دیوید میلیبند ،‌ سیاستمدار سابق انگلیسی در اظهاراتی به نقش آمریکا در تقویت گروه تروریستی داعش اشاره کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز انگلیس ؛ دیوید میلیبند وزیر خارجه سابق لندن در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد : قبول می کنم که تجاوز آمریکا در سال 2003 به عراق با کمک انگلیس بعنوان یکی از هم پیمانان اصلی واشنگتن موجب ایجاد بی ثباتی و ناامنی در شهرهای عراق شده و همچنین موجب تقویت و روی کار آمدن گروه نظامی تروریستهای تکفیری ـ‌ بعثی در این کشور شد . 

وی افزود :‌ نه سال پس از جنگی که کاخ سفید در عراق به راه انداخت جنگنده های آمریکایی وادار شدند بار دیگر مواضع تروریستهایی را در شهرهای این کشور بمباران کنند که فعالیت کنونی آنها حاصل حضور نظامی آمریکا بوده است . 

وزیر خارجه سابق انگلیس در گفتگو با نشریه آبزرور تاکید کرد :‌ کاملا روشن است که مداخله نظامی در عراق و بخصوص حوادثی که پس از آن روی داد نقشی مهم و کلیدی در درک وضعیت کنونی در این کشور دارد . 

میلیبند که هم اکنون مدیر اجرایی یک موسسه خیریه " کمک های بین المللی " در انگلیس است ، در پاسخ به این سوال که "آیا وضعیت بحرانی کنونی در عراق موجب شده که از رای خود به همکاری انگلیس با آمریکا برای مداخله نظامی در عراق پشیمان شوید "‌اظهار داشت :‌ من از بابت متاسفم چرا که من به اجرای هنجارهای بین المللی در زمینه مبارزه با سلاح های کشتارجمعی رای دادم در حالی که هیچ سلاحی در عراق پیدا نشد . 

سیاستمدار سابق انگلیس اذعان کرد :‌این مسئله را قبول دارم که تبعات ناگوار جنگ عراق باعث شده که اکثریت شهروندان آمریکایی و انگلیسی مخالف هرگونه مداخله ای از سوی دولت هایشان در امور خاورمیانه باشند . زمانی که اقدامی را انجام می دهید باید مسئولیت آن را بپذیرید . نمی توانید دکمه بازگشت به عقب را فشار داده و به گذشته برگردید . 

وی در پاسخ به این سوال که "‌آیا ممکن بود عراق تحت حکومت صدام همچنان متحد و آرام باقی بماند ؟ " گفت :‌شاید . 

گفتنی است این اظهارات " دیوید میلیبند "  در حالی عنوان شد که " تونی بلر "‌ یکی دیگر از سیاستمداران انگلیسی نیز اخیرا اظهاراتی کاملا برخلاف میلیبند بیان داشته و مدعی شده است که :‌ انگلیس هرگز در فاجعه ای که اکنون گریبان عراق را گرفته ،‌دخالتی نداشته است . 




انتهای پیام /
برچسب ها: میلیبند ، داعش ، عراق ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار