پژوهشگران استان تهران موفق به طراحی و ساخت ربات آتش نشان هوشمند شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ در این ربات معیار تشخیص آتش، دود و شعله حاصل از ایجاد آن است، به این صورت که میزان تابش مادون قرمز موجود در فضا در هر لحظه اندازه‌گیری می‌شود و با بررسی آن محل دقیق آتش شناسایی می‌شود و برای این کار از گیرنده‌ی مادون قرمز استفاده شده است. 

بنابراین گزارش در محلی که ربات امکان چرخش ندارد، برد گیرنده‌های مادون قرمز وجود دارد که به طور عمودی به موتوری متصل شده است و قابلیت چرخش 360 درجه را دارد. 

براساس این گزارش؛ به این صورت، ربات می‌تواند در یک نقطه بایستد و با چرخش برد گیرنده‌های مادون قرمز، تمام محیط اطراف خود را بررسی کرده و در صورت وجود آتش، مکان آن را شناسایی کند. 

در ادامه این گزارش آمده است مکان یابی ربات به وسیله ماژول قطب نما صورت می‌گیرد به این ترتیب ربات در هر لحظه از وضعیت خود نسبت به مکان شروع حرکت آگاه است چنانچه سیستم حرکتی ربات دیفرانسلی است به همین دلیل قابلیت عبور از روی موانع سخت سطوح ناهموار و شیب دار تند را دارد و همچنین این ربات به آژیر هشدار دهنده نیز مجهز است و با استفاده از پردازش تصویر ربات بسیاری از فرامین و حرکت‌های فرد حادثه دیده را شناسایی کرده و مخابره می‌کند. 

براساس این گزارش عبور از موانع سخت، سطوح ناهموار و شیب‌های تند، سیستم ایرودینامیک حرکت، سیستم اطفای حریق هوشمند، استفاده از پردازش تصویر، توانایی تشخیص در فاصله 10 متری، توانایی تشخیص آتش‌های متحرک، توانایی حرکت ربات در چندین سرعت مختلف و قابلیت حمل لوازم از مزیت‌های این ربات است. 

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار