رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ارزش اقتصادی تولیدات دامی کشور در سال ۹۲ را بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ، مهدی خلج در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دامپزشکی مازندران در ساری گفت : ایران در بدترین منطقه شیوع بیماری دامی قرار دارد و با وجود کمبود امکانات و نیروی انسانی توانست این از شیوع بیماری تب برفکی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته شیوع بیماری تب برفکی در کشور داشته که در ابعاد اقتصادی صدماتی را ایجاد کرده است، افزود: یکی از مهم ترین اقدامات سازمان دامپزشکی کشور، اهمیت دادن به نظافت و سلامت دام های سبک و سنگین در دامداری های کشور است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه سال گذشته، 47 هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی تولیدات دامی منفعت و سود رسانی برای کشور داشته است، افزود: ایران یکی از فعالان مجمع جهانی دام در دنیا بوده و اگر نظافت واحدهای تولیدی دام و طیور با نظارت و دقت بیشتری انجام شود می توان 25 درصد تولیدات دام و طیور کشور را ارتقا بخشید.

خلج با تاکید بر وجود حدود 80 عامل بیماری در دام و طیور تصریح کرد: باید در ارائه خدمات بهداشتی رایگان برای افرادی که در مناطق روستایی و عشایری فعالیت می کنند، تلاش کرد و با تلاش هایی که انجام شد هم اکنون جو مثبت برای کمک به دامپزشکی انجام شده است.

رئیس دامپزشکی کشور، توسعه ارتباط با بخش خصوصی را از سیاست ه9ای سازمان دامپزشکی کشور دانست.

خلج، کمبود اعتبار را مهم ترین عامل در رفع مشکلات بیماری های مشترک انسان و دام عنوان کرد و افزود: در بیماری هایی نظیر مشمشه، هاری، پروسلولز امکانات بسیار محدود بوده و در صورت تامین اعتبار پایدار سازی طرح مقابله با پروسلولز انجام می شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین طرح ها اجرای طرح تغییر ناوگان انرژی و توسعه حمل و نقل بوده که اگر اجرا شود با کاهش تلفات جوجه های یکروزه به میزان 1 درصد شاهد کاهش تلفات جوجه یکروزه خواهیم بود.

خلج با بیان اینکه مسئولان استانی می توانند با تخصیص اعتبارات استانی از محل مکانیزاسیون زمینه در جهت اقتصاد مقاومتی و ارتقا توان تولید محصولات دامی را فراهم می کنند تصریح کرد: با برنامه ریزی صحیح می توان دوره های پرورشی مقرون به صرفه ای داشت.

وی، پایش و رصد بیماری های دام و طیور در کشتارگاه های صنعتی را خواستار شد و تقویت آزمایشگاه های دامپزشکی را از مهم ترین برنامه های پیشگیرانه هشت در مقابله با بیماری های دام و طیور عنوان کرد.

برچسب ها: ارزش ، دامی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.