وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان مجلس دانش‌آموزی مسئولیت پیگیری مطالبات دانش‌آموزان از مسیر حرکت جمعی و مشارکت آنان را برعهده دارند، گفت: مشارکت دانش‌آموزان در امور مربوط به سرنوشت خود در کشور و تلاش برای برطرف کردن مشکلی در این راستا از ارزش‌های مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مجلس دانش‌آموزی و عوامل اجرایی آن که در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه 15 مرداد برگزار شد، با اشاره به سند تحول بنیادین نقشه راه نظام جمهوری ایران در نظام تعلیم و تربیت گفت: آموزش و پرورش ماموریت دارد با تاکید بر شایستگی‌های پایه، زمینه دستیابی دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی به صورتی نظام‌مند،‌ همگانی،‌ عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم کند.
 
وی ادامه داد: آموزش و پروش موظف است راهکارهای عملیاتی دستیابی به اهداف و ماموریت‌های خود را تدوین و اجرا کند.
 
فانی افزود: مجلس دانش‌آموزی گامی مهم برای دستیابی آموزش و پرورش به ماموریت خود به خصوص در 2 بعد حیات فردی و اجتماعی دارد.
 
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: امکان رشد استعدادها و بیان اندیشه‌های فردی در محیطی اجتماعی از سراسر کشور نمایندگان دانش‌آموزان را به شکلی نظام‌مند و همگانی در چارچوب انتخاباتی عادلانه برگزیده می‌شود.
 
فانی همچنین اضافه کرد: نمایندگان دانش‌آموزان مسئولیت پیگیری مطالبات دانش‌آموزان را از مسیر حرکت جمعی و مشارکت همه دانش‌آموزان را دارند که این موضوع از ارزش‌های مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
 
فانی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: این وزارتخانه در راستای منویات مقام معظم رهبری در جهت عملیاتی کردن سند تحول 5 سیاست اجرایی را طراحی کرده و در حال اجراست.
 
وی در ادامه سیاست‌های اجرایی را برشمرد که می‌توان به توسعه مشارکت‌های همه جانبه در آموزش و پرورش،‌ بودجه‌ریزی عملیاتی مدارس،‌ ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تمرکززدایی و ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد.
 
فانی همچنین با بیان اینکه امروزه در بیش از 110 کشور جهان مجلس جوانان به طور عام تشکیل شده است گفت: از این میان 28 مجلس به دانش‌آموزان اختصاص دارد و بسیار خرسندیم که در کشور ما نیز مجلس دانش‌آموزی سابقه 13 ساله دارد.
 
فانی با تاکید بر اینکه مجالس دانش‌آموزی در سطح دنیا 4 نوع راهبرد دارند تصریح کرد: یکی از این راهبردها مجالس آموزشی جوانان است که با کارکردهای آموزشی و به منظور آشنایی جوانان با مجالس قانون‌گذاری تشکیل می‌شود.
 
وی درباره یکی دیگر از راهبردها مجالس مشورتی جوانان با رویکرد ارائه مشورت به نهادهای شهری،‌ استانی و ملی تشکیل می‌شوند. همنچنین این مجالس در قالب NGOهای بزرگ در چارچوب خدمات عمومی برگزاری نشست‌ها و آشنایی جوانان با فرهنگ و تمدن کشورهای مختلف تشکیل شده است.
 
فانی تاکید کرد: مجلس جوانان قانون‌گذار یکی دیگر از راهبردها است که در برخی کشورها به دلیل تجارب موفق مجلس جوانان حق قانون‌گذاری به این مجالس در حوزه جوانان نیز اعطا شده است.
 
فانی اضافه کرد: نتیجه پژوهش‌های تطبیقی انجام شده نشان می‌دهد مهمترین کارکرد مجالس جوانان کارکرد آموزشی و تربیتی است.
 
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما جوانان به خصوص در انقلاب اسلامی و 8 سال جنگ تحمیلی همواره ثابت کردند که می‌توانند از پس مسئولیت‌های خود به خوبی و حتی بهتر از بزرگسالان بر بیایند امیدوارم بتوانیم روز به روز با حمایت جوانان به خصوص نمایندگان مجلس دانش‌آموزی گام‌های موثری در نظام تعلیم و تربیت برداریم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فانی ، وزیر ، آموزش و پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار