مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: در فصل ششم کاوش های باستان شناختی در مجموعه این شهر تاریخی یک سازه آبی و پنج فضای مسکونی کشف شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی علیرضا نجفی افزود:کشف این آثار جزو مهم ترین نتایج ششمین فصل کاوش باستان شناختی در مجموعه شهر تاریخی بلقیس به شمار می رود.

به گفته وی، تمام فضاهای کشف شده علاوه بر پی چینی، قلوه سنگ و دیوارها دارای ساختار خشتی با ملات گل، کف سازی از نوع کاهگل و اندود گچ در چندین مرحله بوده و دیوارها نیز مزین به اندود کاهگل، گچ و گل اخرا است.

نجفی افزود: در فضاهای کشف شده بقایای چند تنور و اجاق به دست آمده که با توجه به شواهد موجود علاوه بر پخت و پز نان به احتمال زیاد جهت گرم کردن منازل به شکل کرسی در فصول سرد هم ازآن استفاده می شده است.

وی گفت: از لحاظ گاهنگاری منازل مسکونی کشف شده با توجه به یافته های باستان شناسی از قبیل سکه و سفال متعلق به اواخر دوره ایلخانی و لایه های بالاتر صفویه بوده که در همین دوره داخل منازل مسکونی چندین بار کف سازی شده است.

فصل ششم کاوش باستان شناختی در این مجموعه تاریخی از اوایل تیرماه امسال با کسب مجوز از پژوهشکده باستان شناسی کشور به مدت یک ماه انجام شد/ش/ن.

برچسب ها: کاوش ، تاریخ ، بلقیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.