان و شرکت‌های استانی است.

وی به موارد دیگر در این خصوص اشاره کرد و گفت: قوانین و مقرراتی که مانع توسعه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک همچون قانون افزایش بهره‌و.ری کشاورزی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و ... است.

سید ابریشیمی ادامه داد: مشکلات مربوط به تامین امکانات زیربنایی مورد نیاز شهرکها و نواحی صنعتی مانند آب که با توجه به وضععیت کم آبی کشور توجه ویژه‌ای را می طلبد، همچنین می ‌توان به عدم وجود قانون حمایتی خاص صنایع کوچک مشابه سایر کشورهای موفق در این حوزه اشاره کرد.

وی افزود: نداشتن ساختار و نظام مالی و بانکی مناسب برای ارائه خدمات بانکی و مالی با کمترین بروکراسی به صنایع کوچک و نبود تشکل خصوصی ملی و استانی خاص صنایع کوچک از دیگر چلش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

 انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار