روزنامه جروزالم پست نوشت در سند وزارت خارجه اسرائیل گزینه‌هایی برای استقرار یک نیروی بین المللی در غزه پیشنهاد شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه جروزالم پست در اینترنت امروز در گزارشی به قلم "هِرب کِنون" افزود در یک سند وزارت خارجه اسرائیل هشدار داده شده است که‌ توافق اسرائیل با استقرار نوعی نیروی بین المللی در غزه پس از توقف جنگ می تواند سابقه ای شود برای طرح درخواست هایی مبنی بر  استقرار یک نیروی بین المللی در کرانه باختری.

در این سند هفت صفحه‌ای اداره حقوقی وزارت خارجه اسرائیل که جروزالم پست به آن دست یافته است، الگوهایی برای استقرار یک نیرو یا ساز و کار بین المللی در نوار غزه برای روز پس از خاتمه جنگ ارائه شده است.

ایده استقرار یک نیروی چند ملیتی در کرانه باختری چند سال است که از طرف فلسطینیان و دیگران به عنوان یک راه حل احتمالی برای رفع نگرانی های امنیتی اسرائیل در صورت خروج نیروهای اسرائیلی از آن ناحیه مطرح شده است. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر همواره با این پیشنهادها مخالف بوده است.

وزارت خارجه اسرائیل این سند را پس از آن تنظیم کرد که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه در کمیسیون دفاعی و امور خارجه کنست خواستار نوعی قیمومیت سازمان ملل در غزه شد. 

استفاده از واژه قیمومیت تلویحا قیمومیت های اتحادیه قدیمی ملل را به ذهن متبادر می کند که کنترل فلسطین را در سال 1923 به انگلیسی ها واگذار کرد. طبق این سند، آن نوع قیمومیت ها دیگر منسوخ شده است. در عوض، آنچه امروز مطرح است الگوهای متعدد برای استقرار نیروها یا نمایندگی‌های بین المللی- با سطوح مختلف اختیار و مسئولیت- در مناطق جنگی در سراسر جهان است.
در سند وزارت خارجه اسرائیل مبانی حقوقی برای استقرار یک چنین نیرو یا نمایندگی بین المللی ذکر و گزینه هایی مطرح شده است.

یک گزینه تصویب یک قطعنامه الزام آور شورای امنیت طبق فصل هفت منشور سازمان ملل است که به یک نیروی بین المللی برای انجام ماموریت مقررش اختیارات اجرایی و توان توسل به زور داده می شود که فراتر از اختیارات لازم برای صرفا دفاع از خود است. در مورد غزه،‌ این امر مستلزم موافقت تشکیلات خودگردان،‌ مصر و اسرائیل و تایید ضمنی حماس خواهد بود.
چنین نیرویی احتمالا نوعی مشروعیت بخشی به حماس و به رسمیت شناختن آن از سوی جامعه بین الملل و حتی اسرائیل خواهد بود، بخصوص اگر استقرار نیروی بین المللی هرچه بیشتر وابسته به  نوعی توافق با حماس باشد و کارآیی آن نوعی تماس روزانه با این سازمان را ایجاب نماید. بالاخره آنکه همواره خطر تنش بین اسرائیل و کشورهایی که در این نیرو  مشارکت دارند، وجود دارد. نقش مصر در این ماموریت- احتمالا در زمان بحث درباره گشودن گذرگاه رفح به سینا و هماهنگی با این نیرو  مهم خواهد بود- مستلزم توافق مصر خواهد بود و احتمالا بر روابط تل‌آویو با قاهره تاثیر خواهد گذاشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار