وسواس نوعی بیماری است که تعادل روانی و رفتاری را از بیمار سلب می‌کند و او را در سازگاری با محیط دچار اشکال می‌سازد و این باشد.

 اکرم عسگری مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: وسواس به صورت‌های مختلف بروز می‌کند ودر بیماری مبتلا به آن این موارد ملاحظه می‌شود، اجتناب، تکرار و مداومت، تردید، شک در عبادت، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار و الزام، احساس بن بست، عناد و لجاجت. 

وی ادامه داد: در مواردی وسواس به صورت، خود را در معرض تماشا گذاردن، دزدی، آتش زدن چایی، در آوردن جامه خود، بیقراری، بهانه گیری، بی خوابی، بدخوابی، بی اشتهایی و ... متجلی می‌شود آنچنان که به اطرافیان فرد این احساس دست می‌دهد که شاید وی دیوانه شده باشد.
 
این مشاور خانواده تصریح کرد: گاهی وسواس فردی بزرگسالان نشأت گرفته از منع‌های شدید دوران کودکی و حتی نوجوانی و جوانی است، ایراد گیری‌های بسیار، توقعات فوق‌العاده از زیر دستان و ... اگرچه ممکن است بر طبق مذاق خواستاران پدید آورد، معلوم نیست عاقبت خوشی داشته باشد. 

عسگری اظهار داشت: تحقیقات بعضی کارشناسان نشان داده است که حدود چهل درصد وسواس‌ها، این بیماری را از والدین خود به ارث برده‌اند، اگرچه گروهی دیگر از محققان جنبه‌های ارثی بودن آن را محتمل دانسته، ولی انتقال زمینه‌های عصبی می‌تواند ریشه و عاملی در این راه باشد. 

وی خاطر نشان کرد: برای درمان می‌توان از راه و رسم‌ها و وسایل و ابزاری استفاده کرد که یکی از آنها تغییر محیطی است که بیمار آن زندگی می‌کند، ایجاد اشتغال و سرگرمی، تغییر آب و هوا، شیوه‌های اخلاقی، تنگ کردن وقت و....  .

انتهای پیام/  
برچسب ها: وسواس ، بزرگسالی ، منع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار