آمریکا وظیفه دارد، براساس توافقنامه استراتژی خود با عراق، تسلیحات لازم را به عراق اعطا کند، ولی شاخص‌ها از همدستی این دولت با تروریست ها، حکایت دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ نبرد کنونی عراق که ارتش و ملت را به به خود مشغول و درگیر کرده است، از بدترین و گسترده ترین جنگ‌های عراق از زمان سقوط رژیم دیکتاتور صدام به شمار می رود. به گونه ای که اگر حضور داعش در داخل خاک سوریه که امکان دستیابی به انواع حمایت های لوجستیکی از جانب آل سعود، قطر و ترکیه را برای آن فراهم می کند را جزئی از این جنگ حساب کنیم، مناطق دور و گسترده ای را شامل می شود. ملت و ارتش عراق، به تنهایی و با امکانات نظامی محدود که برخی سیاسیون داخلی از تقویت آن جلوگیری می کنند، باید با تمام این حمایت ها و در مقابل سرکش ترین گروه تروریستی بجنگد.

چنانچه موضع برخی از سیاستمداران، این است که عراق ضعیف بماند تا بتوانند با استعمال خشونت، ایجاد آشوب و اجرای خواسته های برخی دولت ها  که برای تسهیل در دخالت امور عراق، ضعیف ماندن آن اهمیت دارد، بازی سیاسی را اداره کنند، بنابراین موضع آمریکا در این خصوص، نیازمند تحلیل و بررسی است.

آمریکایی‌ها حین گفتگوهای خود برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، دوست داشتند تا همچنان در برخی از پایگاه های نظامی این کشور حضور داشته باشند، ولی شرط وجود مصونیت سربازان حاضر در عراق، باعث اختلاف نظر میان دوطرف عراقی و آمریکایی بود که نهایتا توافق شد تا تمتم نیروهای آمریکایی که نظام دیکتاتور صدام را سرنگون کردند، از عراق خارج شوند، مگر نیروهایی که وظیفه حفاظت از منافع آمریکا را به عهده دارند.

مفاد این توافقنامه به همین مورد، محدود نبود، بلکه برخی از بندهای آن آمریکا را به حفظ وحدت و تجربه ی دموکراسی عراق و نیز مسلح کردن ارتش این کشور، ملزم می‌کند.

نکته قابل توجه این است که آمریکایی ها در مسلح کردن دیگران، شیوه های خاص خود را دارند که مجموعه ای از توافقات میان طرف های متعدد در آن دخالت دارد و این موضوع با شرایط امنیتی عراق مناسبت ندارد که این موضع، شبهه و شک بسیاری در خصوص تمایل آمریکا به مسلح کردن عراق،  برانگیخته است؛ عراق نمی تواند منتظر باشد تا اختلاف میان آمریکایی ها در این خصوص که برخی به وجوب کمک معتقدند و برخی ترس آن دارند این سلاح بدست گروه های تروریستی بیفتد، برطرف گردد.

عراق در شرایط کنونی، سخنرانی و صدور بیانیه نیاز ندارد؛ عراق نیازمند موضعی جدی و سرعت عمل در اعطای تسلیحات است.

عراق پس از آنکه احساس کرد موضع آمریکا در خصوص اعطای تسلیحات از همدستی آنها با تروریست ها ناشی می شود و دلایل دیگر بهانه است، برآن شده است تا منافذ دیگری را برای مسلح کردن خود بگشاید؛  بنابراین، بسیاری از شاخص ها، بر همدستی و تبانی آمریکایی ها دلالت دارد.

اکنون عراق در این شرایط به شدت نیازمند حمایت است و آمریکا این موضوع را به خوبی می داند؛ عراق بارها از آن درخواست کرده تا طبق توافقنامه استراتژی میان دو کشور، در کنار عراق بایستد، ولی آمریکا تنها نظاره گر حوادث شده و از ارائه کمک خودداری می‌کند.

آمریکا اخلاقاً وظیفه دارد به توافقنامه پایبند باشند، هرچند دنیای سیاست از اخلاق به دور است و جوانمردی در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار