مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: هدف از ایجاد هلدینگ دستیابی به اهداف کلان سازمان درچارچوب خط مشی های پیش بینی شده است، به طوریکه همزمان با حفظ مزیت های رقابتی بخش های مختلف، رابطه متوازنی بین درآمدها و هزینه ها و اجرای تعهدات سازمان به وجود آمده و منابع و امکانات موجود با شرایط بهتری سازماندهی گردند.

حمیدرضا گلپایگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص بحث واگذاری شرکت حفاری ایران اظهار داشت: شرکت ملی حفاری ایران دو بحث را دنبال می کند. وقتی موضوع هلدینگ پیش می آید یعنی شرکت را واگذار می کنیم چه این شرکت خصوصی سازی شود یا نشود شرکت از نظر ساختار به دلایلی که وجود دارد نیاز به تغییر مدیریت جهادی  در ساختار دارد.
 
** انجام مطالعات توسط مشاوران با تجربه
 
وی تصریح کرد: بر همین اساس مطالعاتی توسط دانشگاه‌های ایران و مشاورین در طی 4تا5 ساله صورت گرفته و مورد تایید و تصویب همه مدیران و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران قرار گرفته است و این موضوع را هم اکنون دنبال می کنیم ما در بخش تفویض اختیارتمان که ساختار بزرگ از نظر بین المللی و اصول ساختاری کاملا غیراستاندارد است این روش کار کردن پاسخگو نیست.
 
گلپایگانی تاکید کرد: اگر این موضوع به شکل ساختار کوچک و فعالیت‌هایی که از یک جنس هستند در یک مجموعه قرار گیرند سرعت افزایش پیدا کرده و در این صورت شاهد هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری در این زمینه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: هدفی که شرکت ملی حفاری ایران دنبال می کند چه در بخش ساختاری چه در بخشهای فرایندی های بازرگانی به نوعی همه این تغییرات برمی گردد به تغییرات ساختار که نهایتا منجر به افزایش بهر‌ه وری می شود اگر غیر از این باشد نیازی نداریم که ساختار را تغییر دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: شرکت ملی حفاری ایران در افق 1404 به عنوان ارائه دهنده بسته کامل عملیات و خدمات صنعت حفاری به زنجیره اکتشاف، تولید، بهره‌برداری منابع انرژی زیرزمینی در بازارهای هدف با نگاه اقتصادی و ملی ضمن برخورداری و بهره‌گیری از کلیدی ترین فناوری‌های صنعت حفاری و نیروی انسانی متخصص و وفادار با رعایت اصول توسعه پایدار و دستیای به بالاترین استاندارها بایستی در زمره منتخبین و مشتریان خود قرار گرفته این در حقیقت افق 1404 این شرکت است که در تدوین استراتژی بخش تغییر ساختار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هدف از ایجاد هلدینگ دستیابی به اهداف کلان سازمان درچارچوب خط مشی های پیش بینی شده است، به طوریکه همزمان با حفظ مزیتهای رقابتی بخشهای مختلف، رابطه متوازنی بین درآمدها و هزینه ها و اجرای تعهدات سازمان به وجود آمده و منابع و امکانات موجود با شرایط بهتری سازماندهی گردند.
 
گلپایگانی افزود: به عبارت بهتر این شکل از کار از اجرای اقدامهای پراکنده، موازی و ناهماهنگ جلوگیری کرده و با دادن اختیار تصمیم گیری در بسیاری از امور به مدیران سطوح پایین تر سبب شتاب گرفتن کارها می شود. هم اکنون به دلیل ساختار به شدت متمرکز، مدیران ما فاقد بسیاری از اختیارهای حداقلی هستند که کار را برای آنان و کارکنان تحت سرپرستی مشکل کرده است. در حالی که سایر شرکتهای رقیب به دلیل بوروکراسی کمتر، قادر به تصمیم گیری سریع و پاسخگویی بهتر به کارفرماها به ویژه در پروژه ها بوده، بنابراین در بازار رقابت با مشکلات کمتری مواجه هستند.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: بدیهی است که توفیق در حفظ و ارتقای سهم بازار سبب سودآوری بیشتر شده و کارکنان نخستین کسانی هستند که از این حاشیه سود بهره مند می شوند. علاوه بر این همانطور که پیش از این نیز اشاره شد با ایجاد ظرفیت درآمدزایی برای بخشهای پشتیبانی که هم اکنون به عنوان مصرف کننده و هزینه زا شناخته می شوند، حاشیه سود شرکت افزایش خواهد یافت و عدم تعادل بین واحدهای درآمدزا و هزینه زا برطرف خواهد شد.
 
وی گفت: شرکتهای بین المللی به طور معمول بسته کاملی از خدمات شامل، عملیات حفاری و خدمات فنی در حد نیاز که وابسته به عملیات حفاری هستند را ارائه می دهند، اما این به آن معنا نیست که برای توسعه فعالیتهای خود ستاد مرکزی را گسترش دهند.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در این شرکتها هدف گرفتن تصمیم با بیشترین منافع و حداقل هزینه ها است پس به این خاطر در ضمن یکپارچگی تمام خدمات، هر سرویس و خدمت در قالب یک مجموعه با اختیارات و مسئولیت متناسب شکل می گیرد.
 
وی ادامه داد: استراتژی دیگری که به روال معمول در این شرکتها رایج است متحد شدن با شرکتهای مشابه و انعقاد قراردادهای همکاری برای مشارکت در پروژه های مختلف و ایجاد یک رابطه برد- برد است به طوریکه هزینه های گزاف سرمایه گذاری برای توسعه ناوگان را در سطح اقتصادی و قابل قبول نگهداشته و منافع موجود در بازار را تقسیم می کنند.
 
*** چگونگی اجرای طرح هلدینگ
 
گلپایگانی افزود: کارگروهی متشکل از مشاوران جدید در سازمان شکل گرفته و این کارگروه یکی دوهفته آینده آخرین شرایط مورد نیاز شرکت را بررسی به کمیته راهبردی ارائه می دهد تا شورا و معاونین این موضوع را مجددا بررسی و طرح نهایی را اعلام می کنند تا در تهران به تصویب برسد.
 
** نباید تصمیمات ناگهانی در واگذاری شرکت ملی حفاری ایران اتفاق بیفتد
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: یکی از مهمترین اثرهای اجرای طرحهای راهبردی مطالعه شده پیشگیری از اتخاذ تصمیمهای ناگهانی و بدون کارشناسی است که می تواند اثرات نامطلوب بر اقتصاد و بویژه بخش نفت بگذارد، نتیجه مهم دیگری که این طرح در پی دارد قابلیت برنامه ریزی برای آینده شرکت و مواجهه با تغییرات محیط صنعت حفاری بویژه در برخورد با رقبا است.
 
وی گفت: زمانی شرکت ملی حفاری ایران تنها ارائه دهنده خدمات حفاری در کشور بود، اما امروز با روند رشد شرکتها در این صنعت مواجه هستیم و لذا برای حفظ جایگاه و مزیت رقابتی خود می بایست از طریق تغییر ساختار به منظور بهبود بهره وری و راندمان اقدام کنیم.
 
** آماده سازی طرح با دو مدل تا زمان واگذاری
 
گلپایگانی تاکید کرد: البته یک طرحی را به صورت اولیه آماده کردیم تا بتوانیم با دو مدل شرکت را در آینده مدیریت کنیم یکی شرکت‌های کوچک مانند شرکت ملی حفاری ایران در درون همین  شرکت باشد و یک شرکت دکل با انواع خدمات فنی  در کنار آن و مدل دیگر از نظر ما منطقی و علمی تراست شرکت دکل دار با خدمات فنی مهم مثل لوله‌گذاری و سیمان کاری را جدا کنیم اما شرکت‌هایی مثل نمودار گیری و کل گویئنگ و آنهایی که از نظر کارفرمایان ما و مدل‌های مشابه در خارج از سازمان رقابت پذیری دارند آنها را جداکنیم. شرکت‌هایی که سودده هستند را شناسایی کنیم.
 
وی افزود:  به عبارتی شرکت هایی که ترکیبی از دکل و بعضی از خدمات فنی و شرکت‌هایی فقط خدمات فنی را می توانیم در قالب آن اماده کنیم اگر در قالب مدل اول باشد سه شرکت اما در قالب دوم 5تا6 شرکت قرار می گیرد با هلدینگ حفاری شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مادر تخصصی خواهد بود. هلدینگ زمانی کاربرد دارد و قابل قبول است که چندین مدل فعالیت غیرمرتبط را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی پذیرفته که ما مدل تهیه کنیم تا مدل را مطالعه و براساس مدل به ما فرصت بدهند این کار را انجام دهیم فکر می کنم شرکت ملی حفاری ایران و سازمان خصوصی سازی باید صبور باشند و اجازه بدهند این هلدینگ اتفاق بیفتد معایب و فوایدش مشخص خواهد شد در این صورت نقاط ضعف از بین خواهد رفت به نحوی که به نفع پرسنل و جامعه و مردم محروم استان خوزستان و صنعت نفت باشد می توانیم بحث خصوصی سازی را آن موقع دنبال کنیم الان تصمیم‌گیری برای آینده مناسب نیست و عجولانه است باید صبور باشیم .
 
** هلدینگ شرکت ملی حفاری سه سال زمان نیاز دارد
 
وی تایکد کرد: حداقل 3 سال زمان می برد که این کار اتفاق بیفتد حداقل دو سال نیاز است که در قالب هلدینگ قرار گیرد تا با ساختار جدید منطبق شود به نحوی که نیروی انسانی و عملیات ضربه نخورد کار حفاری هزینه بر است هر تغییری که صورت می گیرد باید هزینه اش نیز در نظر گرفته شود. قطعا ما حداقل دو سال زمان برای هلدینگ و یک سال هم برای ارزیابی خودمان از نظر مزایا و معایب نیاز داریم که بتوانیم خصوصی سازی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار