مشاور سابق وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرد باید آمریکا بر اسرائیل فشار بیاورد تا محاصره غزه برداشته شود و اگر این کار انجام نشود، آتش بس دوام نخواهد آورد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، "فلیس بنیس" از مشاوران سابق وزارت امورخارجه آمریکا و کارشناس موسسه مطالعات سیاست گذاری در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: سرانجام پس از یک ماه جنگ، آتش بس در غزه برقرار شده است. این آتش بس برای مردم غزه بسیار حائز اهمیت است. این جنگ سبب کشته شدن شمار زیادی شد و خسارتهای  گسترده ای بسیار به بار آورد و عده بسیار زیادی را از خانه هایش آواره کرد. بنابراین، آتش بس از این منظر برای مردم غزه بسیار مهم است. اما اگر این آتش بس به سرعت ، به بازشدن گذرگاههای غزه منجر نشود و باعث نشود مردم غزه بتواند نفس بکشند، این آتش بس برای مدت چندانی طولانی دوام نخواهد آورد. گفتگوهای پیرو آتش بس در قاهره با میانجیگری مصر درجریان است. اما مشخص نیست دو طرف مناقشه حاضرند در مذاکرات قاهره چه امتیازهایی بدهند.

وی در ادامه افزود: در این میان باید به نقش آمریکا توجه داشت که می تواند بسیار نقش آفرینی کند. در حال حاضر، آمریکا مشاوران ارشد خود را در گفتگوهای قاهره شرکت نداده است. مسئله اصلی این است که آیا آمریکا حاضر است فشارهای واقعی بر اسرائیل وارد کند تا گذرگاههای غزه باز شود؟ آیا آمریکا حاضر است همین فشار را بر مصر وارد کند تا گذرگاه هایش را با غزه بازکند؟ این اقدام آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مردم غزه در این منطقه محدود در غزه همچنان در محاصره باشند و نظامیان اسرائیلی آنها را همچنان به دور از جهانیان نگاه دارند و نیروی هوایی و دریایی اسرائیل غزه را در محاصره داشته باشد، آتش بس چندان دوام نخواهد آورد. لازم است دست کم گذرگاههای غزه باز شود و محاصره این منطقه پایان یابد. بعد از آن باید به مسائل دیگری ازقبیل آزادکردن اسرا و امثال آن پرداخت که زمان بیشتری می برد. به هرحال، باید برای برداشته شدن محاصره غزه ، کارهای فوری انجام شود و این کار اولویت دارد.

وی گفت: مقامات اسرائیلی از اظهارات مقامات بلندپایه آمریکایی ازجمله باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا بسیار ناراحت هستند زیرا آنها انتقادهای بسیار شدیدی علیه اسرائیل مطرح کرده اند. اما اقدامات مقامات آمریکایی در انتقاد از اسرائیل با اظهارات تند آنها هیچ تناسبی نداشته است. مقامات آمریکایی درست یک ساعت پس از آنکه چنین اظهارات تندی علیه اسرائیل مطرح کردند، 225 میلیون دلار کمک نظامی به اسرائیل دادند و آمریکا عملا انبارهای تسلیحاتی خودش را به روی اسرائیل باز کرد تا اسرائیل بتواند تسلیحاتی را جایگزین کند که در جنگ غزه استفاده کرده بود. این کار آمریکا همانند بازکردن در مغازه شیرینی فروشی به روی بچه ها است که به آنها گفته شود هرچه می خواهند  شیرینی بخورند.بنابراین ، در سطح راهبردی، مقامات اسرائیلی بیش از آنکه به سخنان مقامات آمریکایی توجه کنند به اقدامات آنها نگاه می کنند و چندان نگران این سخنان نیستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار