همزمان با اجرای پروژه های مرمت آثار تاریخی استان زنجان، مرمت امامزاده اسماعیل(ع) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اعلام این خبر گفت: به دلیل حفظ شان و منزلت امامزاده اسماعیل(ع) عملیات کف سازی اطراف ارامگاه اجرا می شود. ضمنا خاک برداری، پی کنی، گود برداری و کانال کنی در زمین های نرم در محوطه این بنا انجام می شود.

نجفلو افزود: انجام سنگ چینی درکف ساختمان( بلوکاژ) با سنگ لاشه و تهیه، حمل و نصب جدول های سنگی با سنگ تراورتن سفید، به ضخامت 6 سانتی متر به همراه اجرای بتن تقویت و بندکشی با ملات ماسه سیمان همچنین تهیه، حمل و شن ریزی درمعابر، محوطه‌ها در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد : در آوردن بند کهنه گچی، یا گچ و خاکستر و خاک و پاک کردن درزها همچنین بندکشی برجسته گچی بر روی سطوح قائم از دیگر اقدامات مرمت این بنای تاریخی است.

امامزاده اسماعيل شناط

بناي تاريخي بسيار زيبائي در "شهر شناط" شهرستان ابهر واقع در جاده ترانزيتي ابهر- تاكستان موسوم به امامزاده اسماعيل(ع) قرار گرفته است.

بنابراقوال تذكره نويسان، نسب وي به اسماعيل بن ابو محمد جعفربن اسماعيل، ابو علي حسن بن ابو علي محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علي بن الحسين بن زيدبن الحسن بن علي بن ابي طالب (ع) مي رسد. بعضي از تذكره ها دفن امام زاده اسماعيل را در اوايل قرن ششم هجري ذكر نموده اند.

ولي آنچه مسلم است، سبك معماري نشان دهنده احداث بنا در قرن نهم هجري بوده وتزئينات الحاقي آن در اواخر دوره صفويه انجام شده است.

مجموعه مذكور يكي از مراكز زيارتي مردم منطقه مي باشد ودر ايام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زيارت قبر وي روانه مي شوند. از ارزش هاي معنوي وروحاني اين مجموعه كه بگذريم معماري خاص اين بنا وجنبه هاي هنري آن زيبايي خاصي را به بازديد كنندگان عرضه مي دارد.

پلان بنا از بيرون هشت ضلعي است كه از درون به مربع تبديل گرديده. اين بنا تماما" از آجر است تزئينات ايوانها، مقرنسها وكاربنديهاي آن گچي وگره سازي است.

داخل اين بنا كه بصورت چهارگوش است گچ كاري وآئينه كاري بسيار زيبايي متشكل از گل وبوته هاي اسليمي وتصاوير پرندگان با استعمال رنگ وگره سازي در هم آميخته وجلوه خاصي را به اندرون بقعه بخشيده است.

بر فراز اين شبستان ،گنبد بسيار زيبايي به سبك دو جداره از نوع گنبد پنج وهفت با ساقه بلند نشسته است. اين گنبد از پائين به بالا كاشي كاري شده است وزيبايي خاصي را به آن داده است./ب

 
برچسب ها: مرمت ، امامزاده ، اسماعیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.