نوجوانی مرحله‌ی مهمی از زندگی هر فرد است زیرا نوجوان با فرا رسیدن بلوغ به تغییرات زیادی بر می‌خورد به عبارتی سنین بلوغ دوره انتقال از مرحله کودکی به جوانی است.

 سیما منادی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: باید سعی کنیم با نوجوان رابطه سالمی داشته باشیم و نباید با او رفتار پرخاشگرانه‌ای داشته باشیم تا ما را پناهگاه و بهترین دوست خود بداند که لازمه آن توجه به نیازهای روحی آن است. باید از تحقیر و انتقادهای کوبنده به نوجوان جلوگیری کنیم و به هیچ وجه او را با همسالانش مقایسه نکنیم. همیشه به دنبال فرصتی برای صحبت با نوجوان باشیم ولی بدون سرزنش و در نصیحت او زیاده روی نکنیم.
 
وی افزود: افراد در این سنین می‌خواهند به همه ثابت کنند که هستند و انتظار دارند که دیگران با انتقادها و پیشنهادهای او موافق باشند. برخورد والدین در این دوران بسیار اهمیت دارد و واکنش آنان موجب می‌شود به نوجوانشان احساس ارزشمندی و عزت نفس بدهند و یا او را با بحران جدی روبه رو سازند. والدین باید ویژگی‌های مثبت او را ببینند و تشویق کنند و با درک احساس نوجوان، به او آرامش دهند.
 
این روانشناس تصریح کرد: پدرو مادر باید سعی کنند در مقابل خشم خود بر نوجوانشان آرامش خود را حفظ کنند تا او بیاموزند که خشم و پرخاش قابل مهار هستند. از نوجوان درک متقابلی داشته باشیم و به اظهار نظرهای او توجه کنیم و توانایی‌هایش را بور داشته باشیم و نظارتی همه جانبه بر او انجام دهیم ولی بیش از حد کنترلش نکنیم که والدین را افرادی سد راه خود بداند.

منادی خاطر نشان کرد: والدینی که رابطه بهتری با نوجوان داشته باشند و با نزدیک شدن و محبت کردن به او می‌توانند مسیر اصلی و واقعی زندگی را به نوجوان نشان دهند. و اصل مسئولیت پذیری و استقلال به نوجوان کمک می‌کنند تا این دوران را با مهارت و سخاوتت پشت سر بگذارند و از آن بهره بگیرد. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: کودک ، بلوغ ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.