روزنامه هاآرتص ، چاپ فلسطین اشغالی نوشت نتایج برخی نظرسنجی های اخیر نشان می‌دهد میان کنگره و جوانان آمریکا بر سر حمایت از اسرائیل شکاف فزاینده ای شکل گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نتایج نظرسنجی های موسسه گالوپ و مرکز تحقیقات پیو نشان داد حمایت از اسرائیل در میان جوانان آمریکایی و دموکرات ها کمتر از عموم آمریکایی هاست. افزون بر آن ، نتایج بررسی ها روی یک گروه تمرکز منتخب از میان 
12 نفر از کارکنان اعضای کنگره -- یک گروه کوچک اما بسیار بانفوذ -- و فعالان طرفدار اسرائیل نشان داد آنها نگران این هستند که در دراز مدت حمایت گسترده آمریکا از اسرائیل در کنگره امکان پذیر نباشد. 

هفته گذشته برای یک گروه منتخب از موسسات یهودی خلاصه محرمانه بحث های اعضای کنگره درباره جنگ اخیر غزه ارسال شد. لحن این گزارش خلاصه، که خبرگزاری JTA (جوئیش تلگرافیک ایجنسی) به نسخه ای از آن دست یافت هشدار دهنده بود.

جنیفر لازلو میزراهی و مگان بورن ، نویسندگان این گزارش که به ترتیب موسس و دستیار ارشد سابق «پروژه اسرائیل» هستند گفتند : قرار است کنگره دژ ما باشد. در حالی که اسرائیل با تونل های حماس مواجه است ، به نظر می رسد حتی در زمانی که اعضای کنگره و سنا در ظاهر پابرجا و محکم ایستاده اند ،  منفی بافی و عدم حمایت در میان جوانان ما به داخل دفاتر کنگره نیز تونل زده است. 

از جمله اظهارات اعضای کنگره می توان به این ها اشاره کرد :اسرائیل با یک واکنش افراطی شدید به غزه حمله کرد، هر 18 ماه این وقایع مصیب بار و کشمکش چند ساله تکرار می شود و به نظر نمی رسد هیچ کس دیگر خواهان صلح باشد ، اسرائیل عاشق صلح نیست.

یکی از کارکنان دموکرات کنگره گفت : در کنگره و کسانی که من به آنها صحبت کرده ام و از حامیان سرسخت اسرائیل هستند اگر نگوییم خشم ، اما نگرانی وجود دارد. همه کارکنان کنگره که با این خبرگزاری گفتگو کردند به سبب حساسیت موضوع خواستند ناشناس بمانند.

آنها به عوامل مختلفی اشاره کردند که که در سست شدن پایگاه حمایت از اسرائیل در میان دموکرات ها که زمانی بسیار مستحکم بود موثر بوده است و از جمله آنها فاصله گرفتن از دوران بحران اسرائیل در دهه 1960 و 1970 ، خشم و نارضایتی از نحوه مدیریت کابینه بنیامین نتانیاهو در زمینه رابطه اش با دولت باراک اوباما ، خستگی از یک دهه درگیری آمریکا در جنگ ها است.

نتایج نظرسنجی های اخیر نشان داد حمایت از اسرائیل در طول جنگ اخیر در میان جوانان آمریکایی و دموکرات ها ضعیف تر بوده است.

نظرسنجی گالوپ در روزهای 22 و 23 ژوئیه ، دو هفته پس از شروع جنگ اخیر غزه ، نشان داد بزرگترهای آمریکایی بیش از جوان ترها اقدامات اسرائیل را موجه می دانند: 55 درصد افراد بالای 65 سال ؛ 53 درصد از افراد بین 50 تا 64 سال ؛ 36 درصد از افراد 30 تا 49 سال ؛ و فقط 25 درصد افراد بین 18 تا 29 سال. همچنین فقط 31 درصد از دموکرات ها گفتند اقدامات اسرائیل موجه است ؛ 49 درصد گفتند این اقدامات قابل توجیه نیست.

در نظرسنجی پیو از 24 تا 27 ژوئیه ، 29 درصد از افراد بین 18 تا 29 سال گفتند اسرائیل در این جنگ مقصرتر است و 21 درصد نیز حماس را مقصر دانستند. لیبرال دموکرات ها به طور مساوی تقسیم شده بودند و 30 درصد اسرائیل و 30 درصد حماس را مقصر معرفی کردند.

یکی از کارکنان دموکرات کنگره به جوئیش تلگرافیک ایجنسی گفت فعلا نفوذ گروه لابی ایپک در کنگره تضمین کننده همان حمایت های سنتی همیشگی از اسرائیل تا آینده قابل پیش بینی است. 

وی گفت : در آینده کوتاه مدت و میان مدت بعید است تغییری مشاهده شود. اما در دراز مدت من از این نگرانم که تعداد قانونگذاران طرفدار اسرائیل به تعداد قانونگذارانی که پیرو مصلحت هستند نباشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار