یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تحت کنترل درآمدن منابع استراتژیک به وسیله گروه تروریستی داعش احتمال تحقق طرح معاون رئیس‌جمهور آمریکا را تشدید خواهد کرد.

"حسین کنعانی‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حساسیت صیانت از منابع استرات‍ژیک عراق در برابر گروه‌های تروریستی اظهار داشت: در حال حاضر ارتش و دولت عراق سعی دارند از پیشروی گروه‌های تروریستی به ویژه در شمال عراق که در برگیرنده منابع مهم انرژی است جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: از جمله اين منابع حياتی می‌توان به منابع نفتی در کرکوک، اشاره کرد، در صورتی که گروه‌های تروریستی به این منابع  دست پیدا کنند علاوه بر تامین چهارچوب‌های حکومت جدید، به ابزار فشار مهمی بر سر دولت مرکزی عراق مجهز خواهند شد.  
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ این منابع از نظر امنیتی برای کشور عراق تصریح کرد: تحت کنترل درآمدن منابع استراتژیک به وسیله گروه تروریستی داعش، احتمال تجزیه عراق را تشدید خواهد کرد.  
 
کنعانی‌مقدم با بیان اینکه  تجزیه عراق طرح اصلی رژیم صهیونیستی و آمریکا است، گفت: دو نوع تشکیل حکومت در عراق وجود دارد یکی بر اساس اداره کشور به شکل فدرالی است که در این روش، استان‌های مختلف تحت حاکمیت دولت مرکزی اداره می‌شوند و نوع دیگر تجزیه کشور عراق به سه جز سنی، شیعه و کرد است.  
 
وی در پایان با اشاره به خطر تجزیه در عراق خاطرنشان کرد: تجزیه عراق به معنی تشکیل طرح "جو بایدن" آمریکایی‌ها است و هدف رژیم صهیونیستی دستاوردی جز تضعیف و تجزیه تمام کشورهای اسلامی منطقه را نخواهد داشت.  

شایان ذکر است "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا طرح ایجاد ساختار فدرالی در عراق را مطرح کرده است و تلاش‌های آمریکا برای تجزیه عراق به عنوان راه‌حلی برای بحران این کشور مطرح است.

انتهای پیام/
برچسب ها: منابع ، استراتژیک ، تجزیه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار