برگزاری آیین بزرگداشت فتح تهران و مشروطه در کاخ نیاوران

عصر دیروز آیین بزرگداشت واقعه فتح تهران و مشروطه با بازنمایی تابلو فتح تهران، از آثار نمایشی کاخ صاحبقرانیه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران عصر دیروز آیین بزرگداشت فتح تهران و مشروطه با حضور سردار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، دکتر سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان و مدیران کشوری در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار شد.

دکتر سید محمد بهشتی در این مراسم با اشاره به واقعه مشروطه گفت: چنین روزی در تاریخ معاصر ما روز بزرگی است. انقلاب مشروطه نکات زیادی را دربر می گیرد که بیش از هرچیز به ویژگی فرهنگی ایران مربوط می شود.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی افزود: ایران اولین کشوری است که در آن انقلاب می شود و این پیشتازی به مختصات فرهنگ ایرانی مربوط می شود. 

وی توضیح داد: چند سال پیش شاهد بهار عربی در کشورهای منطقه بودیم که البته خیلی زود خزان شد اما این بهار 35 سال پیش در ایران اتفاق افتاد که حاصل تجربه تاریخی و تعامل ما است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم  مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت: درمعرفی آثار تاریخی باید به روح آن اثر توجه کرد؛ چراکه آثار تاریخی مانند انسان ها دارای روح هستند. یک شی تاریخی یک شی مرده نیست.

امامی افزود: پیش از این نگهداری آثار تاریخی مورد توجه بود اما امروزه تغییری در موزه داری بوجود آمده است که معرفی آثار تاریخی فرهنگی نیز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به کتاب فتح طهران که الهام گرفه از تابلو تاریخی با همین نام است گفت: اگر در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران 50 هزار شی تاریخی وجود داشته باشد با کارهای تحقیقی و پژوهشی بیش از 50 هزار جلد کتاب نیز با موضوع همین آثار می توان منتشر کرد. 

بازنمایی تابلو فتح تهران با نقالی زوج هنرمند بختیاری، اجرای موسیقی سنتی بختیاری، پخش نماهنگ بختیاری "بی مریم"، رونمایی کتاب «فتح طهران» نوشته دکتر اردشیر صالحپور و پخش کلیپ روند آماده سازی نمایشگاه ها و برگزاری آیین بزرگداشت فتح تهران و مشروطه از جمله برنامه های بزرگداشت واقعه فتح تهران بود.

همچنین در پایان این مراسم نمایشگاه های "آیینه تبریز” و "مشروطه در صاحبقراینه”، "آرام نگاره های بختیاری در تکیه میر اصفهان” اثر مهدی تمیزی، "فتح تهران در تصویر” از مجموعه دار خصوصی کامران نجف زاده و «اعلامیه های دوره مشروطه» توسط مدعوین و مهمانان حاضر در مراسم افتتاح شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کتاب ، تهران ، مشروطه ، کاخ ، نیاوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار