گزارش الجزیره در مورد موفقیت جنبش "تحریم اسرائیل"

پایگاه اینترنتی الجزیره امریکا در مقاله ای به جنبش تحریم اسرائیل موسوم به بایکوت،سرمایه زدایی و تحریم BDS)) پرداخته و آن را موفقیت آمیز و کارآمد توصیف کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این مقاله که به قلم "رفیف زیاده" یک فعال حقوق بشر و عضو جنبش تحریم اسرائیل نوشته شده می خوانیم:

"قتل عام غزه باید متوقف شود. اما هنگامی که قتل عام به پایان می رسد، فلسطینی ها بازگشت به حالت عادی را نمی توانند قبول کنند. برای چند دهه، وضعیت موجود برای آنها است، غیر قابل تحمل شده است.معنی بازگشت به هفت سال دیگر محاصره چیست؟، که منتظر قتل عام بعدی باشند؟ بیست سال پس از امضای پیمان اسلو بین سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت اسرائیل، اسرائیل  کنترل خود برسرزمین های اشغالی را سخت تر کرده است. نتیجه ،ساخت شهرک های بیشتر، مصادره زمین بیشتر و عادی سازی رژیم آپارتاید شده است. 

در سال 2005، 170 سازمان جامعه مدنی فلسطین - از جمله تمام اتحادیه های بزرگ، شبکه های مردمی و احزاب - گزینه دیگری برای دستیابی به آزادی و عدالت، بر اساس  تاکید دوباره بر حقوق کامل مردم فلسطین،در پیش گرفتند. با درک اهمیت متحد کردن مردم فلسطین،جنبش بایکوت، سرمایه زدایی و تحریم (BDS) خواستار فشار بر اسرائیل است تا زمانی که نه تنها به اشغالگری خود پایان دهد بلکه برابری برای فلسطینی های ساکن اسرائیل(سرزمین های اشغالی) و حق پناهندگان به بازگشت به خانه های خود را به مرحله اجرا درآورد . 

جنبش BDS خواستار همبستگی مردم سراسر جهان برای وارد آوردن فشار واقعی و مستقیم بر اسرائیل است تا زمانی که  این رژیم به تمامی قوانین بین المللی مربوطه  پایبند باشد و اقداماتی را برای پایان دادن همدستی شرکت ها و دولت ها با اسرائیل در نقض حقوق بشر صورت دهد. BDS نمونه ای از مبارزه بین المللی علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی و در تاریخ  مقاومت فلسطین است، که ریشه در سنت های محلی اتکا به خود ، حمایت متقابل و محبوب  و مخالفت با عادی سازی دارد. 

آنچه که اکثر مردم نمی دانند این است که با حمایت   اتحادیه های صنفی، گروه های مذهبی، سازمان های غیر دولتی و دولتهای مردمی سراسر جهان، جنبش BDS  رو به گسترش است و در سال های اخیر موفقیت قابل توجهی به دست آورده است. 


** نام های بزرگ 
افراد و گروه های صاحب نام موسیقی که مایل به اجرای برنامه در اسرائیل باشند،رو به کاهش هستند. صدها نفر از هنرمندان تصمیم  گرفته اند با امتناع از  اجرای برنامه از تحریم فرهنگی اسرائیل  حمایت کنند. استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور جهان به در خواست دانشگاهیان فلسطین حضور برنامه ریزی شده خود در یک کنفرانس دولت اسرائیل را لغو کرد. 

شرکت  سودا استریم (SodaStream ) مستقر دراسرائیل طی 10 ماه نزدیک به 50 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده زیرا  کارشناسان سرمایه گذاری هشدار دادند که  کمپین بین المللی در برابر این تولید کننده دستگاه های آب گازدار ، سرمایه گذاری  در این شرکت را مخاطره آمیز ساخته شده است. خرده فروشان در سراسر اروپا با کاهش محصولات شهرک های اسرائیلی و در برخی موارد از طریق قطع روابط با صادر کنندگان اسرائیلی به گروههای همبستگی فلسطین واکنش نشان داده اند. 

سران اسرائیل جنبش BDS را یک تهدید استراتژیک توصیف کرده اند ، آنها قانونی را تصویب کرده اند که به شرکت های اسرائیلی امکان می دهد از حامیان تحریم اسرائیل شکایت کنند و در وزارتخانه ها و سفارتخانه های خود  کسانی را برای مقابله با جنبش BDS استخدام کرده اند. 

پیمانکار امنیتی انگلیسG4S تمایل خود را برای پایان دادن به نقش خود در زندان های اسرائیل که در آن زندانیان سیاسی فلسطینی  بدون محاکمه نگهداری و شکنجه می شوند، ابراز کرد. مبارزات بین المللی با حمایت خود ،آپارتاید اسرائیل  را بیش از حد پرهزینه ساخته است: اتحادیه ها و نهادهای مردمی در سراسر اروپا قرارداد ها را لغو کردند، و سرمایه گذاران اصلی: مانند بنیاد بیل و ملیندا گیتس و بزرگترین کلیسای پروتستان  در ایالات متحده در پاسخ به جنبش،سهام خود در این شرکت را واگذار می‌کند. 

پس از آن که مبارزه مردمی در مخالفت ارائه خدمات زیرساختی توسط شرکت چند ملیتی فرانسوی Veolia  به اسرائیل ،شهرداری های سراسر اروپا را متقاعد کرد این شرکت را تحریم کنند و به این ترتیب میلیاردها یورو به آن خسارت وارد شد،این شرکت  این ماه اعلام کرد اکثر دارایی های خود را در اسرائیل می فروشد. Veolia هنوز هم به راه آهن قدس  کمک می کند ،اگر چه فشارهای مداوم به احتمال زیاد این شرکت را وادار به ترک اسرائیل خواهد کرد. 

همچنین  افراد مدهبی و ایمانی جنبش تحریم اسرائیل را به عنوان یک تاکتیک کلیدی برای همبستگی برگزیده اند ، که باعث شده کلیساهای بزرگ غربی  وارد میدان عمل شوند. در ماه ژوئن مجمع عمومی  کلیسای پرسباترین امریکا به سرمایه زدایی و واگذاری سهام خود در شرکت های  کاترپیلار، هیولت پاکارد و موتورولا رای داد، زیرا آنها تجهیزات و خدماتی را یرای اشغالگری اسرائیل فراهم می کنند. و گروه های دانشجویی، اتحادیه های دانشجویی در ایالات متحده و کانادا را به حمایت  از جنبش BDS متقاعد کردند ، که مورد توجه رسانه های ملی قرار گرفت، و بسیاری از اتحادیه های دانشجویی و دانشگاه های اروپایی و برخی دانشگاه ها، محصولات اسرائیلی را تحریم و قرارداد های خود با شرکت هایی امثال G4S را لغو  کرده اند.


***  تهدید استراتژیک
این تلاش‌های مردمی فضایی ایجاد کرده اند که در آن سرمایه گذاران و موسسات بزرگ احساس  می کنند مجبورند اقدامی صورت دهند. در 12 ماه گذشته، سرمایه گذاران اروپایی، از جمله شرکت بزرگ بیمه PGGM هلند و دانسکه بانک  ، بزرگترین بانک دانمارک، بانک نروژی نوردی NORDEA    و صندوق های دولتی بیمه در نروژ و لوکزامبورگ همگی سرمایه های خود از شرکت های نظامی اسرائیل، بانک ها یا شرکت های دخیل در شهرک سازی را بیرون کشیده و سهام خود را واگذار کرده اند. حتی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن اقداماتی را به منظور محدود کردن روابط بخش دولتی و خصوصی، با شهرک سازی اسرائیل صورت داده‌اند. 

در حالی که هر یک از این موفقیت ها به تنهایی ممکن است کوچک توصیف شوند ،اما اگر با هم در نظر گرفته شوند، نشانگر حمایت بین المللی چشمگیری است که مصونیت اسرائیل را نشانه رفته اند. آنها حتی می توانند سکوی پرشی برای انزوای قاطع بین المللی اسرائیل باشند، همانطور که جنبش تحریم آفریقای جنوبی در دهه 1980 بود.

فقط از این حقیقت بسیار آگاه باشید که، سران اسرائیل جنبش BDS را یک تهدید استراتژیک توصیف کرده اند ، آنها قانونی را تصویب کرده اند که به شرکت های اسرائیلی امکان می دهد از حامیان تحریم اسرائیل شکایت کنند و در وزارتخانه ها و سفارتخانه های خود  کسانی را برای مقابله با جنبش BDS استخدام کرده اند. 

ییر لاپید وزیر دارایی اسرائیل هشدار داده است که "وضع موجود به جیب ما لطمه خواهد زد". کاخ سفید  نسبت به " انزوای بالقوه اسرائیل" هشدار داد ه است.جنبش BDS نشان می دهد پتانسیل برهم زدن توازن قوای موجود را دارد که از پیمان اسلو به بعد هیچ استراتژی دیگری قادر به انجام آن نبوده است.

در حالی که  همبستگی بین المللی بر سرعت جنبش های خود می افزاید، دیپلماسی فلسطین هم باید با همان اصول استراتژیک هماهنگ باشد. پس از آن که پیمان صلح اسلو موفق نشد چیزی را به فلسطین بدهد، مقاومت و مخالفت با عادی شدن آپارتاید باید دوباره تبدیل به معیار و محک همه تعاملات با اسرائیل بشود. شرکت هایی که از جنایات اسرائیل سود می برند: مانند Veolia و G4S، باید قرارداد خود را در همه جای خاورمیانه لغو کنند. در نبود راه حل های سیاسی، تنها نیرویی که می تواند همه چیز را در غزه به پیش ببرد، قدرت مردمی است. 

تازه ترین حملات به غزه  با همدستی کامل دولت های غربی، که ده ها سال است از مجازات اسرائیل برای بی اعتنایی آشکار به قوانین بین المللی خودداری کرده اند، اتفاق افتاد. حتی با وجود اشراف کامل غرب  به این کشتار، تنها واکنش غرب  لفاظی خالی بوده است. این مسئله تاکیدی است بر نیاز مبرم به تجدید نظر در استراتژی های فلسطینی و طرفدار فلسطین  به نحوی که  سازنده تر از سناریو های تکراری چند دهه گذشته باشد. بر خلاف مذاکرات بی پایان ، جنبش تحریم اسرائیل به   حسن نیت دروغین دولت های غربی و بی طرفی نهادهای بین المللی متکی نیست. همانطور که اقدامات اسرائیل بی وقفه ادامه، ظرفیت سازی برای فشار آوردن (به اسرائیل) بیش از پیش مبرم است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار