خرید و فروش شهرک سازی و چرای بی‌رویه، کمبود امکانات و نیروی انسانی به منظور حراست از جنگلها و چرای بی‌رویه دام جنگلهای شمال کشور را تهدید می‌کند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، زمین از نظر اقتصادی جایگاه ویژه ای در مناطق مختلف کشور پیدا کرده است.

رکورد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی به عنوان یک عامل منفی مسبب اصلی افزایش معاملات زمین در این مناطق است. زمین در فرایند اقتصادی نباید قیمت پیدا کند زیرا به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

محمود امینی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات جنگلها ومراتع مازندران با اشاره به ضعف امکانات و نیروی انسانی به منظور حفاظت از عرصه‌های طبیعی گفت: هم اکنون جاده‌ کشی در عرصه‌های منابع طبیعی و ایجاد مسیر در مناطق جنگلی شرایطی را برای افراد فرصت طلب فراهم کرده تا به راحتی وارد این مناطق شوند.

وی، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مملکتی که دریا و جنگل دارد نباید بیکار داشته باشد و از این ظرفیت برای اشتغال زایی باید استفاده شود.

وی با تاکید بر نبود تجهیزات لازم و مکفی برای حراست از جنگلها، ادامه داد:صنایعی که از منابع طبیعی کشور برداشت می‌کنند اغلب دچار کود و تعطیلی شده‌اند، زیرا عملیات حفاظت، احیا، طرحهای جنگلداری و توسعه جنگل و فرایند رسیدگی به جنگل کاهش پیدا کرده است.

امینی تصریح کرد: از دیگر مشکلاتی که عرصه‌های طبیعی و جنگلها با آن مواجه‌اند، اقدامات عمرانی است که دستگاههای مختلف بنا به تکلیف بخشی خودشان بدون آنکه اصول و ضوابط قانونی و فنی را رعایت کنند اقدام به ایجاد تاسیسات و جاده‌کشی می‌کنند.

تاسیساتی چون دکلهای فشار قوی، خطوط گاز،آب، جادها، سدسازی ومجوز زمین در شمال کشور مستلزم کشیدن جاده است که راه دستیابی افراد فرصت طلب را به مناطق جنگلی را گشوده است.

همچنین سوء استفاده کنندگانی که بدون مراحل قانونی شهرک‌سازی می کنند و متاسفانه ادارات مختلف مثل آب، برق و غیره هم به آنها امکانات می‌دهند، نیز عرصه‌های منابع طبیعی را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند.

وی، با اشاره به اینکه  جنگلهای شمال کشور با فقدان تجدید حیات طبیعی مواجه‌اند، اظهار داشت: حیات جنگلهای شمال کشور وابسته به تجدید حیات طبیعی است.دامداری و چرای دام این چرخه طبیعی را معیوب کرده است.

تغذیه دامها از مراتع اطراف جنگلها آسیب جدی به این مناطق وارد کرده است. در حالیکه دامی که به این شیوه پرورش می‌یابد 10/1 گاو صنعتی شیر می‌دهد.

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات جنگلها و مراتع مازندران با اشاره به ارزش اقتصادی و اشتغال‌زایی حفاظت از جنگلهای شمال کشور، خاطرنشان کرد قدمت جنگلهای شمال حدود 40 میلیون سال بیشتر از جنگلهای مشابه خود است این ویژگی پایداری طبیعی برای جنگلها ایجاد کرده و در مقابل اتفاقات طبیعی مقاوم شده‌اند.

گفتنی است، جنگلهای شمال تنوع گونه‌ای دارد و تعداد درختهای آن از تعداد درختان کل قاره اروپا بیشتر است.

درختان این جنگلها در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند. همچنین قطر درختان جنگلهای شمال بیشتر از سایر نقاط کشور و دنیا است.

گزارش از هراتیان

انتهای پیام/ 
برچسب ها: جنگل ، دام ، شهرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار