والی هرات گفت: ما بدون کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران و نیز دوستان و علاقه مندان به افغانستان نمی توانیم به پیشرفت و توسعه به ویژه در حوزه کشاورزی دست یابیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ˈسید فضل الله وحیدیˈ سه شنبه شب در مراسم آغازین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، شیلات و آبزیان در مشهد افزود: افغانستان سرزمینی مبتنی بر اقتصاد کشاورزی است که طی سالهای گذشته دشمنان اسلام و افغانستان موجب شدند ما بیش از 30 سال از مدار پیشرفت و توسعه دنیا عقب بمانیم.

وی با تقدیر از برگزارکنندگان این نمایشگاه و دعوت از هیاتهای تجاری افغان گفت: این بیانگر آن است که ایران ظرفیتها، شرایط و نیاز ما را به خوبی درک کرده و ما نیز از این امر برای آموختن و استفاده از دانش و فناوری روز شما استقبال می کنیم.

والی هرات ادامه داد: کشاورزی و دامداری افغانستان امروز به شکل سنتی است و با این وضعیت امکان پیشرفت نیست لذا باید با علم روز و فناوری همراه شود.

وی گفت: در افغانستان ظرفیتهای خوبی در این حوزه وجود دارد اما باید استفاده مطلوب و ارزنده از آن شود که در این راستا نیازمند دانش، علم و فناوری روز و خدمات فنی، مهندسی در این زمینه می باشیم.

وحیدی تاکید کرد: امروز ما بیش از هر چیز نیازمند همفکری هستیم، 50 سال قبل افغانستان در تولید و تامین نیازهایش خودکفا بود اما آن سالها همه از دست رفت و الان دوباره در پی احیای این ظرفیتها هستیم.

وی افزود: بدین منظور در بحث تولیدات گوشت مرغ تا حدودی به خودکفایی نزدیک شده ایم و در تولید گوشت، لبنیات و زعفران هم گامهای خوبی برداشته ایم اما بدون کمک ایران این پیشرفت و رسیدن به خودکفایی کامل ممکن نیست.

والی هرات گفت: نیاز است در فرصت و زمان اندکی با برنامه ریزی و کارشناسی صحیح با کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران به سمت پیشرفت حرکت کنیم و در این راستا وظیفه همه ما حرکت در جهت مبارزه با فقر و محرومیت است که خود زمینه ساز فساد می باشد.

وی همچنین خواستار استفاده از تجارب و طرحهای موفق در حوزه کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و نیز فناوری و ماشین آلات روز در این حوزه شد و افزود: ما امروز نیاز داریم ماهی گرفتن را بیاموزیم تا عقب ماندگی خود را بتوانیم در مدت کوتاهی جبران کنیم.

دهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، شیلات و آبزیان عصر روز سه شنبه طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیاتهای تجاری افغانستان و عراق در مشهد آغاز به کار کرد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار