هاآرتص:

جنگ غزه، هشت میلیارد دلار برای دو طرف خرج برداشت

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت جنگ غزه برای حماس و رژیم صهیونیستی هشت میلیارد دلار هزینه داشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه هاآرتص، چاپ رژیم صهیونیستی نوشت با فروکش کردن آتش جنگ در غزه به نظر می رسد که این جنگ هشت میلیارد دلار برای دو طرف هزینه داشته است.

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت نوشت بر اساس برآوردهای اسرائیلی ها و فلسطینی ها، جنگ یک ماهه در غزه برای دو طرف این جنگ احتمالا هشت میلیارد دلار هزینه داشته که سه چهارم از آن سهم غزه است.

"موشه آشر "، رئیس تشکیلات مالیات رژیم صهیونیستی گفت هزینه عملیات نظامی صخره سخت برای این رژیم  احتمالا به حدود 7 میلیارد شکل (دو میلیارد دلار) می رسد.

از سوی دیگر یک روز قبل از آن "محمد مصطفی" معاون نخست وزیر فلسطین به خبرگزاری رویترز گفته بود بازسازی غزه حدود 6 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

آشر در گفتگو با شبکه 10 تلویزیون اسرائیل پیش بینی کرد که جنگ اخیر غزه 4.5 میلیارد شکل از تولید اقتصادی کلی رژیم صهیونیستی را کاهش می‌دهد.

وی افزود همچنین پیش بینی شده است که درآمدهای مالیاتی اسرائیل نیز 1.5 میلیارد شکل کاسته خواهد شد . افزون بر آن ، دولت به تجار و کسبه‌ای که در محدوده 40 کیلومتری نوار غزه هستند  و جنگ به طور مستقیم بر آنها خسارت وارد کرد، غرامت خواهد پرداخت. 

آشر گفت: "برآوردهای ما میزان خسارات را 750 میلیون تا یک میلیارد شکل می داند اما من معتقدم این رقم از یک میلیارد شکل بالاتر خواهد رفت."

حملات راکتی و خمپاره‌ای حماس خسارات مستقیم چندانی بر اسرائیل وارد نکرد اما بسیاری از کسبه، به ویژه در جنوب اسرائیل را مجبور کرد یا کار خود را تعطیل کنند یا ساعات کار خود را کاهش دهند. صنعت گردشگری به ویژه لطمه سختی خورد و بسیاری از گردشگران برنامه های خود را لغو کردند و شرکت های هواپیمایی خارجی نیز به طور موقت خدمات رسانی خود را به حال تعلیق درآوردند.

خسارات مستقیم جنگ بر غزه چندین برابر بدتر بوده است. هزاران خانه ، مغازه و موسسه و مکان عمومی صدمه دیده یا تخریب شده و زیرساخت های آب و برق نیز به شدت آسیب دیده است. حدود 1800 فلسطینی نیز در این جنگ کشته شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار