در کنفرانسی خبری در پایان نشست سران آمریکا-آفریقا؛

اوباما: پس از تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از حرکت ایستاد/ به تشکيل نيروی صلحبان واکنش سريع در آفريقا کمک می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در پایان نشست سران آمریکا-آفریقا گفت اقتصاد روسیه در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از حرکت ایستاده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در پایان نشست سران آمریکا-آفریقا گفت اقتصاد روسیه در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از حرکت ایستاده است.

اوباما همچنین گفت تسلیحات دولت اوکراین برای مبارزه با جدایی‌طلبان در بخش شرقی این کشور کافی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آماده تجدیدنظر درباره ارسال سلاح کشنده به اوکراین به خاطر تجمع سربازان روس در مرز این کشور است یا خیر گفت: ارتش روسیه بسیار بزرگ‌تر از ارتش اوکراین است.

وی گفت فعلا ارتش اوکراین با جدایی‌طلبان مواجه است که اصلا توان برابری با ارتش را ندارند.

وی افزود: اگر روسیه به اوکراین تجاوز کند، وضعیت فرق می‌کند. اما هنوز چنین مساله‌ای رخ نداده است.
رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت آمریکا به کشورهای آفریقایی کمک خواهد کرد تا یک نیروی واکنش سریع برای حمایت از ماموریت‌های سازمان ملل و ماموریت‌های صلح اتحادیه آفریقا تشکیل دهند

اوباما گفت این نیرو باید فورا برای حمایت از ماموریت‌های تحت حمایت سازمان ملل در این قاره مستقر شود.

وی در کنفرانسی خبری گفت: "ما با شش کشوری که کارنامه‌ای در امر حفظ صلح دارند همراه خواهیم شد."

وی  در ادامه افزود: "قصد داریم کشورهای فراتر از قاره آفریقا را دعوت کنیم تا برای حمایت از این تلاش به ما بپیوندند زیرا کل جهان در منافع مربوط به موفقیت حفظ صلح در آفریقا شریک است."

وی گفت شش کشوری که در تشکیل این نیرو شریک خواهند بود عبارت‌اند از اتیوپی، غنا، روآندا، سنگال، تانزانیا و اوگاندا.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا سالانه 110 میلیون دلار برای حمایت از ایجاد یک نیروی حافظ صلح واکنش سریع در آفریقا اختصاص خواهد داد.

اوباما همچنین گفت آمریکا و آفریقا در حال کار بر روی ایجاد "یک شبکه هشدار و واکنش فوری" هستند تا بحران‌هایی که در حال شکل‌گیری است شناسایی شود.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اکنون برای ارسال داروهای آزمایشی درمان ابولا به غرب آفریقا خیلی زود است.

رئیس جمهور آمریکا گفت کشورهایی که بیماری ابولا در آنجا شیوع یافته است باید اکنون بیشتر بر ایجاد زیرساخت های مناسب متمرکز شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تاثیر این دارو باید مورد تایید قرار گیرد گفت : فکر می‌کنم اظهار نظر من درباره این موضوع خیلی زود است چرا که اطلاعات کافی درباره آن ندارم."

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ابولا ویروسی است که بیش از نیمی از مبتلایان آن را از پا در آورده است اما می تواند در صورت اتخاذ تدابیر درست و به موقع به خوبی و به طور موثر ،تحت کنترل گرفته شود. 

وی گفت کشورهایی که این ویروس در آنجا شیوع یافته است در واقع کشورهایی هستند که از نقص سیستم بهداشت عمومی برخوردارند و نتوانستند به موقع بیماران را شناسایی و به سرعت آن ها را از دیگران جدا کنند که در نتیجه آن ، این بیماری به سرعت گسترش یافت.

اوباما گفت آمریکا در حال همکاری با شرکای اروپایی خود و سازمان بهداشت جهانی برای تامین منابع به منظور کمک به کنترل شیوع این بیماری است.

تصمیم برای استفاده از داروهای آزمایشی برای درمان دو آمریکایی مبتلا به ابولا که حدود یک هزار آفریقایی بر اثر شیوع مرگبار آن جان خود را از دست داده اند ، جنجال هایی را برانگیخت.

مجموعا 932 نفر از ماه مارس تاکنون در سیرالئون ، گینه ، لیبریا و نیجریا بر اثر ابتلا به ابولا جان باختند و ابتلای یک هزار و 711 نفر نیز از آغاز سال تاکنون تایید شده است.

علائم این بیماری شامل تب ، دردهای عضلانی ، قرمزی چشم ، اسهال ، استفراغ و خونریزی است.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار