رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به اهمیت کمیسیون‌ها در شورا گفت: نهاد شورا باید به عنوان داور بین ذی‌نفعان شهری و مدیران شهری عمل نماید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در دومین اجلاس ملی مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلان شهرها با بیان اینکه امیدواریم کمیسیون کلان شهرهای دولت همانند شوراها دچار روزمرگی نگردد، اظهار داشت : نهاد شورا به آن جایگاه و بلوغ و عقلانیت دست یافته که با حمایت شهروندان نظارت اجتماعی را به انجام رساند.

وی اظهار داشت: این یک فرصت تاریخی است که تصدی‌گریهای درون شهری را در کمیسیون مورد بررسی قرار داده و از ظرفیت حضور 13 وزیر در این کمیسیون استفاده گردد.

وی با اشاره به تصمیم دولت در خصوص فراهم نمودن شرایط خودکفایی کلان شهرها در جهت اداره بهتر آنها افزود: هرچند وزیر راه و شهرسازی در جلسات متعدد عنوان نموده اند که این تصمیم کاملا درستی نبوده ما هم نمی‌گوییم این تصمیم غلط بوده است اما باید در نظر داشت قرار بود دولت با انجام ریل گذاری ها به سمت درآمدهای پایدار در شهرها برود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با عنوان اینکه رویکرد کمیسیون ویژه کلان شهرها باید ریل گذاری، سیاست گذاری و ارائه راهبرد باشد تا کلان شهر ها به سمت درآمدهای پایدار برود ، تاکید کرد: کمیته های تحت نظر کمیسیونهای کلان شهرها باید دولتی نبوده و دغدغه های بومی و محلی در آن بیان گردد.
 
سالاری موضوع دیگر را جایگاه و نقش نظارت اجتماعی در پیشبرد نقش شوراها دانست و اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل مباحث کارشناسی صورت گرفته در حل مسائل شهری و افزایش هزینه تخلفات اکنون شاهد کاهش میزان تخلفات هستیم که از رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی جهت همراهی در این مسیر سپاسگزاریم و معتقدیم که کلان شهرها با توجه به نقش مهم نظارت اجتماعی و رسانه باید از ظرفیت استفاده نمایند.

وی مسئله دیگر را در خصوص شبکه فاضلاب کلانشهرها عنوان نمود و افزود: قبلا فاضلاب در شمال شهر یک فرصت و در جنوب شهر یک تهدید محسوب می‌شد اما هم اکنون فاضلاب در جنوب تهران به عنوان یک فرصت جدی مطرح است چرا که احداث تصفیه خانه هایی در تهران سبب استفاده از آن در جهت ایجاد فضاهای سبز در شهر است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه نهاد شورا باید بعنوان داور میان ذینفعان شهری و مدیران شهری عمل نماید اظهار داشت با توجه به اینکه بحث شهر فروشی و تراکم فروشی به لحاظ عدم وجود درآمد های پایدار همه‌ی کلانشهرهای کشور را تهدید می‌کند افزود: بر اساس آن باید رویکردهای شهرسازی و معماری مطرح گردد .

سالاری با عنوان اینکه بحث تشکیل این کمیسیون بر کلان شهرها باید اجرایی شود چرا که مباحث این کمیسیون از اساس تمامی کمیسیون‌های دیگر در جهت ایجاد پیوستهای زیست محیطی و اجتماعی برای تمامی پروژه های شهری خاطر نشان کرد: باید در نظر داشت که توجه به کمیسیون معماری و شهرسازی ضمن رفع چالش‌های موجود در این زمینه در تحقق ایجاد معماری اسلامی و ایرانی با توجه به تاکیدات رهبری نیز موثر خواهد بود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: شهر ، معماری ، اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار