رویکرد دولت عقب نشینی به نفع صنوف و بخش خصوصی است و خود را رقیب بخش خصوص نمی داند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز مراسم تکریم خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار و بزرگداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی توسط انجمن صنفی روزنامه‌های غیر دولتی با حضور محمد حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مطهری نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات، علی ربیعی وزیر کار، مسیح مهاجری، مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری و جمعی از خبرنگاران در مجموعه‌ی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: صارمی شهید افراطی گری شد. جریانی که امروز به عنوان داعش و افراطی گری بر علیه اسلام به پا خواسته اند و روز به روز مردم بی گناه و بی دفاع را در جای جای دنیا قتل عام می کنند روزی نیز با نام طالبان اولین داعشی هایی بودند که بسیاری از هموطنان را در افغانستان از جمله محمود صارمی را به شهادت رساندند.ˈ
 
شهید صارمی سال 77 به دست طالبان در کشور افغانستان به شهادت رسید.
 ربیعی در این مراسم که توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران غیردولتی برگزار شده ، گفت: پیش از اینکه از موضع یک سیاستمدار دولتی در این مراسم صحبت کنم بسیار خرسند و مایلم از آنجایی که حرفه قبلی ام روزنامه نگاری و مطبوعاتی بوده است در این عرصه به عنوان یک روزنامه نگار صحبت کنم.
 
ربیعی گفت: جامعه ما نیاز به اطلاعات دارد امروز اطلاعات به مثابه یک سرگرمی نیست بلکه اطلاع رسانی اخبار از وقایع و رخدادهای ایران و جهان به عنوان یک نیاز به حساب می آید لذا مطبوعات و رسانه یک نیاز ضروری برای جامعه هستند.
 
به گفته ربیعی متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم گفتمان اجماعی پیرامون مسایل اساسی کشور داشته باشیم لذا این ناتوانی در این عرصه باعث شده یک ابهام گفتمانی به وجود آید و اطلاعات در زمینه های مختلف ناقص به دست جامعه برسد و هر کسی از جانب خودش اخبار را هر آنگونه که صلاح می داند بیان کند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید نسبت به مسایل کشور حساس بوده و دیدگاه های خود را در عرصه مطبوعات به یکدیگر نزدیک کنیم لذا در این زمینه نقش مطبوعات و رسانه ها در نزدیک کردن دیدگاه های مسوولان و جامعه بسیار بی بدیل خواهد بود.
 
ربیعی گفت: رسانه های ما در کشور از یک بستر طبیعی شکل نگرفته اند چرا که درعرصه مطبوعات همواره یک گام به پیش رفته و چند گام به عقب برمی گردیم و لذا اگر دیدگاه هایمان مشترک و خواسته هایمان را در عرصه رسانه به درستی مطرح کنیم و دنباله رو آن باشیم هیچ گاه به عقب باز نخواهیم گشت.
 
وی در ادامه به برخی مشکلات و چالش های پیش روی مطبوعات اشاره کرد و گفت: نداشتن آموزش صحیح در عرصه مطبوعات، حرفه ای نشدن آن، نقدهای غیرمنصفانه و... از جمله مسایلی است که ما در عرصه مطبوعات با آن گریبانگیر هستیم.
 
به گفته ربیعی هنوز نتوانسته ایم نویسنده ای تربیت کنیم که مطلب یا تحلیلی بنویسد که رییس جمهوری های کشورهای مختلف آن را بخوانند.
 
وی افزود: ما حتی هنوز نتوانسته ایم یک مطبوعات حرفه ای و مهارتی به وجود آوریم. نداشتن یک نهاد و نظام صنفی که همه دور آن بایستند و اجماع کنند نیز نتوانسته ایم شکل دهیم؛ خود این معضل بزرگی برای عرصه مطبوعات و رسانه به حساب می آید.
 
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: در این فرصت و امروز که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اکثریت دولت یازدهم اهتمام ویژه ای به عرصه رسانه و مطبوعات دارند باید دست در دست هم با همگرایی برای رفع مشکلات این عرصه تلاش کنیم.
 
به گفته ربیعی دولت یازدهم بارها اعلام کرده که آمادگی دارد که فضای نقد را (نقد منصفانه و سازنده) برای همه افراد در رسانه ها و مطبوعات باز گذاشته این خود نشانه شفاف سازی و توجه به عرصه مطبوعات و رسانه است.
 
وی گفت: اگرچه در بحث روابط عمومی ها دچار مشکل اساسی هستیم چرا که اکثر آنها و افراد و کارکنان آن دارای تخصص علمی در آن حوزه نیستند.
 
این روزنامه نگار سابق گفت: «اخلاق» گمشده ای در ایران است که مطبوعات و رسانه ها می توانند دست در دست هم این مهم را به جامعه بازگردانند و فضای همدلی و همگرایی را میان همگان ایجاد کنند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه با توجه به درخواست های مکرر افراد به ویژه خبرنگاران و رزونامه نگاران حاضر در این مراسم درخصوص بلاتکلیف ماندن بحث بیمه خبرنگاران و بیمه تکمیلی آنها قول مساعد داد مساله فوق را تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی کند.

در ادامه‌ی مراسم محمد حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیشدات روز خبرنگار اظهار داشت: رویکرد دولت، توجه معنوی به خبرنگاران است و به نظر من تکریم روز خبرنگار آن نیست که هدیه بدهیم، بلکه باید فضاها را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: کانون انتشار و دسترسی به اطلاعات یکی از همان فضاهایی است که باید برای خبرنگار گسترش دهیم.

همچنین رویکرد دیگر دولت جلوگیری از فساد و عقب نشینی دولت به نفع جنوب و بخش خصوصی است.

انتظامی با اشاره به برگزاری این مراسم اظهار داشت: همانطور که می‌بینید دولت برای روز خبرنگار مراسمی را نگرفت، بلکه یک انجمن غیر دولتی این کار را انجام داد و همکاران خودش را دعوت کرد. دولت در حوزه‌ی رسانه خودش را رقیب بخش خصوصی نمی‌داند.



 

خبر در حال تکمیل است...

برچسب ها: مطبوعات ، رسانه ، تقدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار