توسط پژوهشگران کشورمان محقق شد

طراحی و ساخت دستگاه هوشمند قطع برق و گاز در هنگام نشست گاز

پژوهشگران استان ایلام موفق به طراحی و ساخت دستگاه هوشمند قطع برق و گاز در هنگام نشست گاز شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  این دستگاه از یک مدار پردازشگر چند سنسوره، یک موتور و شیر برقی تشکیل شده است. 

چنانچه نحوه کار این دستگاه به این گونه است که وقتی گاز در نقطه‌ای از ساختمان نشت کند به صورت اتوماتیک گاز ورودی ساختمان را قطع کرده و همزمان با استفاده از یک رله مرکزی که در خلا است و هیچ گونه جرقه‌ای ایجاد نمی‌کند و برق ورودی ساختمان را نیز قطع می‌کند و این دستگاه برق خود را از باطری ذخیره تأمین می‌کند و بعد از اتمام این مراحل با توجه به مکان نشت گاز توسط موتوری که روی پنجره نصب شده‌  است، پنجره را باز کرده و گاز موجود را ساختمان و در مکان مشخص خارج شده و تا زمانی که نشتی گاز برطرف نشده باشد اجازه وصل گاز را نمی‌دهد.

بنابراین گزارش، یکی از دیگر مزایای این دستگاه این  است که در صورت تشخیص سنسور مونواکسید دستگاه، این دستگاه قادر به اعلام و خروج آن از طریق پنجره‌های ساختمان باشد.

در ادامه این گزارش آمده است، این دستگاه قابل کنترل  از طریق خط تلفن است و در صورت عدم حضور ساکنین در ساختمان می‌تواند موارد اتفاق افتاده را از طریق تلفن اطلاع رسانی نماید و قابلیت قطع و وصل کردن را از طریق تلفن دارا باشد.

بر اساس  این گزارش، از جمله مواردی که در این دستگاه دارای نوآوری بوده می‌توان باز و بسته کردن پنجره به هنگام نشت گاز، قطع گاز به صورت اتوماتیک،تشخیص دو نوع گاز به صورت همزمان،مطلع شدن از اخطارهای دستگاه از طریق تلفن اشاره کرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: هوشمند ، گاز ، برق ، سنسور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار