معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران، اجرای بند «ق» تبصره 2 بودجه سال 93 را جهشی در توسعه کشور و اجرای عملی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: بر اساس این بند وزارت نفت اجازه یافته تا سقف 100 میلیارد دلار در قالب قراردادهای بیع متقابل و امثال آن برای کاهش مصرف سوخت سرمایه گذاری نماید.

حمید رضا عراقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اجرای این بندق تبصره از قانون بودجه می تواند بسیاری از مشکلات مالی شرکتها را رفع نماید، اظهار داشت: بندق تبصره 2 بودجه 93 یک جهش بزرگ برای توسعه اقتصاد کشور است که با اجرای آن اقتصاد مقاومتی بر اساس منویات مقام معظم رهبری محقق می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اجرای این بند موجب می شود که سازمان درونزا و برونگرا باشد و بدون تکیه بر منابع دولت از محل صرفه جویی، منبع مالی ایجاد نموده و از این منابع برای پیشبرد پروژه های خود استفاده نماید.
 
عراقی با اشاره به اینکه وزارت نفت یکی از سازمانهایی است که با اجرای پروژه های مختلف در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از این بند قانونی می تواند منابع مالی زیادی ایجاد نماید، اظهار داشت: در این راستا پروژه های مختلفی تعریف شده که پس از تصویب شورای اقتصاد ظرف 3 الی 4 ماه آینده به مرحله اجرا در خواهند آمد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان اینکه این شرکت نیز در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی برنامه هایی را در دست اجرا دارد، اظهار داشت: بر اساس این بند وزارت نفت اجازه یافته تا سقف 100 میلیارد دلار در قالب قراردادهای بیع متقابل و امثال آن برای کاهش مصرف سوخت سرمایه گذاری نماید.
 
وی با اشاره به اینکه اجرای این بند از قانون بودجه یکی از شاهکارهایی است که دولت، وزارت نفت و مجلس با هماهنگی یکدیگر می توانند کشور را در بعد اقتصادی نجات دهند، افزود: اجرای بند «ق» تبصره 2 زمینه را برای توسعه خطوط انتقال گاز و گازرسانی به تعداد زیادی از شهرها و روستاها فراهم می نماید.
 
معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز تاکید کرد: یکی از شاهکارها و کارهای عجیبی که وزارت نفت و دولت و مجلس با هماهنگی هم می‌توانند کشور را نجات دهند اجرای بندق تبصره 2 است که می‌تواند کمک بزرگی به خطوط انتقال گاز، تعداد زیادی از روستاها کنند.از آنجا که طرحهای شرکت گاز صددرصد صرفه‌جویی است ولی بعضی خطوط انتقال است که به نیروگاهایی وصل است که اگر ما این خط را اجرا کنیم ظرف کمتر از یکسال پولش برمی گردد. هنوز سوخت نیروگاه مصرف نشده همان مابه التفاوت گاز سوخت پول تمام خط انتقال را می دهد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، یادآور شد: در حال حاضر چند طرح به منظور کاهش مصرف سوخت در صنعت گاز کشور با حضور وزیر نفت و کارشناسان آماده شده است که امیدواریم ظرف دو الی سه ماه آینده خیز اجرای این طرح ها به حرکت موتور اقتصادی کشور و خروج از رکود بدون تورم منجر شود چراکه منابع مالی این طرح ها فقط از محل صرفه جویی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه به زودی این طرح ها در شورای اقتصاد به تصویب می رسد، گفت: با اجرای طرحها در نیمه دوم سال شاهد حرکت وسیع و جهش در اجرای پروژه ها خواهیم بود.
 
معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در ادامه به سفر مسکو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاید این سفر یکی از فرصت های طلایی بود که ما ملاقات‌‌های بسیار را  در بخش های مختلف مینی‌ال‌ان‌جی ، سرمایه‌گذاری و هماهنگی با گس پروم، داشتیم با گس‌پروم  بیشتر هماهنگی ما براین بود که در شرکت وزین بزرگ در سطح کشور و بزرگترین مخزن‌های گاز باید چیزهای مشترک داشته باشیم.
 
عراقی تاکید کرد: برای صادرات و بازارهای  مشترک کمی قضایای پیچیده‌تر است چون در عین حال باهم دیگر یک رقابت‌های صادراتی داریم باید خیلی پخته‌تر با دقت بیشتری عمل شود. چند شرکت پیمانکاری بزرگ که خطوط لوله برای روسیه اجرا کرده بودند اعلام آمادگی کردند  با همان سیاست سرمایه گذاری را انجام دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار