"آویگدور لیبرمن"، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه اعلام کرد با حضور ناظران اروپایی برای کنترل مرزهای نوار غزه موافق است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه آلمانی "بیلد" با تاکید بر این که نباید هیچ مامور پلیس یا نظامی ارتشی در مرزهای نوار غزه مستقر شود، تصریح کرد آلمان و اتحادیه اروپا باید ناظران خود را به غزه اعزام کنند تا بر تبادلات فلسطینیان با کشورهای همسایه نظارت نمایند. 

لیبرمن که در سومین و آخرین روز از آتش بس اسرائیل و جنبش حماس با روزنامه بیلد گفتگو می کرد، خاطر نشان ساخت اتحادیه اروپا پیش از این چنین کاری را در گذرگاه مرزی رفح که جنوب نوار غزه را از مصر جدا می کند، انجام داده بود. وی در واقع به ماموریت "اوبام"  اشاره می کرد که در سال 2005 به اجرا گذاشته و در ژوئن سال 2007 پس از به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه متوقف شد.

بنا به اعلام منابع آگاه در وزارت امور خارجه آلمان، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس متن مشترکی را در این باره تهیه کرده اند. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در این باره تاکید کرد برای این که اتحادیه اروپا بتواند ماموریت نظارت بر مرزهای نوار غزه را دوباره  فعال کند، لازم است که توافق پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دست آورد. 

لیبرمن در عین حال تاکید کرد اسرائیل قصد ندارد اداره نوار غزه را به دست گیرد. وی که مدت های طولانی از طرفداران اشغال مجدد نوار غزه توسط اسرائیل و سرنگونی حماس در این منطقه به شمار می رفت، روز دوشنبه خواستار آن شد که سازمان ملل متحد ماموریتی را در نوار غزه آغاز کند.  با این وجود آموس گیلاد که از مسئولان بلند پایه وزارت جنگ اسرائیل به شمار می رود، این پیشنهاد را رد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار