جوان باید مسایل ویژه روحی و فردی خود را بشناسد تا بتواند فرصت‌های عمر خود را یافته و به گونه‌ای شایسته از آن استفاده کند و خودشناسی لازمه کمال‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با پایان دوران نوجوانی و آغاز دوران جوانی بسیاری از مشکلاتی که با آغاز بلوغ برای فرد بوجود آمده بود فروکش کرده و تا حدودی توانسته است به ثباتی نسبی قدم بگذارد. جایگاه‌ها نقش و هویت جوان تا حدودی برایش روشن  شده و انتظار می رود تا شرایط و موقعیت خود را مستحکم‌تر و با ثبات‌تر سازد، البته آثار مربوط به بحران‌های مرحله قبل ممکن است، هنوز وجود داشته باشد و برخی جوانان با مسائلی همچون سردرگمی هویت رو‌به‌رو باشند.

بر این اساس مریم ملک‌صالحی روانشناس و مشاور اظهار داشت: عوامل مختلفی می تواند گذر از مرحله نوجوانی به جوانی را موثر سازد که برخی از این عوامل تاخیر دهنده و برخی از عوامل به عنوان تسهیل کننده گذر از این مرحله هستند.

وی افزود: فرد وقتی وارد دوران جوانی می‌شود هرچند که پخته‌تر و تواناتر از مراحل قبلی است اما هنوز با مشکلاتی گریبانگیر است که با سرنوشت وی در مراحل بعدی زندگی گریبانگیر است.

این مشاور متذکر شد: شخص  وقتی به دوران جوان می‌رسد با علم اینکه توان و قدرت انجام بسیاری از کارها را دارد تمایل دارد که بهترین و بزرگترین کارهایی را که در خاطرش داشته، انجام دهد و  در اوج سربلندی باشد اما هنوز خیلی از مسایل را نمی‌داند و برخی از امور را درک نکرده و به همین دلیل شاید در مسیر زندگی‌اش به انحراف کشیده شود و با مشکلات و خطرهای زیادی مواجه شود.

بنابراین جوان باید با دقت و احتیاط حرکت کند تا بتواند در این دوره حساس از سردرگمی‌ها رهایی یابد، پس جوان باید مسایل ویژه روحی و فردی خود را بشناسد تا بتواند فرصت‌های عمر خود را دریافته و به‌گونه‌ای شایسته از آن استفاده کند.

گفتنی است : مسئله شناخت از خودد از اقدامات آغازین، مهم و ریشه‌ای در مسیر تربیت است و انسان تا وقتی خود و ارزش خویش را نشناسد، قابلیت و ویژگی‌های خود را نیابد و همچنین ناتوانی‌ها و نیازهای خود را درک نکند نمی‌تواند در مسیر تربیتی قرار گیرد. پس خودشناسی لازمه تربیت و کمال گرایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

گزارش ایده مفرح

انتهای پیام/ 
برچسب ها: خودشناسی ، کمال ، روح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار