رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ایران در برخی از رشته های صنایع دستی رتبه نخست جهان را داراست.

مسعود سلطانی فر، همزمان با سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از 460 رشته صنایع دستی شناخته شده در دنیا، ایران سابقه تاریخی فعالیت نزدیک به 360 رشته را داراست افزود: کشور ما در بسیاری از رشته ها مثل فرش بافی، قلم زنی، منبت کاری و معرق کاری رتبه نخست جهان را دارد.
وی گفت: در مجموعه صنایع دستی، ما یکی از سه قطب بزرگ تولید کننده های دنیا هستیم.
سلطانی فر تصریح کرد: این فناوری کاملا بومی و محلی، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ما است که بسیاری از این محصولات در بازار های جهانی برای ما ارزآوری مطلوب و چشمگیری داشته است.
وی مهمترین مشکل در بخش صنایع دستی را بازرگانی و بازار یابی دانست و ابراز امیدواری کرد با استفاده از رایزنی های فرهنگی صنایع دستی را به کشور های خارجی عرضه کرد.
وی گفت: در بخش تولیدات صنایع دستی و فرش، حدود 2 میلیون نفر مشغول به کار هستند و بعد از یک دوره رکود، فرش بافی، گلیم بافی، قلمزنی، منیت کاری و معرق کاری به ویژه در یک سال گذشته رونق خوبی داشته است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هم اکنون در کل کشور حدود یک میلون بنا، محوطه و سایت تاریخی داریم که در طول 84 سال گذشته، از زمان تصویب اولین قانون حفاظت از عتیقه جات و اماکن تاریخی در 1309 تا الان، فقط حدود 31 هزار و 100 سایت محوطه را شناسایی و ثبت کرده ایم.
وی با بیان اینکه شاید کمتر از یک درصد کار احیا، مرمت و بازسازی انجام شده است رویکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تسریع در احیا و مرمت و بازسازی بناها و سایت های تاریخی را استفاده از مشارکت مردم با رعایت استاندارد ها و مقررات بیان کرد./ش/ن
برچسب ها: رتبه ، نخست ، جهان ، رشته ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.