رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه از مواضع آمریکا در قبال وقایع غزه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، "ولکان بوزکر" رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه و رئیس ترک گروه دوستی پارلمانی آمریکا و ترکیه ، در نامه‌ای که به دستور رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خطاب به نمایندگان آمریکایی گروه دوستی پارلمانی دو کشور نوشت ، با تاکید بر اینکه حملات اسرائیل به غزه ماهیت تروریسم دولتی دارد، افزود: سکوت و موضع انفعالی جامعه بین المللی و دولت آمریکا در برابر این حملات ما را دچار سرخوردگی کرده است. 

بوزکر در این نامه با اشاره به اینکه حملات اخیر اسرائیل به غزه موجب کشته شدن بیش از 1868 فلسطینی و زخمی شدن بیش از ده هزار نفر شده است ، خاطر نشان کرد غیر نظامیان هدف اصلی حملاتی بودند که اسرائیل از زمین ، هوا و دریا انجام داد و شمار زیادی از فلسطینی هایی که در این حملات کشته شدند ، زن و کودک بودند.

وی تاکید کرد ، این وقایع وجدان جامعه بین المللی را عمیقا مجروح کرده است. 

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه با اشاره به اینکه در حملات اسرائیل به غزه مدارس وابسته به سازمان ملل نیز هدف حمله قرار گرفت و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از این موضوع اعلام انزجار کرد ، افزود : صدها تن از اساتید دانشگاه ها و حقوقدانان کشورهای مختلف اعلام کردند ، اسرائیل در حملات به غزه مرتکب جنایت جنگی شده است اما به رغم همه هشدارها اسرائیل همچنان به بمباران غزه ادامه داد. 

بوزکر تاکید کرد، در حملات اسرائیل حتی کودکانی که در ساحل غزه مشغول بازی بودند ، بیمارانی که در بیمارستان ها بستری بودند و کادرهای درمانی ، روزنامه نگاران و غیرنظامیانی که به مراکز وابسته به سازمان ملل پناهنده شده بودند نیز هدف حمله قرار گرفتند.  

وی در این نامه تاکید کرد، حمایت از این حملات و فراخواندن اسرائیل به کشتار جمعی ،آواره کردن فلسطینی ها ، تجاوز و نسل کشی و اظهارات یکی از نمایندگان زن پارلمان اسرائیل در این باره که کودکان و مادران فلسطینی باید کشته شوند ، برای جامعه بشری شرم آور است. 

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه افزود : تصاویر اسرائیلی هایی که همزمان با بمباران غزه از شادی می رقصیدند به شکل گسترده ای موجب انزجار عمومی شده است ، اما مسئله شرم آورتر سکوت کشورهایی که ادعا می کنند پیشگام جهان آزاد و متمدن هستند در برابر این قتل عام ها و رفتارهای غیر انسانی است. 

"ولکان بوزکر" با رد ادعای یهودی ستیزی اردوغان و ضدیت وی با اسرائیل افزود :  رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه یهودی ستیزی را جنایت علیه بشریت اعلام کرده است ، مترادف دانستن انتقادهای مشروع نخست وزیر ترکیه از تروریسم دولتی و سیاست های ویرانگر اسرائیل تحریف واقعیت و تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی اسرائیل و نقض موازین حقوقی است. 

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه به نمایندگان کنگره آمریکا توصیه کرد ، بجای تلاش برای خاموش کردن انتقادهای مشروع علیه اسرائیل ،‌ تل آویو را برای رعایت موازین حقوقی بین المللی و حقوق بشر تحت فشار قرار دهند. 
وی خاطر نشان کرد ، نخست وزیر ترکیه در اظهارات خود همواره بر این موضوع تاکید کرده است که مسئله اصلی سیاست های کابینه اسرائیل است. 
بوزکر افزود : ترکیه همواره از روند صلح در خاورمیانه حمایت کرده و طرف های درگیر را به تلاش برای دستیابی به راه حل در چارچوب راه حل دو کشوری تشویق کرده است. 

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ترکیه با تاکید بر اهمیت روابط ترکیه و آمریکا ، این روابط را نفع برقراری صلح در منطقه و جهان دانست و افزود : دوستان اسرائیل اگر قصد دارند خدمتی به اسرائیل انجام دهند باید بجای تلاش برای خاموش کردن انتقادهایی که از اقدامات اسرائیل در زمینه لطمه زدن به روند صلح  و موازین حقوقی بین المللی مطرح می شود ، اسرائیل را به رعایت موازین حقوقی بین المللی و حقوق بشر فرابخوانند. 

بوزکر تاکید کرد ، با توجه به تحولات منطقه تلاش های مشترک برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای مسئله فلسطین بسیار حائز اهمیت است. 

وی تاکید کرد، خودداری از اتخاذ مواضع بی طرفانه و عادلانه در قبال مسئله فلسطین ، موجب تشدید بی اعتمادی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد و آمریکا نیز این مسئله زیان خواهد دید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
مایه تاسف است که اینقدر کشور های اسلامی دچار اشتباه محاسباتی می شوند وقتی کشورهای غربی اسراییل را برای کنترل منابع نفتی منطقه و مسلمانان بوجود اورده اند خیلی باید انسان احمق باشد که شکایت را پیش اینها ببرد و یا انها را به میانجی بپذیرد
آخرین اخبار