کل دام های بهره بردار از مراتع استان سمنان یک میلیون و 470 هزار و دام مجاز بهره بردار از این مراتع یک میلیون و 104 هزار واحد دامی برآورد شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود 36 هزار دام غیرمجاز و مازاد بهره بردار در این استان خبر داد.

علی اصغر جلالی با اشاره به لزوم حفظ تعادل دام ومرتع، گفت: در حال حاضربر اساس پرونده های ممیزی مراتع، تعداد هشت هزار 850 خانوار دامدار در مراتع استان سمنان شناسایی شده اند.

وی افزود: کل دام های بهره بردار از مراتع استان سمنان یک میلیون و 470 هزار و دام مجاز بهره بردار از این مراتع یک میلیون و 104 هزار واحد دامی برآورد شده است.

جلالی گفت: هر جامعه ی گیاهی از تعداد زیادی گیاه تشکیل شده است و در شرایط محیطی خاص خود از لحاظ خاک، رطوبت و عوامل دیگر به حالت تعادل درآمده است.

وی اظهار داشت: ورود تعدادی دام به این جامعه ی گیاهی تعادل موجود در این جامعه را به هم می زند زیرا دام با چرای خود از برگ و ساقه گیاهان، رشد و نمو آنها را مختل و از تولید بذر که ضامن بقا و تداوم گیاهان مرتعی است تا حد زیادی جلوگیری می کند.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر تعداد دام وارد شده به مرتع، مدت چرا و نوع چرا به گونه ای باشد که گیاه بتواند آنچه با چرای دام از دست داده است را جبران و تداوم بقای خود را حفظ کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: هنگامی که چرای بی رویه چند سال ادامه یابد، گیاهان یکساله جانشین گیاهان چندساله می شوند و در نتیجه، جامعه ی گیاهی دستخوش تغییر و تحول زیادی می شود و بازده آن از نظر کمی و کیفی پایین می آید.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کم شدن پوشش گیاهی و سخت شدن خاک، موجب فرسایش بیشتر خاک خواهد شد و عوارض ناشی از فرسایش شدید خاک را به دنبال دارد./ز
برچسب ها: دام ، غیرمجاز ، مراتع ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.