رئیس دفتر رئیس جمهور برقراری مسیر ریلی میان اصفهان، شهر کرد و اهواز را در دستور کار دولت دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی قیام عمومی می‌خواهد به گونه‌ای که باید قیام مردم به اقتصاد خود اتکا تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان چهار محال و بختیاری پرداخت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اهمیت و جایگاه استان چهار محال بختیاری در کشور اظهار داشت: در سفرهای استانی علاوه بر این که مزیت‌های نسبی استان و مسائل آن مورد توجه قرار می‌گیرد، به طبع اولویت با طرح‌های ملی است.

وی با اشاره به اینکه کاروان تدبیر و امید هرگام به هدف خود نزدیک‌تر می‌شود، افزود: در هر گام دولت شاهد تغییر نگاه در رویکرد توسعه‌ای- منطقه‌ای هستیم.

** باید از نگاه توسعه محور به توسعه مردم محور منتقل  شویم

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید از نگاه توسعه محور به توسعه مردم محور منتقل شویم، ادامه داد: استان چهار محال بختیاری مزیت نسبی قابل توجهی در گردشگری دارد به گونه‌ای که به عنوان قطب گردشگری مطرح است.

**چهارمحال و بختیاری دهکده المپیک ورزش‌های زمستانه می‏‌شود/قیام مردم باید به اقتصاد خود اتکا تبدیل شود

نهاوندیان با اشاره به اینکه، چهارمحال و بختیاری دهکده المپیک ورزش‌های زمستانه می‏‌شود، اظهار داشت: بخش خصوصی زمینی به مساحت 250 هکتار را خریداری کرده که مورد سرمایه گذاری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی، گفت: دراقتصاد مقاومتی به پا خواستن همه مردم را لازم داریم زیرا دولت برنامه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است.

 رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی قیام عمومی می‌خواهد، اضافه کرد: قیام مردم باید به اقتصاد خود اتکا تبدیل شود و این به معنای عدم ارتباط با جهان خارج نیست بلکه با تکیه برمردم خودمان می‌توانیم روابط عزتمندانه‌ای را با دنیا داشته باشیم.

نهاوندیان پیام اصلی سفرهای استانی را به پا خواستن و مشارکت همگانی دانست و عنوان کرد: درگفتگو با عشایر، نخبگان و ایثارگران شاهد شادابی و نشاط بودیم.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اهم طرح‌های مطرح شده در استان چهارمحال و بختیاری چیست؟ افزود: باید مزیت‌های نسبی هر استان مورد توجه محلی قرار بگیرد، اولویت با پروژه‌های ملی در هر استان است، یعنی نقش هر استان باید در پروژه‌های ملی مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوربا بیان اینکه،  طرح راه آهن اصفهان، شهر کرد، اهواز از پروژه‌هایی محسوب می‌شود که از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: قطب فولاد در اصفهان قرار دارد و اهواز هم از نظر دسترسی به بندرهای صادراتی و وارداتی کشور حائز اهمیت است.

نهاوندیان بیان داشت: این طرح علاوه بر کاهش مسیر، ارزش اقتصادی زیادی دارد به گونه‌ای که بارها را از روی جاده‌ها بر می‌دارد؛ این پروژه هزینه زیادی در بردارد، که تصمیم گرفته شده تا این طرح با همکاری صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوربا اشاره به اینکه مطالعه این پروژه حتی به قبل از انقلاب هم برمی‌گردد، گفت: این مسیر ریلی نیاز به حدود 96 کیلومتر تونل و 11 کیلومتر پل دارد که باید طی 4 تا 5 سال اجرا شود.

نهاوندیان با اشاره به موقعیت ترانزیتی این استان ادامه داد: چهارمحال و بختیاری یکی از برجسته‌ترین استان‌های کشور از نظر آب و هوایی است.

رئیس دفتر رئیس جمهوربا اشاره به اینکه این طرح دارای طول مسیر با شیب 10 در هزار 534 کیلومتر است، بیان کرد: طول این مسیر 15 در هزار 450 کیلومتراست.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون گردشگر داخلی این استان داشت ادامه داد:حرکت گردشگری در این استان آغاز شده است زیرا سرمایه گذاری سیاحتی و اقامتی خوبی در این استان صورت گرفته است.

** ضرورت حل مشکل آب استان چهارمحال و بختیاری

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضوع آب در استان چهار محال بختیاری افزود: کشور ما در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد از این رو باید با دقت و تدبیر از آب استفاده کنیم.

نهاوندیان با اشاره به نگاه فرا ملی ساکنان یک استان به پروژه ها خاطرنشان ساخت: یکی از غفلت‌هایی که در گذشته در چنین استان پر آبی صورت گرفته بی توجهی به برخی سرمایه گذاری‌ها برای انتقال آب به داخل استان است به گونه‌ای که هم اکنون شماری از روستاهای استان همچنان با تانکر آبیاری می‌شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهوربا اشاره به اینکه این طرح اهمیت ملی و بین المللی دارد ادامه داد: این پروژه آثار ملی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید میزان بهروری آب را بالا برد گفت: یکی از تصمیم های دولت، طرح بروجن است با عملیاتی شدن آن مشکل کم آبی شهرکرد و تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای اطراف حل خواهد شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید میان دانشگاه و بخش کشاورزی ارتباط خوبی صورت گیرد، گفت: از این مسیر همچنین منابع آبی استان‌های ‌اصفهان، یزد و خوزستان مشروب می‌شوند البته اولویت نخست با آب شرب و اولویت‌های بعدی کشاورزی و صنعت است که باید با دقت و وسواس و نیز در نظر گرفتن بهره وری آب در آن‌ها استفاده شود.
 
وی بیشترین میزان هدر رفت آب رادر بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: دولت بایداقدامات حمایتی لازم را انجام دهد.

** 76 طرح تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد/ باید فهم مشترکی میان دولت، مردم و فعالان اقتصادی ایجاد شود

رئیس دفتر رئیس جمهور تعداد طرح‌هایی که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند را حدود 76 طرح برشمرد و اظهار داشت: نکته مهم این است که ما برای افزایش سرمایه اجتماعی، هم افزایی و هم گرایی هر چه بیشتر مردم و دولت باید از گفتن حرف‌ها و وعده‌هایی که معلوم نیست چه زمانی محقق شوند، پرهیز کنیم این در حالی است که در 7 تا 8 سال گذشته فقط 17 درصد از اعتبارات وعده‌های داده شده تخصیص پیدا کرده است.
 
نهاوندیان با بیان اینکه این طرح‌ها نیاز به اعتبار 206 میلیارد تومانی دارد، گفت: دراین سفرها هیچ قولی داده نمی‌شد مگر اینکه منبع و برنامه‌ریزی‌های آن صورت گرفته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوربا اشاره به اینکه، باید فهم مشترکی میان فعالان اقتصادی، مردم و دولت ایجاد شود، ادامه داد: دراین صورت هم گرایی ملی افزایش می‌یابد.

وی با اعلام اینکه اولویت سرمایه گذاری با طرح‌های است که موجود هستند ولی زیر ظرفیت کار می کنند، افزود: موضوع تولید فولاد اسفنجی و ورق گرم و سرد به صورت جدی مطرح شد که می‌تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای بازگشت درآمدهای ارزش افزوده دارید؟ ادامه داد: باید برخوردمان با منابع درآمدی خوب باشد؛ همه جای ایران سرای من است، باید به نحو شایسته با منابع درآمد ملی برخورد کنیم.
 
نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حوزه دامپروری نیز، گفت: در سال‌های اخیر مشکلی ویروسی در واحدهای کشت ماهی به وجود آمده بود که قرار شد حمایت‌های لازم صورت گیرد.

**اختصاص 480 میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی استان/ضرورت تقویت و حفظ فرهنگ عشایری درکشور

وی با اشاره به اینکه نشانه‌های خروج از تورم را در اقتصاد کشور شاهد هستیم، تصریح کرد:‌ مقرر شد بانک مرکزی از مجموعه تسهیلات بانکی، 480 میلیارد تومان تسهیلات جدید در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دولت چه برنامه‌ای درجهت تحت پوشش قرار دادن مطالبات عشایر و روستاییان دارد؟، افزود: دولت در این رابطه اقدامات مناسبی را انجام داده است.
 
نهاوندیان با اشاره به حضور یک میلیون نفر از عشایر کشور در جمعیت 9 میلیونی استان چهار محال بختیاری، افزود: بنای دولت‌ها پس از انقلاب همیشه بر ارائه حمایت و خدمات لازم اعم از اجتماعی، بهداشت و آموزش و پرورش به عشایر بوده است.
 
وی گفت: خوش بختانه در طرح تحول نظام سلامت، بیشترین نفع را اقشار روستایی و عشایر می‌برند و همچنین در زمینه فرهنگی، حفظ و احیای فرهنگ عشایری در گذشته طرح‌هایی تعریف شده است که باید تقویت شوند.

**تا پایان سال طرح جامع گردشگری تصویب می‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تصویب طرح جامع گردشگری استان تا پایان سال تصریح کرد: در بسیاری از ذخایر معدنی استان اکتشاف و سرمایه گذاری صورت گرفته است که با توجه به سیاست‌های حمایت دولت از صادرات، اگر فضای عمومی صادرات درست شود، همه استان‌ها از این فضا استفاده می‌کنند.
 
وی  با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی در راستای ثبات سیاست‌های اقتصاد کلان قدم‌های رو به جلویی را بردارد، افزود:‌ امیدواریم که بخش خصوصی گام‌های رو به جلویی بردارد و با برقراری ثبات اقتصادی و همکاری دولت و مردم، به اهداف چشم انداز بیندیشیم.

نهاوندیان با بیان اینکه از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در قالب بسته سیاستی حمایت خواهیم کرد، اظهار داشت: باید در مورد نرخ رشد 8 درصد فکر کنیم و در رابطه با اهداف سند چشم انداز اقدامات لازم را به عمل آوریم.

وی در پایان روز خبرنگار را به همه اصحاب خبر تبریک گفت و افزود: ما خبرنگاران را همکاران توسعه اقتصادی کشور می‌دانیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: نهاوندیان ، گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار