بادگیرها، ابتکار و خلاقیت معماران ایرانی؛ با ارائه مدارک لازم به سازمان جهانی یونسکو با نام ایران و همچنین رد ادعاهای امارات در این زمینه به ثبت جهانی رسید.

مهدی شرافت مدیر کل میراث فرهنگی یزد درخصوص روند برنامه‌ها و اقدامات میراث استان و همچنین سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور ثبت جهانی رساندن بادگیرها در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بادگیر ابتکار خلاقیت ایرانیان بوده است و ادعای برخی از کشورها در این خصوص با ارائه مدارک از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، سازمان جهانی یونسکو خوشبختانه مورد قبول واقع نشد.  
 
مدیرکل میراث یزد ادامه داد: با تشکیل ستاد یزد در این خصوص در 12 استان کشور و با بررسی‌های انجام شده از سوی این ستاد با مدیریت طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و با اتفاق ابوالفضل نظری کارشناس فنی سازمان طبق مهلت داده شده از سوی سازمان جهانی یونسکو تا 10 فروردین 93 مدارکی را به منظور رد ادعاها به ثبت جهانی رساندن این اثر فاخر ملی انجام شده که به تأیید یونسکو رسید.  
 
شرافت بیان کرد: فناوری بادگیر با خود بادگیر تفاوت بسیار دارد و فناوری و تکنولوژی بادگیر ابتکار و خلاقیت معماران ایرانی به منظور بهره‌گیری از انرژی طبیعی است و امروزه استفاده‌های مشابه آن را با نام معماری پایدار می‌شناسند.  
 
وی اظهار داشت: بادگیرها برحسب ارتفاع و نوع بکارگیری آنها در کاربری‌ها متفاوت بوده و در شهرهای و استان‌هایی نظیر کرمان، قم، اصفهان، و کیش.. استفاده می‌شود. اما آنچه از بادگیر خواسته شد استفاده از انرژی طبیعی بوده است بادگیرهای یزد فقط این کار را به خوبی انجام داده‌اند.  
 
مهدی شرافت افزود: بادگیرها انرژی طبیعی را مهار و به منظور استفاده از آن برای فضاها و ساکنین ساخته شده است و چون شهر یزد در اقلیم خشک و در فلات مرکزی کشور واقع است می‌طلبید که از این عنصر و ابتکار خلاقانه استفاده شود. 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار