عسگری افزود: در نمایشگاه دایمی خوشه صنعتی کفش 38 دفتر و 60 ویترین واحدهای تولیدی عضو خوشه کفش تبریز، دفتر شرکت شهرکهای صنعتی استان واحد خوشهها، دفتر نشریه صنعت کفش و نخستین مرکز طراحی صنعت کفش ایران با استفاده از بهروزترین تجهیزات و نرمافزارهای رایج دنیا ایجاد و راهاندازی شده است.
عسگری امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه ترکیه، برگزاری سمینار ملی سالانه خوشه کفش، مطالعه بازار محصول کفش در کشورهای همسایه و ایجاد نمایندگی، ایجاد فروشگاههای زنجیرهای، ایجاد نمایشگاه دائمی و ایجاد مرکز طراحی کفش با هزینه یک هزار میلیون ریالی توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان از بودجه ملی و مابقی توسط اعضای خوشه را از عملکردهای مهم برنامههای توسعه خوشه کفش اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجانشرقی تعداد خوشههای کسب و کار شناسایی شده استان را 33 خوشه اعلام کرد و افزود: خوشههای قطعات خودرو، کفش چرمی، سنگ و لوازم خانگی در استان و تبریز ایجاد و راهاندازی شده است.
وی به خوشههای پایان یافته امکان سنجی در استان آذربایجانشرقی اشاره کرد و شیرینی، شکلات، تابلو فرش، لاستیک، سبزه و کشمش بناب، مراغه، ملکان و ملکان، آجیل و خشکبار تبریز را از جمله خوشههای مورد نظر و پایان یافته امکانسنجی اعلام کرد.
عسگری همچنین خوشه چرم و مبلمان را از جمله خوشههای در حال اجرا اعلام کرد.
وی با بیان اینکه نزدیک به 10 درصد واحدهای صنعتی کشور در آذربایجانشرقی مستقر است، گفت: معیار انتخاب و ایجاد خوشههای صنعتی استان نیز از این مؤلفهها تبعیت میکند.
عسگری اظهار کرد: توسعه خوشههای صنعتی امری مهم برای توسعه اقتصادی کشور به شمار میرود، به همین منظور رسالت خود را پس از واگذاری خوشههای صنعتی به انجمنهای صنعتی، تمام شده ارزیابی نمیکنیم و در ادامه موضوع تقویت بازار فروش محصولات خوشههای صنعتی در دستور کار این شرکت قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی تصریح کرد: از حدود سه دهه پیش این الگوی منطقهای سازماندهی صنایع کوچک و متوسط در نقاط مختلف جهان در رشتههای متعدد صنعتی پیاده شده است که از نتایج آن میتوان به جهانی شدن اقتصادهای محلی، افزایش درآمد سرانه آنها، ایجاد اشتغال و رشد و توسعه درونزای مبتنی بر توانمندیهای این مناطق اشاره کرد.