مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در این باره که چه کسی مسئول تصمیم های اتخاذ شده در جنگ اخیر غزه است؛ دچار اختلاف نظر شده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "منال اسماعیل" گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد؛ هنوز درگیری ها در نوار غزه متوقف نشده بود که نشانه های کشمکش بین مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل آشکار شد. در چارچوب این کشمکش، بنی گانتس رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به مسئله روابط بین مقامات سیاسی و نظامی پرداخت و گفت قوانین حاکم بر این روابط باید روشن و خدشه ناپذیر باشد.

بنی گانتس گفت: باید همواره یادآوری کنیم که ما تحت فرمان مقامات سیاسی هستیم. مقامات سیاسی هستند که مقامات نظامی را هدایت می کنند و ما رویکردهای مقامات سیاسی را به تصمیم های نظامی تبدیل می کنیم.

سخنان گانتس به دنبال درز اطلاعاتی از داخل کابینه امنیتی بیان شد که در آن از سناریوی «وحشت» در اسرائیل صورت اشغال نوار غزه سخن به میان آمده بود. همچنین در این جلسه، شماری از وزیران کابینه از فرماندهان و افسران ارشد اسرائیلی انتقاد کردند.

در جلسه کابینه امنیتی، ارتش اسرائیل گزارشی درباره هزینه های سیاسی و انسانی و امنیتی و اقتصادی اشغال غزه ارائه کرد. در گزارش ارتش آمده است: اشغال غزه، توافقنامه های صلح با مصر و اردن را در معرض خطر قرار می دهد و موجب کشته شدن هزاران غیرنظامی بی گناه فلسطینی می شود. همچنین پاکسازی کردن نواز غزه از سلاح ها و نیروهای مقاومت احتمالا پنج سال طول خواهد کشید. علاوه بر آن، صدها نفر از نیروهای ارتش اسرائیل در عملیات سیطره بر غزه و پس از آن کشته می شوند. ممکن است حماس شماری از نظامیان را به اسارت بگیرد یا اجساد آنها به دست حماس بیفتد. هزینه مستقیم اشغال نوار غزه نیز سه میلیارد دلار برآورد می شود.

پس از قرائت این گزارش ارتش اسرائیل، نتانیاهو از وزیران کابینه پرسید چه کسی از چنین عملیاتی حمایت می کند؟ همه سکوت کردند و هیچ کدام پاسخ ندادند.

این سناریوی وحشت موجب شد برخی وزیران کابینه اسرائیل بگویند، ما احساس می کنیم به زور ارتش را به جنگ در غزه می فرستیم و فضای حاکم بر ارتش به گونه ای است که گویا افسران می خواهند هر طور شده به سلامت به منازلشان بازگردند.

برخی وزیران اکنون خواستار اجرای تحقیقات شده اند و می گویند انتشار این سناریوی تیره و تار، به سیاست بازدارندگی اسرائیل در برابر حماس آسیب می رساند.

شواهد بروز اختلاف بر سر تجاوز به غزه به سرعت آشکار شد ولی افشای آنها پیامدهای زیادی خواهد داشت. شماری از ناظران می گویند هدف از درز اطلاعات جلسات محرمانه وزیران، آماده شدن برای مقابله با کمیته تحقیق رسمی درباره جنگ غزه است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار